Avatar billede Mugb3rg Praktikant
09. oktober 2018 - 14:43 Der er 18 kommentarer

Er min "nye" com bare elendig?

Hejsa,

For knap 2 år siden købte vi en Lenovo G510 ved Elgiganten, da fruen skulle være selvstændig. Fra dag 1 har den været tung og sløv, og generelt langsom i alt hvad man foretager sig på den. Jeg har slettet alt overflødigt på den, og det hjalp hende til at kunne leve med den.
Hun blev ret hurtigt efter tilbudt en stilling hun ikke kunne sige nej til, og computeren lagt til side. Nu står jeg dog og skal bruge en bærbar og har trukket den frem igen. Jeg kan simpelthen bare ikke arbejde med den, da alt sker med forsinkelse og mit temperament kan ikke klare det :)

Intel Core i7-4700MQ 2.4 GHz
Ram: 6gb

Er computeren fra første dag bare elendig, eller kan der gøres noget?
Mener da vi gav 5-7.000 for den...
Avatar billede Slater Ekspert
09. oktober 2018 - 15:05 #1
Det er en ganske glimrende computer. 6 GB er ikke højt, men er fint til det meste, så længe du ikke har en masse programmer kørende samtidig, og den CPU har været direkte god for et par år siden. Selv i dag kan du ikke få en billig laptop der er mærbart bedre end den.

Det jeg kunne forestille mig, du har et problem med, er at den kun har en 5400 RPM harddisk i stedet for SSD, i hvert fald i standardudgaven, jeg kan finde på Lenovos website. Sådan en føles nemt meget sjøv efter i dags standard, selvom du ikke kunne få andet til laptops for relativt få år siden.

Det er dog heldigvis meget nemt at udskifte. Hvis du tager den hen til en lille lokal PC biks, som der findes i de fleste byer, kan du med garanti få dem til at skifte den ud for en lille sum - plus naturligvis prisen for SSD'en.

Hvis det ikke er der, så er der enten en direkte fejl i den, eller også er der stadig en masse snavs og bloatware på den, selvom du mener du har ryddet op.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2018 - 15:12 #2
Tjek evt din jobliste om der er noget der bare suger kraften ud af den. Til almindelig brug burde den være fin. Tjek evt også temperaturer på den
Programmet Speccy kan vise dette.
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2018 - 16:38 #3
God ide med en SSD disk, og så vil jeg foreslå en helt ren og frisk windows installation Og sådan en disk plejer nu at være noget man selv kan skifte.
MEN hvis der kun er plads til een disk, så køb ikke en 125GB. De fyldes hurtig op,
og fordi der skrives til et lille område, slides de hurtigere end en større disk.
Avatar billede INK Ekspert
09. oktober 2018 - 16:48 #4
En 500 GB SSD kan købes for under 800 kr.
https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-500GB/2634274

Enig med #3.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
09. oktober 2018 - 16:52 #5
Hvornår er den langsom?
Er det ved generelt brug eller f.eks. kun når du er på nettet?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. oktober 2018 - 16:56 #6
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. oktober 2018 - 17:01 #7
Min Ældre ASUS med SSD.
Processor:        Intel® Core™i7-3630QM CPU @ 2.40GHz  2.40GHz
Installeret hukommelse    16,0 GB (15,9 GBBBBB kan bruges)
Systemtype:        64-bit operativsystem, x64-baseret prosessor
Med Samsung     240 GB SSD- opstarts tid Ca. Sec.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. oktober 2018 - 17:02 #8
der skulle stå.
240 GB SSD- Opstarts tid Ca. 25-30 Sec.
Avatar billede Slater Ekspert
09. oktober 2018 - 17:33 #9
#7:
15,9 GBBBBB kan bruges?
Det var mange gigabytebytebytebytebyte.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. oktober 2018 - 17:43 #10
#9  Kommer du aldrig til slåfejl? :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2018 - 17:49 #11
Synes der er flot at din pc kan udnytte næsten alt ram poko1  Mange gange stjæler hardware og system en del af kagen 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2018 - 17:51 #12
Og ja slåfejl laver vi alle. Sidder og skriver på telefon og der skal man lige udføre korrektur før man trykker send 😉
Avatar billede puren Ekspert
09. oktober 2018 - 17:52 #13
enig med de andre kast en SSD i dyret... og med mindre du er pisket til det at bruge windows så prøv at giv Kubuntu et forsøg https://kubuntu.org/

det er lidt anderledes end windows
det er hurtiger end windows
det er gratis
det er på mange måder mere sikkert end windows
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. oktober 2018 - 17:53 #14
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2018 - 17:59 #15
#14 Ser godt ud👍
Avatar billede milter Ekspert
09. oktober 2018 - 19:17 #16
Jeg tror ikke, Mugb3rg er med her længere :-)

Hvis han/hun er, så vil en SSD kun gøre computeren hurtigere ved opstart og opgaver, som kræver en meget hurtig skrivning til og læsning fra SSD/harddisk.

Mugb3rg skriver selv: "...da alt sker med forsinkelse". Det tyder ikke på, at en SSD vil hjælpe, men at noget helt andet er galt med den computer.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2018 - 20:57 #17
Enig Milter.  Og det var derfor jeg bad om at jobliste skulle tjekkes op på. Er der programmer eller tjenester der suger kraften ud af pc kan selv en hurtig pc blive langsom. Se #2 😊
Avatar billede kurtba Ekspert
09. oktober 2018 - 22:11 #18
Med det brug er der formentlig intet på den, som skal reddes, så prøv evt. at resette den til factory ( der er jo en gendannelsespartition på den). Så får den efterfølgende alle opdateringer ind på ny, men nu på en anden måde, idet flere af dem jo efterfølgende er kommet med i de store opdateringspakker. Se om det evt. hjælper.
Det er ikke usædvanligt - desværre - at en enkelt opdatering kan være ødelæggende for nogle computere, mens andre ikke mærker noget.
Når det er sket, gør du som andre har foreslået - går ind i joblisten og ser på, hvilke processer der evt. stjæler cpu kraft.
Jeg har selv en Lenovo med samme cpu (anden model) og har altid været tilfreds med den, selv om den ikke har ssd disk. Jeg redigerer bl.a. videoer på den uden problemer.