05. november 2017 - 15:34 Der er 29 kommentarer

FORMATTER HARDDISK !

Hej, en ven af mig har købt en harddisk (500 GB,  Western Digital, WD5000AVDS ).

Han er nu ikke den helt store GURU I dette , så derfor har han spurgt mig om jeg kan hjælpe ham.

Jeg kan heller ikke, så derfor spørger jeg eksperterne:

HDD'en er pillet ud af en gammel TV-decoder. Den er skrive-beskyttet med et password, og dette password, gør at den er næsten umulig at komme i kontakt med.

Vi har prøvet at formattere den - hjælper ikke. // lader sig ikke  formattere.
Vi har været inde i CMD // DISKPART og prøvet der -  // siger at den er OK men er det IKKE.

Vi har prøvet at sætte den ind i en gammel 6.22 DOS maskine og lod  DOS
formattere disken.  Vi fik en 4 GB disk ud af det på en partitiion, som er skrivebeskyttet ! - altså dårlig ide.

Vi har prøvet at sætte den tilbage i org. maskine. Starter op på HIRENS OPSTART CD og lade HIRENS gøre MBR-funktioner og formattere den.

Formattere NEJ - MBR - NEJ.....

så nu har vi et problem:    en 500 GB disk // udnytter ca. 4 GB og en ikke
skrivbar DOS-partition.

Har prøvet WD-recovery -men den vil ikke spille med !

Så spørgsmålet er:  Hvordan får vi denne 500 GB disk til at spille sammen med Windows  ( en 7'-er ) ?.

Kristian

Og PS:  Jeg ved vi kan bruge den som brevpapir-presse - men det er ikke ligsom en god løsning !!!!!
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2017 - 16:50 #1
Har du prøvet i diskhåndtering at højreklikke på "Slet diskenhed" Hvis det virker kan du jo bare oprette en ny partition.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. november 2017 - 17:10 #2
Tv-decoderen har formateret disken i et eller andet ulæseligt ræve-format.
Det er nødvendigt at overskrive den med rene nul-informationer med et disk wipe program som f.eks. Active Killdisk - jeg mener, at det findes på Hiren's Boot cd.
Herefter kan der oprettes partitioner og formateres.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. november 2017 - 17:14 #3
Det tager LAAAAAAAAANG tid med en 500 gb disk. Den overskriver hver eneste bit med et rent 0
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. november 2017 - 17:39 #4
Har du skrevet de rigtige kommandoer i diskpart P.S. Husk at køre CMD om Administrator.
https://ibb.co/cXzscb
05. november 2017 - 19:38 #5
HEJ,

Tak for SVar:

#Poko1;    Var meget omhyggelig med DISKPART CMD's .

Inkluderede endda ACTIVE -som gjorde, at nu accepterede den ATTRIBUTES commandoen.    Men, som sagt det hjalp ikke.

#Valby:
Kan ikke se disken (overhovedet i Windows) - eksisterer ikke som drev - i det hele taget.

#Finn Rasmussen:
Har ikke prøvet "ACTIV KILL-disk ", som du skriver.  ENten er "min" HIRENS  en modifikation af den org. eller osse er det noget andet. Den er ikke på Disken.
Vil søge efter prgm'et , men hvis jeg ikke finder det har du et LINK ?

TAK....

KRistian
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2017 - 19:43 #6
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2017 - 19:47 #7
Enig med FinnRasmussen den bør ligge på Hirens under harddisk tools
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2017 - 19:47 #8
05. november 2017 - 19:53 #9
HEJ,  TAk igen.

Fandt den på nettet.

Kørte KILLDISK, men heller ikke den kan finde drevet ....
(finder BOOT-Disken og de 2 partitioner, der er på den. ! )

Har været i BIOS (boot / F2) og der lister systemet korrekt disken op.

Men Windows - nope accpeterer ikke disken - i det hele taget ! .

Men wil downloade HIRENS igen - brænde CD og prøve om det kan hjælpe ....

Melder tilbage ...

KR
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2017 - 20:14 #10
Har du overvejet at prøve GeParted hvis ovennævnte ikke virker?
https://gparted.org/
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2017 - 20:22 #11
Måske Geparted skal køres fra Hirens. Den ligger under "partition tools" hvis den kan køre den vej
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2017 - 21:55 #12
Prøv Harddisk Sentinel. Du kan godt prøve den uden at købe.
Hvis disken ikke dukker op der, tror jeg desværre, at disken er til IT skrald.
05. november 2017 - 22:35 #13
HEJ,

BINGO,  HD SENTINEL kan finde disken .  Den siger (som forventet) at den er på 5,2 GB (dos formatteret).

Men her er jeg på meget, meget tyd is. Føler mig som Bambi på isen nu ). Hvordan håndterer jeg disverse kommadoer herfra ?

KR
05. november 2017 - 22:37 #14
KORREKTION:

FINDER STADIG IKKE DISKEN !  (jeg læset et USB drev som diskeern !!!)

KR
05. november 2017 - 22:49 #15
Er  der tilfældigvis nogen af jer, som ved på hvilken sektor samme beskyttelses passord ligger (sandsynligvis krypteret), men det gør ikke noget.  Vi kan nogle få triks endnu - de er ret grovkornede - virker de er det godt, ellers vil  HDDen pynte godt på kaminhylden som bogstøtte (siger han ) (men ikke hos han, han vil ærgre sig gul og blå (han er fra DK / ikke svensker) hvis han konfronteres med sit fejlkøb - og hans kone griner af ham ...  "DATA-eksperter kalder hun os "  ! )..

KR
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2017 - 22:55 #16
Disken er formodentlig formateret med Linux, og det kan Windows ikke læse.
Prøv MiniTool gratis. https://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. november 2017 - 08:45 #17
Der har været rigtig mange gode råd, der burde virke - men siden du skriver du stadig ikke kan se disken, og vi indledningsvis snakker password, vil jeg tro password er sat på selve harddisken (og ikke på en partition).

Hvis det er tilfældet, kan det blive stort set umuligt at få noget brugbart ud af disken (andet end de vittige forslag der allerede har været oppe). Password på selve harddisken, forhindrer simpelthen et OS i at få adgang til disken, før password er tastet ind.

Du kan evt. montere den i en PC som den eneste harddisk (for ikke at ødelægge de(n) fungerende), tænde PC og gå i BIOS. Her vil du under "Security" have muligheden for at sætte password på harddisken - og kan muligvis få lov til at overskrive det gamle. Men sandsynligvis får du ikke adgang, før du indtaster det originale password.

Jeg brugte for nogle år siden en del timer på at "hacke" sådanne passwordbeskyttede diske, men fandt aldrig noget værktøj der kunne... - måske andre har været mere heldige?
06. november 2017 - 10:13 #18
HEL Ole Madsen #17,

Du er inde på noget af det rigtige...

Men jeg mener at kunne huske at en RIGTIG Lowlevel formattering skulle kunne klare det. Med mindre (naturligvis) at selve passwordet ligger i en eller anden form for EE-prom (uden for selve diskens (den fysiske plade med magnetbelægning), ) , men det kan jeg ikke få verificeret noegn steder.

Har søgt på webb-en for at finde et udvidet data-blad (data.-sheet  // SATA-kommandoer )men det er hidtil mislykkes at finde noget .    Fandt du noget ?

Kan evt. programmere HDD'en direkte med dette - som en nødløsning (og projekt)...  // der er faktisk lidt ære i at rette "Data-eksperten"  fra #15 op ).

KR
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. november 2017 - 10:29 #19
Jeg vil tro en eventuel løsning kan findes her: https://www.howtogeek.com/186881/hard-disk-passwords-explained-should-you-set-one-to-secure-your-files/

Men det er altså ikke på overfladen af harddisken, password er gemt. Det ville heller ikke give mening, da man i så fald blot ville kunne "wipe" disken for at tilgå den igen.

Password skal findes i firmware-lager området.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. november 2017 - 10:41 #20
Der skulle være et ATA password removerprogram på www.ultimatebootcd.com - se evt. https://www.youtube.com/watch?v=Np9Ow_Nf-4o

Den burde også være på Hirens BootCD
06. november 2017 - 14:23 #21
10000000 TAK,

"kigger på det " og melder tilbage .
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
06. november 2017 - 16:03 #22
Dette program her sletter ALT
Også vanskelige drev som dit, det er også velegnet hvis man skal lave "clean install" af en windows på en brugt harddisk, meget bedre end en alm. formatering.

Large Drive Tools
http://www.sadevelopment.com/

1. Lav en boot CD med programmet
2. Boot op på denne og vælg "Erase entire disk"
Du skal koble andre harddiske i maskinen, der ikke skal slettes fysisk fra så de ikke slettes ved et uheld
3. Prøveversionen af programmet overskriver kun de første 10% med 0´er men det er også rigeligt til at den opfattes som en ny uformateret disk
07. november 2017 - 23:53 #23
HEJ

#22  Jnielsen :

Tak for linket.  Downloadede og brændte en ISO-Cd.

Pillede gamle HDD ud af maskinen, satte 500 Gb disk ind og boot'ede på CD.

Programmet starter nydeligt op, men går i en uendelig sløjfe som JEG ikke kan komme ud af. (får hhv en masse grøne og røde runde messagebokse, men kommer faktisk ikke videre derfra.)

Jeg tror det er fordi programmet finder disken med korrekte størrelser , men finder ikke nogen part. tabel (der er vist ingen på disken, da den som sagt kommer fra en spillemaskine  )

Kristian
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
08. november 2017 - 00:08 #24
#23
Det lyder specielt, prøv at teste om programmet virker som det skal ved at boote op helt uden harddisk eller med en anden test-harddisk.

Programmet skal bare starte med et statisk skærmbillede med en simpel menu, ingenting der blinker eller noget. Du kan se de nøjagtige trin for trin her under "erase entire drive"
http://www.sadevelopment.com/more_ldt.htm

Check også om din bios kan se drevet. Det kan du gøre i bios eller med med dette program
08. november 2017 - 10:34 #25
HEJ,

Programmet finder disken.  EFter et par ALT-A ' er får jeg 3 valgmuligheder med licenser. Når jeg vælger 30 dages free license - går den i sløjfe .  De andre muligheder (selv om jeg indtaster EXTENDED muligheden nøjagtigt som den vises ) fungerer ikke og dermed opstår sløjfen // loopet .

Bios viser 1 disk (og det er korrekt) når jeg booter på CD en ' og 2 når jeg prøver andre muligheder. (Det er osse korrekt.)

WD (Western Digital) har et program, som de påstår kan resette security-bitten på deres diske. Problemer er bare at det er for deres sattelitdrev., så  nu låner jeg datterens sattelit-drev, piller org. hdd'en ud og sætter min 500 GB ind og prøver. .
Funker det -->  JUBEL --
Funker det ikke --> videre søgning.

(Jeg havde nu bare håbet at dette ikke måtte blive løsningen..)

KR
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
08. november 2017 - 11:06 #26
Der er muligvis lavet noget om på large drive tools, i min version skal man ikke vælge 30 dages gratis licens, den fungerede i sig selv, Prøv evt. at lade være med at vælge 30 dage free license og se om man ikke bare kan bruge den i permanent "evaluation" mode.

Trinene i min version er ret simple
1. Boot op
2. Vælg "erase entire disk"
3. Vælg overskriv med "0", den gratis version sletter kun de første 10% men det er nok til at disken bliver opfattet som ny.

ikke noget med at vælge "License"

Versionshistorie
http://www.sadevelopment.com/release_ldt.htm

Du kan downloade den gamle version 1.07 her
https://archive.org/details/tucows_231996_Large_Drive_Tools
Avatar billede jalved Ekspert
08. november 2017 - 12:19 #27
Må indrømme, jeg ikke har læst hele tråden detaljeret.

Point for ihærdigheden for at få møget til at køre. Og man bliver jo stædig...

Men din ven kan hurtigt komme ud af kattepinen ved at købe en brugt 500 GB WD harddisk i Den blå avis til 70 kr. På edbpriser.dk kan den findes til 350 kr.
08. november 2017 - 13:35 #28
HEJ,

Enig, men som skrevet i #15 og #18 er der lidt ære i at få det til at køre.

En anden ting er, at da jeg ikke er bosiddende i DK (men Norge) er det ikke sådan bare at bestille vi Den Blå Åvis.  Pakker til NOrge er ikke dyre,  de er HELHEST- dyre.

Jeg skulle sende en 15 kilos pakke til min bror (Falster) herfra.  De beløb sig til ca. 850 No Kr. .  Og modtager jeg noget heroppe skal det gennem tolden, og det tager også tid.  Så summa summarum er det hurtigere (billgere?)  at bøvle med disken.

Men skal som skrevet til at eksperimentere lidt med WD-unit'en.

OG for en time siden meddelte vennen at han har købt en ny 500 GB disk igen fra en spillemaskine ( nu er det altså lige før jeg kalder ham en idiot !).  Begrundelse:  Han synes jeg arbejder så godt med at at løse problemet. og disken var meget billig.

(hvem råbte udnyttelse over i hjørnet  !!! )

KR
08. november 2017 - 13:36 #29
PS:  Han har lovet konen og mig en kæmpe middag som kompensation !