Avatar billede BenjaminU Praktikant
29. maj 2018 - 12:33 Der er 7 kommentarer

Problem med nulstilling af PC

Jeg har nu gentagende gange prøvet et nulstille min pc, så jeg kan sende den til genbrug. Den kører ca. 20% også står der "Der er opstået et problem med at nulstille pc'en. Der er ikke foretaget nogen ændringer."
Er der nogle af jer der kender til denne problematik.

Det er Windows 10 Education, version 1607, 64-bit
Avatar billede INK Ekspert
29. maj 2018 - 13:10 #1
Du kan slette alle filer og så køre en shredder eller vipe funktion på ledig diskplads.
Derefter kan du re-installere windows10 med et usb-stick fra denne side
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede mort1 Ekspert
29. maj 2018 - 13:17 #2
Jeg kender ikke den nævnte problematik, og jeg nener heller ikke at du ved nulstilling opnår, at ingen kan genfinde oplysninger på din HD, og det er vel det der er meningen. For at undgå at der kan finders oplysninger  skal  din HD overskrives - Til det formål findes der et eller flere programmer  - Den sikre  metode er et slag eller to med en stor hammer
Avatar billede INK Ekspert
29. maj 2018 - 13:27 #3
Enig med #2 såfremt det er skrotning af maskinen, men genbrug betyder måske genbrug, og så skal filer slettes og overskrives. Evt. kan man nyinstallere Windows10, så maskinen er til at gå til for næste bruger 😀
Avatar billede mort1 Ekspert
29. maj 2018 - 13:45 #4
OK, hvis der med genbrug menes genbrug så er her et par programmer for overskrivning https://dban.org/  eller http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?ref=SERP&br=ro&mkt=da-DK&dl=da&lp=EN_DA&a=http%3a%2f%2fwww.killdisk.com%2fwiper.htm
Avatar billede mort1 Ekspert
29. maj 2018 - 14:04 #5
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. maj 2018 - 16:05 #6
HDD´en kan jo fjernes og sætte over i en anden computer, med f.eks. gratisprogrammet ActiveKillDisk installeret.
Der er der god mulighed for at sporerne er slettet, efter denne proces, men intet er 100 % sikkert.
Efter processen sætte HDD´en så tilbage i computeren og Winn 10 geninstalleres.

http://www.killdisk.com/killdisk-home.htm
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. maj 2018 - 20:45 #7
Jeg giver mort1 ret i som han skriver i #2, at et slag eller to med en hammer er en  særdeles effektiv måde til at undgå, at uvedkommende får adgang til indholdet på en harddisk. Jeg har selv flere gange brugt denne metode, og den kan kun anbefales ;-)
Jeg har også et par gange skrottet en HDD/DVD-maskine der jo også indeholder en harddisk. Der er problemet med HDD´en indhold til gengæld ikke tilstede, da det jo bare er optagede TV-programmer disken indeholder. Da det ikke var harddiskene der var defekte, solgte jeg disse naturligvis med oplysning om at de havde siddet i en HDD/DVD-optager. Der var tale om de ældre PATA-harddiske, så der var nogen der fik glæde af dem :-)