Avatar billede Butterfly Ekspert
05. marts 2019 - 09:44 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Område i pivottabel, forskelligt hver gang

Hej
Jeg har indspillet en makro der opretter en pivottabel, men den bliver lavet over et fast område "Ark1!R1C1:R4191C25"
Hvordan ændre jeg dette område "Ark1!R1C1:R4191C25", det er R4191 jeg ønsker at ændre til noget der ligner dette
("A2:A" & Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Row),
Datamængden til pivottabellen er forskellig hver gang. Antallet af kolonner er det samme fra 1-25, men antallet af rækker variere fra 300 - mere end 10.000.
05. marts 2019 - 09:56 #1
3 muligheder
1) Konverter dataområdet til en tabel og brug tabellens navn til dataområde i pivottabellen
2) Navngiv dataområdet manuelt og brug navnet i pivottabellen
3) Vis os din VBA kode, så kan den nok tilrettes, hvis du bruger den hver gang
05. marts 2019 - 09:57 #2
I situationer som du nævner der benytter jeg oftest at formatere mine data i en tabel - knappen findes på START/Home fanen "Format as Table"
En tabel har den egenskab, at den automatisk udvider sig, når du tilføjer rækker, og laver du pivottabllen på baggrund af sådan en tabel, så udvider pivottabellens data range også.
Prøv at leg lidt med det i en kopi af din fil.
Avatar billede kim1a Ekspert
05. marts 2019 - 09:58 #3
Nemmest for dig er at lave en variabel:
intLastRow = Rows(2).rows.count.end(xlup).row utestet
eller noget i retning af = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

Derefter er det blot ("A2:A"& intLastRow)
Avatar billede Butterfly Ekspert
06. marts 2019 - 14:13 #4
Tak for hjælpen
Lige nu har jeg løst det med Array, det virker fint, eneste minus er at der bliver en "tom" kolonne og række.