25. september 2018 - 13:05 Der er 14 kommentarer

Administrator-PASSWORD til Win XP

HEJ,  min datter's "fyr" (alias "svigersønnen"), havde en gammel HP PAvilion HXD-9000 . Han har haft den i mange år, ifølge ham selv, men hvilket år han fik den er fortabt i historiens mørke. Hans fader installerede i samme mørke "middelalder" en VISTA med en administrator og en bruger.    Og som næsten en selvfølgelighed har han glemt alt om maskinen (inkl. adm. password), og nu har svigersønne givet den væk til en onkel-datter, som vi buge den i skolen.  MEN der er et lille problem.  HUN vil have XP. VIL HAVE !  (Ingen optioner her !)

Jeg havde en gammel SATA disk med XP liggende. Satte den ind og viola (fransk for VOILÂ ) det kørte, men ingen skærmopløsning, ingen net, ingen brænder (DVD'en er en brænder-type).  Opdagede  derefter at denne DISK osse havde ADM-password og en bruger.  (FA******* osse) .  Og jeg kan selvfølgelig heller ikke huske hvornår den disk sidst var i brug. ¨

Så eneste mulighed for at opdatere er at fjerne ADM-en.

Så hvordan gør jeg det.  Jeg kan logge på som bruger men kan ikke opdatere drivere, da jeg ikke har adm-rettigheder, og det er det jeg vil .....

Bruger panelet er SE-KUN (Read-only) ikke muligheder for rettelser.

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2018 - 13:38 #1
Kør en Command Prompt som administrator (det er bizart nok muligt).

Skriv: net users Administrator /active:yes

Log off og log in som Administrator - Det tager lige lidt tid at forberede det nye skrivebord.
25. september 2018 - 14:46 #2
AHA, spændende. Prøver dette og melder tilbage..

TAK (og tak og tak og .....  ....    tak )

KR
25. september 2018 - 14:57 #3
hvor ikke køre en ny win xp ind ?
25. september 2018 - 14:58 #4
og drivere
25. september 2018 - 16:16 #5
Ville hellere end gerne, men har ikke org. disken mere... !

KR
Avatar billede 220661 Ekspert
25. september 2018 - 16:50 #6
#5 Har du nøglen så?
For jeg tænker om den vil blive aktiveret da den kommer fra en anden pc?
Avatar billede falster Ekspert
25. september 2018 - 16:51 #7
Avatar billede Hans Mester
25. september 2018 - 17:05 #8
#1 Det kan man dog ikke, men man kan starte op i fejlsikret tilstand, da administrator altid er aktiv her. Det forudsætter, at man kender passwordet - eller at der ikke er noget.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. september 2018 - 19:07 #9
Her er en lille video, der måske kan være en hjælp:

https://www.youtube.com/watch?v=uffxfSlyq8U
26. september 2018 - 11:14 #10
HEJ.

#2:  Det nytter ikke. Får system fejl 5 og ingen adgang alligevel.

Kender en kammerat, som jeg ved har en XP pro liggende fra gamle dage...

Kr
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2018 - 12:07 #11
Der er også muligheden (også på den forliste Vista) at hente og lave Hirens BootCD (evt. på USB): https://www.hirensbootcd.org/old-versions/

Den har i boot-menuen et password værktøj, som virker på alle Windows versioner fra 2000 til 10. Med det kan du gøre administratorpassword blankt.

...Men kræver selvfølgelig at harddisken ikke er password beskyttet, krypteret (bitlocker) eller på anden vis gjort utilgængelig, ligesom værktøjet heller ikke kan boote nyere hardware op.
26. september 2018 - 14:06 #12
HEJ,

Problemet er faktisk løst.

Efter at have en aller helhest (jeg ville  helst have brugt et mere beskrivende ord, men det er ikke så pænt !) masse besvær, tid, browser-tid, downloads,  telefonsnak, bilkørsel (= brug af diesel)  mv., mv.,  blev det endelig fastslået, at den (**** : læs drilske), maskine simpelt hen IKKE kan køre XP.  Lånte vennens orginale XP-disk og prøvede at installere på maskinen - kom ud hvergang med en blå fejl-skærm efter BOOT.

Onkel-datteren måtte sluge et par kameler, og måtte opgivende acceptere at XP ikke var muligt.  "VISTA var heller ikke, da samme VISTA ikke kan finde den trådløse adapter (spørg ikke mig hvorfor, korrekt driver var installeret og Fast-LAN driver fungerede).

Ny kamel at sluge, så opgivende sagde hun ja til en Win 8.1 .

Den, til gengæld, smuttede ind som en Sve(d)ske .  Kørte 2 minutter efter installationen (både trådløst og fastnet).  Office pakken er i skrivende stund ved at installeres og det (checkede umiddelbart før dette skrives) ser osse ud til at funke.

Så nu venter jeg bare en tilbagemelding fra onkel-datteren om hun alligevel er tilfreds.  (Vel vidende at der er ikke en sk**  (rimer på tid) at gøre ved det !)

og jeg kan holde en lille ferie ! (det tog ca 3-4 dage at få det her ** (nyt ikke pænt ord) til at fungere).  PYHA..

KR
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2018 - 14:23 #13
XP havde problemer med "ny" AHCI controllere til SATA diske... - disse var ikke supporteret drivermæssigt. Løsningen var typisk (når ikke man fandt og installerede den rigtige driver under installationen) at slå SATA controlleren til "Compatibility" mode i BIOS... - det lyder meget som det problem du har haft med XP - for så vil den ganske rigtigt give en blå skærm kort tid efter opstart. Driveren må have været på den disk du satte i, eftersom XP startede op.

Vista.... - ingen kommentarer :-)

Win8.1.... - hvorfor i alverden så ikke en Win10?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2018 - 16:11 #14
Hvis brugerfladen ikke er som hun ønsker det kan man installere Classic Shell på den så man får den gamle klassiske xp brugerflade på med win 8.1 sikkerhed:
http://www.classicshell.net/