Avatar billede Marie Novice
27. februar 2019 - 12:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opslag på 2 værdier

Hej. er der mon nogen der kan hjælp med følgende:
Har et ark med medarbejdere angivet med et unikt nummer opstillet i en række OG i kolonnerne har nogle forskellige lønarter (en for hver kolonne) ligeledes angivet med et nummer. Dvs. jeg har en værdi = medarbejdernummer i rækker OG en anden værdi lønart i kolonnerne.
i mit datasæt har jeg så medarbejderne stående i kolonne B, lønarterne i kolonne D og den værdi jeg gerne vil have returneret i kolonne I.
Udfordringen er at hver medarbejder har flere forskellige lønarter, så jeg derfor har 2 kriterier der skal opfyldes og dermed ikke kan "nøjes" med en simpel LOPSLAGS funktion.
Håber der en der kan hjælpe :-)
27. februar 2019 - 13:20 #1
Kender du tabeller i Excel - hvor du kan lave et datasæt om til en tabel?
På Start tab'en ligger knappen "Format as Table", og her kan du så vælge et udseende af tabellen.
Hvis du laver dit datasæt om til en tabel, så kommer den sikkert til at hedde Tabel1, og så vil du kunne lave en formel som denne
=SUM.HVISSER(Tabel1[Løn];Tabel1[Medarbejder];"FV";Tabel1[Lønart];1021)

Forudsat at kolonne overskrifterne er
B - Medarbejder (her har vi medarbejder FV)
D - Lønart (her har vi lønart 1021)
I - Løn

"FV" og 1021 kan henvise til celler med værdier i
Avatar billede Nikolaj Forsker
27. februar 2019 - 13:23 #2
Umiddeltbart vil du godt kunne bruge indeks og sammelign funktioner sat sammen, til at løse det med 2 kriterier.

Har du et forsimplet  eksempel du kan ligge op.
Avatar billede Marie Novice
27. februar 2019 - 14:07 #3
Hvordan ligger man et eksempel op?
Avatar billede Nikolaj Forsker
27. februar 2019 - 14:13 #4
Jeg tror nok man enten upload i dropdox eller OneDrive, og så del link herinde.

Du skriver at dine lønarter står i samme kolonne? Kan Flemmings forslag ikke løse din udfordring
Avatar billede Marie Novice
27. februar 2019 - 14:35 #5
Tak for hjælpen sum.hviser gjorde trick'et - dog uden angivelse af tabel, da det ligger i 2 forskellige regneark

:-)
27. februar 2019 - 14:50 #6
Super du er så hurtig, jeg havde ellers liiige lavet et lyn eksempel 954959 måske andre kan bruge det