Avatar billede Claus Petersen. Praktikant
27. november 2017 - 17:42 Der er 6 kommentarer

Afspilning af dvd-r.

Jeg har for nogle år siden brændt nogle vhs bånd på dvd-r. Det var på en LG optager og afspiller. Jeg kunne se dem den gang på denne. Den gik desværre i stykker, og det viser sig nu at jeg ikke kan se dem på min Parckard Bell Easynote LE. Er det fordi de ikke er formateret ? Mvh Claus Petersen
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. november 2017 - 18:55 #1
En DVD er altid formateret inden afspilning, det er en nødvendighed, for at kune optage på den. Men den skal også "afsluttes" "finalizes" for at den kan afspilles på andre end den maskine den er optaget på.
Da maskinen den er optaget på er gået i stykker har du et problem.
Jeg havde tidligere to ens Sony HDD/DVD optagere. Var en DVD optaget på den ene og ikke afsluttet kunne den sagtens afspilles på den anden, da de to maskiner var ens, men ikke på en anden maskine, f.eks. en Panasonic Philips eller JVC. Så du må desværre nok glemme det. Der er dog en mulighed, nemlig at kikke i DBA eller GulogGratis efter en LG maskine, denne kan - måske - afslutte DVD´en og derved gøre det muligt at afspille den i andre maskiner/PC´er.
Avatar billede eurositi Ekspert
27. november 2017 - 19:42 #2
ISObuster er det anbefalede værktøj til disse uheldige tilfælde. Det er desværre ikke gratis: https://www.videohelp.com/software/ISOBuster

Alternativt findes der CDRoller, der trods navnet også håndterer DVD'er: https://www.cdroller.com/htm/dvdvideorecovery.html ... Det ser dog hverken bedre eller billigere ud end ISObuster.

Eneste gratis værktøj, jeg har fundet er det 9 år gamle ISOpuzzle: https://www.videohelp.com/software/IsoPuzzle
.. En enkelt bruger har her i 2017 anmeldt det positivt.

VIGTIGT:
Du skal du for alt i verden forsøge at sikkerhedskopiere hvad som helst, som nogle af disse programmer eventuelt finder på disken, FØR du går i gang med at finalize/lukke noget som helst. I samme øjeblik, du gør det sidste, er handlingen irreversibel - og hvis ikke det virker, er dine gamle unikke optagelser gået tabt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. november 2017 - 20:46 #3
#2

Det lyder spændende at der findes sådanne programmer.

Det er jo brandærgerligt hvis man godt nok har uvurderlige optagelser, men ikke har noget udstyr der kan afspille dem.
Avatar billede eurositi Ekspert
27. november 2017 - 21:29 #4
#3 Ja, bestemt. Men jeg skynder mig at understrege, at jeg ikke selv har erfaring med det. Mine anbefalinger er udelukkende baseret på anmeldelser af disse værktøjsprogrammer på den udmærkede portal VideoHelp.com. ;)

Det er ret trist at tænke på, hvor mange mennesker, som har mistet uerstattelige hjemmeoptagelser, udelukkende fordi de aldrig fik lukket de diske, de overførte videoerne til... Forhåbentlig virker det, men ellers kunne spørgeren i sidste instans pille harddisken ud af den gamle LG optager (hvis den ikke er smidt ud endnu)... Det er ikke utænkeligt, at den kan læses, hvis den tilsluttes en PC med det rigtige værktøjsprogram.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. november 2017 - 21:45 #5
#4
Der må jeg desværre sige at en harddisk der har siddet i en HDD/DVD optager IKKE kan læses af en pc. Der er vist nok tale om helt andre filtyper. Man kan heller ikke - i hvert fald umiddelbart - sætte en harddisk i en HDD/DVD optager og få den til at virke. Jeg har selv prøvet, uden held. Man kan godt installere en HDD fra en HDD/DVD maskine i en pc, og få den til at virke, men den skal ført formateres i NTFS format, men så er indholdet også uigenkaldeligt slettet.
Avatar billede eurositi Ekspert
27. november 2017 - 23:03 #6
#5
Jeg har tidligere reddet data fra harddiske, hvor boot sektoren var blevet overskrevet. Jeg gjorde dette vha. gratisprogrammet TestDisk, men jeg kan se, at det kun kan redde data fra følgende formater:  FAT, NTFS, exFAT og ext2.

Men så faldt jeg lige over denne tråd, som hævder, at kombinationen af WinImage og ISObuster kan læse harddiskoptager-diske - Se kommentar #12: https://www.avforums.com/threads/how-to-rip-video-off-sony-hdd-recorders-with-a-pc.886416/

"There is a method to extract the vob files and structures from the disk

Tested with a Sony RDR HXD 560

A) Place Sony Harddrive into a USB cradle and connect to your computer.
B) Image the entire harddrive using a program like winimage. (Make sure you have enough space to hold the image of your drive)

C) Purchase the registered version of ISOBuster. I have version 2.5 but the newer 3.0 should do. Open the Harddrive image file in this.
The program will then scan the entire image file reconstructing the data from IFO and VOBs it finds.

D) From the IFO section export to a folder the program you want (they be listed by recording name)"