Avatar billede ahlers2010 Novice
30. oktober 2018 - 13:23 Der er 6 kommentarer

Sum.hviser funktionen

Hej,
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig.

Jeg har et Excel ark med rækker af salg af en vare.
Den fortæller datoen for salget, varens navn, udgifter til varen og min provision af det.

Jeg kunne godt tænke mig ved hjælp af sum.hviser (tror jeg) at lave et nyt ark med salget pr. mdr. pr. vare samt mit cut.

Jeg kan ikke få sum.hviser funktionen til at bruge dato kriteriet. Hvad skal man skrive ind der for at den forstår at den kun skal summere kriterierne op hvis det er i den korrekte dato?

På forhånd mange tak.
Avatar billede ebea Ekspert
30. oktober 2018 - 13:45 #1
Hvis du har datoer i A kolonnen, og sum i B kolonnen; og så datoer du vil søge mellem i C1 og D1
=SUM.HVISER(B1:B10;A1:A10;">="&C1;A1:A10;"<="&D1)
Avatar billede kim1a Ekspert
30. oktober 2018 - 13:51 #2
Jeg ville nok foreslå at arbejde med pivot-tabel i stedet, det kan blive relevant at tilføje en kolonne f.eks. måned hvis dine data ikke er helt optimale til at pivoten kan genkende datoer.
Du kan helt sikkert lave formler til at beregne de dele du mangler.

Jeg ved dog ikke hvad du mener med "dit cut"
Avatar billede ahlers2010 Novice
30. oktober 2018 - 14:02 #3
Hej,
Tak for input. Med mit cut mener jeg DB (dæknings bidrag)
Avatar billede kim1a Ekspert
30. oktober 2018 - 14:27 #4
Okay, igen hvis du har kost eller DB pr linje ville pivoten også tage den del med. F.eks. hvis du har omsætning og kost pr linje kunne du igen lave en kolonne med DB.
Avatar billede ahlers2010 Novice
30. oktober 2018 - 14:37 #5
Så må jeg prøve mig frem med pivot, tror at et er den bedste løsning
Avatar billede ebea Ekspert
30. oktober 2018 - 15:18 #6
Et lille eksempel, hvis det gør det nemmere!
https://www.dropbox.com/s/qvv6vvcesyjgzw0/db-test.xlsx?dl=0