Avatar billede Peder Praktikant
31. juli 2018 - 08:22 Der er 4 kommentarer

Datavalidering - Ændring i liste

Når jeg anvendt valideringen og dermed valgt værdier, og derefter er nød til at omdøbe nogle værdier i listen, hvordan får jeg omdøbning til at slå i gennem i de ark hvor jeg allerede har valgt?

Eksempel
Listen
Appliances
Bicycles
Furniture
Kitchen equipment
Security equipment

Jeg har i ark allerede valgt "Bicycles", nu omdøber jeg dette til "Cycles" i listen, kan jeg på nogen måde få denne omdøbning til at slå igennem med det samme i arkene, eller må jeg anvende søg og erstat?
Avatar billede h_s Forsker
03. august 2018 - 12:22 #1
Jeg ville markere alle cellerne hvor du har valideringerne og lave en "Søg og erstat".
Avatar billede h_s Forsker
03. august 2018 - 12:32 #2
For at finde værdierne kan du lave betinget formatiring:

=A1<>$B$1:$B$9

A1 = Cellen med valideringen
B1:B9 = listen med værdier

Så sætte formateringen til f.eks. Rød tekst så man kan se hvilke værdier der er forkerte og så rette dem selv. Det kan jo også være at der i cellen skal stå "Furniture" i stedet for "Cycles" :-)
Avatar billede Peder Praktikant
03. august 2018 - 12:36 #3
Takker for jeres for forslag og har selv haft dem i tankerne; men der er blot en masse ark der skal tjekkes i gennem, hvis der foretages ændringer.
Men det kan også være, at løsningen for automatisk ændring ved omdøbning slet ikke findes
Avatar billede h_s Forsker
03. august 2018 - 12:48 #4
Selv tak - Vil lige rette en fejl i #2:

Formel skal være =OG(A1<>$B$1;A1<>$B$2;A1<>$B$3;A1<>$B$4;A1<>$B$5;A1<>$B$6;A1<>$B$7;A1<>$B$8;A1<>$B$9)