22. november 2017 - 09:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Vandflow i knækket rør

Hvor meget vand kan der løbe ud af et 1" rør der er knækket, pr time.
Årsag.
Et brandsluknings skab faldt ned af vægen. Vi fik et ekstra forbrug på 1000 m3.
Ca. hvor længe har vandet løbet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. november 2017 - 10:32 #1
Det kommer an på trykket - det kan ikke betegnes uden at kende vandtrykket
22. november 2017 - 14:31 #2
til ole_madsen

Det er 3 bar. og der er 70 m rør fra vandmåler, som er en 3/4"
Avatar billede asger Novice
25. november 2017 - 02:13 #3
Du kan regne med en grundværdi på ca. 0,17 l/sec, beregningen er forudsat,
at det er koldt vand, der er jo stadigvæk noget der hedder flowbegrænsning med bl.andet kavitation.
Du må regne med, at dit flow ændre sig med kvadratroden af differenstrykket,
d.v.s. i dit tilfælde er dP = 4 bar (abs)
Men når du angiver en målt værdi, må bruddet være EFTER måleren
modstanden i vandmåleren må derfor nødvendigvis indgå i beregningen, hvis det er en seriøs myndighed og en seriøs målerfabrikant skal du bede om, at få oplyst Kvs-værdien for måleren,
så er beregningen: (Q=Kv x Kvaratroden af dP) (m³/h)

Hvis du har brug for yderligere yderligere info så sig endelig til.
Held og lykke
m.v.f  asger pritzl
Avatar billede asger Novice
27. november 2017 - 01:54 #4
Hej igen

Jeg gravede mine gamle notater frem, og kom til en enklere løsning:

1 Kv = 20mm²
DN25 = 25² x phi = 1962mm²
Det giver en Kv på 98,1
Q= 98,1 x kvadratrod af dP
Hvis dP = 3 bar så er
Q = 1,7 x 98,1  = 167m³ /h