Avatar billede gini Juniormester
11. oktober 2018 - 16:26 Der er 9 kommentarer

Hvordan ændrer man dedikeret ram på grafikkortet

Har købt spillet Shadow of the Tomb raider. Angående minimum kravene til dette spil, er resultatet godt nok bortset fra kravet om 1024 MB dedikeret ram på mit grafikkort, hvor der er målt 128 MB dedikeret ram. Når jeg kigger på oversigten over komputerens dele, er der 1024 MB ram på kortet. Hvordan får jeg de 128 MB ram lavet om til de 1024 MB ram, som er på kortet?? Jeg er pensionist og har ikke råd til at købe et nyt dyrt grafikkort, da min komputer virker fint med alt det andet, jeg har i den. Jeg har prøvet at spille spillet, men det ryster meget....
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2018 - 16:54 #1
1024 mb, er 1 GB ram.
DET ER MEGET LIDT!

hvad er det for et grafikkort ?
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2018 - 16:55 #2
du kan ikke ændre det.
"dedikeret" betyder ÆGTE
Avatar billede eurositi Ekspert
11. oktober 2018 - 18:15 #3
Det billigste nogenlunde kapable grafikkort til spil, jeg kan finde, koster omkring 600 kroner, nemlig NVIDIA GeForce GT 1030 lanceret i 2017: https://www.pricerunner.dk/cl/37/Grafikkort?attr_50615361=56611824&attr_60456529=60456567
Det har 2 gb dedikeret RAM.

Alternativt kan du undersøge brugtmarkedet. Det kan næppe svare sig at købe et andet delt grafikkort, selv om det koster mindre end 600 kroner. Det vil stadig have for lidt dedikeret grafik-RAM til at trække selv moderat grafisk krævende spil.
Avatar billede gini Juniormester
11. oktober 2018 - 18:31 #4
Tak for dit hurtige svar.

Mit videokort er Intel(R) HD Graphics 4400. Men hvorfor viser det, at jeg har 1024 MB ram??? hvis der kun er 128 MB??
Det bliver måske nødvendigt at investere i et nyt grafikkort. Der findes et ekstra slot på bundkortet. Kan et sådan kort sættes i der samtidig med at det andet forbliver, hvor det er?
Avatar billede eurositi Ekspert
11. oktober 2018 - 18:53 #5
Ja, det burde ikke være et problem.
... Men måske andre med mere praktisk erfaring kan uddybe dette?
Avatar billede nopsen Ekspert
11. oktober 2018 - 19:20 #6
hvis grafikkortet er integreret på bundkortet, burde du kunne tildele noget af de øvrige fysiske ram i bios.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2018 - 20:49 #7
grafikkort på bundkortet vil have tildelt nogle RAM. I din BIOS kan du være heldig, at du kan ændre, så grafikkortet får tildelt mere RAM - men det tages af din hukommelses RAM, og er i øvrigt ikke særlig normalt længere - det var det for 10 år siden.

Når du køber et nyt grafikkort, vil du i de fleste tilfælde opleve at det indbyggede grafikkort bliver slået helt fra. Men i nogle maskiner forbliver det aktivt, så du kan bruge begge. Og i visse BIOS har du muligheden for selv at styre, om det skal forblive aktivt eller slås fra.
Avatar billede gini Juniormester
12. oktober 2018 - 08:18 #8
Hvordan tildeler jeg noget af den fysiske ram fra bundkortet i bios ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. oktober 2018 - 09:10 #9
Uh, den er svær...  Som sagt er det ikke sikkert du kan. Men det foregår i BIOS, og det er her den bliver svær, for udseendet er forskellig fra version til version af din BIOS.

Først og fremmest skal du i BIOS - når maskinen starter, skal du holde øje med, om der står hvordan du kommer i BIOS - det er som regel at "tappe" en tast - en af Enter, F1, F2, F9, F10 eller Delete. Der er givetvis flere taster i brug, afhængig af BIOS producent og version, men er du heldig, bliver det skrevet på skærmen under opstart.

Dernæst skal du kigge lidt rundt i skærmbillederne (I de fleste BIOS naviger man med piletasterne - om end enkelte BIOS opsætninger styres med mus), og finde noget om "Graphics" eller "Video". Hvis du kan ændre på noget, vil det fremgå her.