Avatar billede Annemette Juniormester
05. januar 2018 - 14:19 Der er 13 kommentarer

Stationær pc til billedbehandling?

Hej igen derude:)
Jeg står for at udskifte min gamle pc. Den nye skal især bruges til avanceret billedbehandling i Photoshop og skal kunne rumme tonsvis af fotos.
Jeg har læst mig frem til vigtigheden af en kraftfuld processor, hurtig harddisk, godt grafikkort og masser af ram, men jeg vil dog høre, om der sidder nogen, der hurtigt kan fortælle mig, hvilke specifikke stationære pcér der vil være velegnede? På forhånd tusind tak for hjælpen.
Avatar billede Slater Ekspert
05. januar 2018 - 14:27 #1
Har du et cirkabudget?
Avatar billede Annemette Juniormester
05. januar 2018 - 15:12 #2
Så billig som mulig og stadig funktionsdygtig:)
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2018 - 16:14 #3
#2.

Jeg kunne også godt tænke mig at kende et max beløb :-)

Du skriver, at maskinen skal bruges til  "avanceret billedbehandling i Photoshop". I mine øjne passer det ikke sammen med "Så billig som mulig".  Du kan få en maskine til 5000 kr. til at køre Photoshop, men prisen for  " avanceret billedbehandling i Photoshop" starter efter min overbevisning ved 10-12.000  :-)
Avatar billede Annemette Juniormester
05. januar 2018 - 16:30 #4
Uha, det var en hel del over det beløb, jeg havde håbet på;)
Jeg har en tilfredsstillende skærm samt tastatur, som derfor ikke skal indgå i prisen.
Jeg må nok bare indstille mig på at snuse omkring i nogle butikker og håbe, at der er nogle ekspedienter med erfaring, som kan guide mig.
Tak og god weekend :)
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2018 - 16:49 #5
Velbekom, men du skal være meget heldig, hvis du finder en ekspedient med mere erfaring på det område end blandt brugerne i det her forum :-)

Prøv at kigge på linket herunder:

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-for-Adobe-Photoshop-139/Hardware-Recommendations ,

så har du lidt at vise de ekspedienter :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
05. januar 2018 - 17:00 #6
Jeg nærlæste én af de linkede artikler (denne her: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Photoshop-CC-2017-NVIDIA-GeForce-GPU-Performance-899/) og hæftede mig ved denne konklusion ift. Photoshop CC 2017:

"Looking at the average, it is clear that there is a benefit to using a discrete GPU instead of simply relying on the integrated graphics that comes on an Intel CPU. However, after even a low-end GPU like the GTX 1050 or 1050 Ti there is less and less of a performance gain as you spend more and more money. There is still some, but it is only going to be about 3-4% for every model you go up and plateaus at the GTX 1080."

Jeg er bestemt ikke ekspert på dette felt, men måske kan du lægge ganske godt fra land ved f.eks. denne splinternye stationære model, som du næppe finder billigere andetsteds (Topdata har et glimrende ry):
http://topdata.dk/product.asp?product=11668
- Du bør opgradere RAM til mindst 16 og nok også processoren til en i7, tror jeg.
Avatar billede Annemette Juniormester
05. januar 2018 - 17:02 #7
Ja, det har du desværre nok ret i. Derfor tænkte jeg, at jeg lige ville tillade mig at spørge herinde:) Tusind tak for linket. Jeg vil skrive stikord ned og se, hvad jeg kan finde frem til :)
Avatar billede Annemette Juniormester
05. januar 2018 - 17:04 #8
Ah, tak, Eurositi! Den vil jeg kigge nærmere på :)
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2018 - 17:23 #9
#6.

Jeg er lige blevet færdig med selv at samle en billedredigeringsmaskine med et GTX 1050 Ti  kort.  Hvis der skal være plads til tonsvis af fotos på den maskine, du linker til, så skal der også en ekstra HD til.
Avatar billede Annemette Juniormester
05. januar 2018 - 17:44 #10
Tak Milter. Jeg har allerede en ekstern harddisk på 1 tb som back-up til alle mine store mængder fotos og videoer, da det ville være noget nær en katastrofe at miste dem. Dog vil det også være betryggende at have god plads til dem på pc´en som en form for ekstra sikkerhed, medmindre det er langt billigere at købe endnu en ekstern harddisk fremfor at skulle købe ekstra plads på pc´en:)
Avatar billede eurositi Ekspert
05. januar 2018 - 21:15 #11
Jeg er ikke sikker på, det er strengt nødvendigt at opgradere CPU'en (processoren) fra i5 til i7 i mit ovennævnte forslag fra Topdata. Dermed kan du måske spare de 1500 kr, opgraderingen koster.

8. generations-i5'eren klarer sig glimrende i benchmark-testen, som det fremgår her (men i7'eren er selvfølgelig stadig hurtigst). Det afgørende er dog, om de programmer, du bruger, udnytter i7'erens ekstra muligheder for såkaldt multithreading - men det burde de nyeste Adobe-programmer gøre): https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-8400+%40+2.80GHz&id=3097

De vigtigste opgraderinger er som sagt RAM og evt. en ekstra intern harddisk. 1 Tb harddisk i PC'en koster ikke ret meget ekstra.

Husk, at Windows 10 skal tilkøbes, hvis ikke du har en Windowslicens, du kan afregistrere på din gamle PC og dernæst registrere på din nye... Der er andre herinde, som kan rådgive dig bedre om dén slags. :)
Bemærk også, at et trådløst netværkskort ikke medfølger som standard (i så fald kan du køre på en kablet internetforbindelse), men hér kan du bare flytte dit gamle trådløse netværkskort over i den nye PC -  eller købe et billigere wifi netværkskort andetsteds.

Til prisen mener jeg stadig ikke, du finder en kraftigere PC.
Avatar billede Annemette Juniormester
06. januar 2018 - 09:38 #12
Eurositi, du skal have tusind tak for din grundige hjælp. Nu har jeg et langt bedre overblik over, hvad jeg skal være opmærksom på. Jeg har kontaktet Topdata for at forhøre mig om den foreslåede PC :)
Rigtig god weekend til du og de andre behjælpelige sjæle
Avatar billede posten Ekspert
07. januar 2018 - 23:01 #13
jeg vil da også komme med ét forslag da du jo skriver det skal være en kraftfuld processor vil jeg anbefalde denne lenovo med den sidste nye intel processor i7 https://www.proshop.dk/Stationaer-PC-Mac/Lenovo-ThinkCentre-M710s/2596102 selv om den kun har 8gb ram i sig nu kan den senere udbygges til de 64gb
du skrev intet om du sku ku udskrive/brænde dvd for det kan du så med denne + der jo også er sd-kort læser i