Avatar billede 450025 Ekspert
26. januar 2018 - 03:53 Der er 8 kommentarer

C disken er full. D er nesten tom

C disken er full. D er nesten tom. Win10.
Har en maskin her, jeg vet at du kan legge programvare på C, og vet også andre ting bilder og privat ting det bestemmer du selv, plasseringen eks D ikke alle tenker på det?
Dette er ikke gjort i dette tilfelle, Kan man utvide C partisjonen med halvparten av D, som har ledig plass der er 185 GB ledig som ikke er nødvendig?
Masse av det han har er i Skyen å der er han flink men med full C forstå han er bekymra.
Hvorfor jeg spør, jeg har respekt for annen manns Eiendom, Har lidt respekt for C også, lett og dumme seg ut og det vil jeg helt ikke.
Jeg Takker for hjelpen alt nå der er nok noen som stiller opp.
Ha en fin dag.
Arne.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2018 - 08:44 #1
hvis det er 2 enkelte diske kan man ikke bare sådan lægge dem sammen efterfølgende (kræver noget ekstra software hvis det er)
Du skriver han har rigtig mange ting i skyen - så jeg går ud fra det er OneDrive du snakker om?
Prøv at fjerne OneDrive fra Pcen, samt fjern alt data i OneDrive-mappen.
Derefter kan du opret forbindelse til OneDrive igen, men sig denne gang at den skal læg filerne på D-drevet.
Derudover kan du måske flytte skrivebord, dokumenter, foretrukne og downloads over til D-drevet
Avatar billede 450025 Ekspert
26. januar 2018 - 09:59 #2
Thomas S. Korrekt det er 2 Diske C og D på C er der omtrent ikke noe mer plass igjen han er ikke klar over problemet, før han møter veggen derfor vil jeg ta dette nå.
Jeg skrev 185 GB på D er ledig, nå er ikke jeg så særlig på dette feltet med Partisjoner beklager det, noe som han hadde på C har jeg fått plassert på D, noen program har jeg slettet som ikke trengs, han har lastet ned flere ting på C foto, film det er nå vegg men gjorde ikke stort utslag det.

OneDreve har han, bruker den lite hvorfor vet jeg ikke?  men Dropbox er for han helt herlig og som jeg skrev der er han flink, har utvidet også jeg klarte å lure han til dette.
Det jeg håpet på var og dele D i 2, legg 100 GB til C og resten 85 la dem være på D da. C er jo fint for programvare det havner oftest der, alt anna kan havne på D + Dropbox jeg skrev også det var bare en tanke eller en ide jeg hadde, Partisjoner for meg er jeg lidt usikker på kan ikke alt.

Hva gjør jeg på min egen computer? Var sikker bare Flax at jeg fikk det til om du forstår.
C har jeg god plass nå ledig 92.6 GB, delte D i 2 har 106 GB ledig på D, laga en Ny Partisjon F på 85 GB å lever fint med dette det funker da. Skulle det  som er der bli borte ved et havari betyr det intet.

Må da nevne at også jeg bruker Dropbox og OneDrev, Ekstern Harddisk vil jeg ikke ha den krassa en gang og det holder.

Takk Thomas S kommer jeg i mål. men tar gjerne imot lidt mere om noe har.
Arne.
Avatar billede falster Ekspert
26. januar 2018 - 13:36 #3
Ud over styresystemet er der mig bekendt ingen programmer, der "kræver" at ligge på C-drevet.

Hvis du vil skabe plads der, er det selvfølgelig nødvendigt først at afinstallere dem fra C. Og så installere dem på D.

Det er jo lidt besværligt og man skal have gang i installationsfilerne (igen).
Avatar billede 450025 Ekspert
26. januar 2018 - 14:45 #4
falster.  (Ud over styresystemet er der mig bekendt ingen programmer, der "kræver" at ligge på C-drevet.)

Det har du nok helt rett i, på egen maskin er ikke det noe problem i hele tatt, og på dem fleste andre jeg kommer i nærheten av har jeg faktisk ikke vert ute for dette.

Men i dette tilfelle da er det så, hva har jeg gjort med det? Jeg har slettet en del programvare han absolutt ikke trenger der, programmer han ikke vet hva er engang der lå en del, et Virusprogram, Windows mail, noen bilder, en dokument mappe men det endret ikke stort.

Jeg tror kort og godt jeg står over, jeg hadde  nok en tanke men den går sikkert ikke og for ikke og gjøre feil så tar vi problemet når det kommer, da får andre slippe til som kan dette bedre  men Takk til deg for svaret da.
Arne
Avatar billede falster Ekspert
26. januar 2018 - 16:37 #5
Selv tak. Et lidt banalt forslag:

Har I prøvet at køre systemværktøjet Diskoprydning for at se, hvad det "mener", der kan slettes på det pressede C-drev?
Avatar billede 450025 Ekspert
27. januar 2018 - 08:25 #6
Jeg svarte på et innlegg i går, en skrev jeg skal hjelpe en gammal gubbe på computeren men totalt håpløst, hjelp vil en ha men allikevel vil gjøre det selv også.

Han er Sta å egen også måten det var skrevet på matte jeg smile, aldri gi opp for jeg selv er både Sta egen Gammal selv også. Jeg kom i mål og klarte oppgaven selv, brukte denne løsning.

https://www.resize-c.com/pro/

Ser ikke bort i fra at jeg hadde lidt Flax også men dette virket, nå er der god plass på C og D ble lidt slankere. Jeg sa det koster deg en Vinflaske var det for meget?

Derfor denne tilbake melding men Takk også fordi Dere stilte opp og hjalp meg..
Arne.
Avatar billede Uvanga Ekspert
27. januar 2018 - 10:34 #7
Jeg kan se du har fundet en løsning, så dette er mere en bemærkning:
Når man vil gemme en fil, kan man vælge hvor den skal gemmes. Du kan så vælge D: som destination.
Avatar billede 450025 Ekspert
27. januar 2018 - 10:59 #8
Utvanga Ja Takk du det er jeg helt enig også,  hvorfor jeg skrev Flax jeg hadde en Gammal maskin her og det funka det, om jeg har flaks neste gang er nå så, må tenke lidt først men du vet det er vel bare og hoppe i det.

Innrømmer jeg er ikke så særlig på det med Partisjoner, nå er jeg jo Sta så hvem vet
hadde Gubben brukt sin Computer på rett måte hadde ikke det vert nødvendig.

Dele opp en Partisjon D har jeg gjort før å det var enklere.
God helg til deg forresten.
Arne.