Avatar billede MKH Praktikant
26. juli 2018 - 12:10 Der er 14 kommentarer

Højtalere skratter og PC fryser

Hej,

Jeg har for 3 dage siden købt en Acer Swift 3 14" bærbar. Og oplevede i dag at skærmen frøs fuldstændig og at højtalerne skrattede under musik og når der kommer notifikationer for modtaget mail osv. Jeg ringede derfor ind til Elgiganten hvor den er købt, som sagde jeg kunne komme ind med den. Men nu er højtalerne så igen holdt op med at skratte. Hvad kan dette være? Og hvad kan jeg gøre ved det? Jeg kan jo ikke gå ind med den, når den ikke skratter længere.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2018 - 12:15 #1
Hvordan bruger du din bærbar?
Er det på et bord med fast underlag eller på skødet?
I disse tider med høj temperatur er det meget vigtigt at specielt bærbare computere får den køling de har behov for. Man  kan ikke udelukke den har været for varm, og når den er det vil processor halte og til sidst vil den lukke ned hvis man fortsætter.
Avatar billede MKH Praktikant
26. juli 2018 - 12:48 #2
Den står på et skrivebord i et lokale med aircon, så tvivler på at dette er problemet med den. men den er self. blevet transporteret i et computer etui de sidste to dage (til/fra arbejde) Men tusind tak for svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2018 - 12:52 #3
Prøv lige at hente Speccy Free og fortæl hvor varm den er.
Prøv at have programmet kørende i bunden
Har du temperaturer på 85 grader og derover er det for højt:
https://www.ccleaner.com/speccy
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2018 - 13:01 #4
Brugte du computer til noget arbejde der belastede både processor og grafik, da det skete? (Stream i høj opløsning)
Avatar billede MKH Praktikant
26. juli 2018 - 13:05 #5
Jeg havde min gmail, google drev, skype, slack, XLite og messenger åbnet. Og så valgte jeg så at åbne op for spotify for at høre musik. Og det var her den begyndte at skratte og frøs hver gang jeg åbnede messenger op (messenger ligger som en slags app på computeren)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2018 - 13:16 #6
Hvis du højreklikker på processlinjen og vælger jobliste og åbner de programmer du nævner her, hvor meget belastes cpu og ram så under ydeevne?
Hvad er dine temperaturer når det kører?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2018 - 13:20 #7
Efter hvad jeg kan se her https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/ACNXGNXED001/acer-swift-3-14-barbar-solv er den kun udstyret med 4 gb ram ikke?
Kan man tænke at problem ligger der?
#5 kender ikke Slack og X-lite så jeg ved ikke hvor meget de belaster systemet.
De andre burde være overkommelige tjenester
Avatar billede MKH Praktikant
26. juli 2018 - 13:30 #8
Har kigget efter hvad du  sagde. Og det er helt klart Microsoft Edge der bruger mest CPU og hukommelse, så det er vel min GMail og GoogleDrev, Facebook mm. Korrekt?
Kan man få flere ram i ens computer? Og hvordan og hvorledes?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2018 - 13:36 #9
I link i #7 står der at den understøtter max 8 gb. Om du så har en ram blok i nu eller 2 på 2, det kan Speccy fortælle dig om.
Har du en på 4 kan du købe en magen til og fordoble ram.
Elgiganten burde også kunne hjælpe dig hermed.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2018 - 13:50 #10
Øv. Der er kun en ram slot i denne maskine kan jeg se.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2018 - 14:30 #11
Enig med #7. Jeg synes, du har meget åben på kun 4GB ram. Den PC vil formodentlig kører bedre med 8GB. Men en udskiftning koster fra 500 og op. Og det er jo meget til en billig PC. Kører den bedre med netstrøm?
Avatar billede MKH Praktikant
26. juli 2018 - 14:52 #12
Ja, den kører bedre med netstrøm vil jeg mene. Men vil ikke have noget imod at give 500kr for at få 8GB.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2018 - 17:01 #13
Under den forudsætning, at computeren ikke fejler noget, vil jeg mene, at 8GB giver en væsentlig bedre ydelse. Men cpuén med kun 2 kerner kan også overbelastes, så hav ikke for mange ting kørende samtidig.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2018 - 18:58 #14
Kan kun være enig med Valby1.
Har du fire fem browservinduer åbne evt så hiver det i ram. Prøvede selv at have 5 åbne vinduer og her overskrev den 3 gb ram. Og har man også andre ting med, ja så løber men næsten tør og her skal disken overtage med at være ram.