Avatar billede Pedersen Novice
03. december 2017 - 18:56 Der er 12 kommentarer

Beogram tilslutning

Jeg har lige erhvervet mig en Beoplay A8, og ville blot høre, om det er muligt at tilslutte en pladespiller til denne? Det er en beogram 1102

I så fald hvordan?

Tak på forhånd!
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. december 2017 - 19:15 #1
Det kræver først og fremmest, at der er en indgang (phono eller DIN), dernæst skal der kobles en RIAA-forstærker ind mellem pladespilleren og Beoplay A8, fordi udgangssignalet fra en pladespiller skal forstærkes op til et niveau som f.eks. en CD- afspiller. På ældre forstærkere var der indbygget en RIAA eller forforstærker som den også kaldes.
Jeg må desværre sige, at jeg ikke tror det vil være muligt at koble apparaterne sammen.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2017 - 20:13 #2
Enig i #1.

Man kan godt købe en RIAA forstærker, men du kan ikke direkte koble din pladespiller på denne heller, da de nye enheder i dag bruger phono stik hvor din pladespiller har et 5 polet din stik.
Personligt ville jeg jeg enten hellere købe en nyere pladespiller hvor der er indbygget riaa eller også købe en forstærker hvor riaa er indbygget.
Avatar billede INK Ekspert
03. december 2017 - 20:19 #3
Beoplay A8 har tilsyneladende en AUX indgang. Snak lidt med HiFiKlubben om de kan anbefale en forforstærker, der kan løse opgaven.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. december 2017 - 20:27 #4
#3
Det bliver nok svært at finde en forforstærker med DIN-indgang, men der findes jo DIN-phono adaptere.
Man kan sende folk til månen, så må dette også kunne løses :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2017 - 20:28 #5
Ja de har jo også sikkert de stik der skal bruges for at koble B&O pladespiller med RIAA del.
https://www.hifiklubben.dk/tilbehor/pladespillertilbehor/
Koster her fra 900 kr og opefter
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2017 - 20:32 #7
Avatar billede INK Ekspert
03. december 2017 - 20:33 #8
DIN til Phono kunne være dette
https://www.av-cables.dk/phono-adapter-kabel/5p-din-hun-2-x-phono-han-0-2-m.html

Der må også kunne findes billigere forforstærkere end 900 kr ;-)
Avatar billede INK Ekspert
03. december 2017 - 20:35 #9
Jeg ved ikke nok om dette emne, men fandt denne
https://www.av-connection.dk/?PGr=7914
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2017 - 20:40 #10
#8 Ville passe på med adapter kabler hvor stel ledningen ikke er med. Man kan risikere brum når det kobles sammen. Dette har jeg prøvet for mange å siden da jeg selv havde en B&O pladespiller hvor den skulle kobles til en forstærker med phono indgange. Jeg blev nødt til at købe en hvor stel var med på.
Avatar billede INK Ekspert
03. december 2017 - 20:50 #11
#10 Jeg tror du har ret. Jeg brugte også sådan et kabel i sin tid.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2017 - 20:54 #12
Men måske #7 kan være løsningen for spørger. Spørgsmålet er jo også hvor god lyd man kan forvente at få ud af den samlede tilslutning?
Kender ikke hvor god lydkvalitet Beoplay A8 har.