Avatar billede Preben Fuglsang Juniormester
31. oktober 2017 - 05:14 Der er 3 kommentarer og
7 løsninger

Strøm til bærbar

Jeg er bruger af en ACER bærbar. Ingen problemer med den.

For nogle år siden fik jeg at vide at man skulle holde øje med strøm indikatoren, således at min ikke måtte komme under 20% eller over 80% for ikke at beskadige batteriet.

Forleden så jeg på TV at det skulle man ikke mere.
Vil det sige at jeg kan lade strømmen være tilsluttet konstant?

Jeg er faktisk ved at være træt af at tage kontakten ud og ind hele tiden.

Nybegynder, måske her, i første halvdel af 70´erne arbejde jeg hos Regnecentralen i Glostrup, så jeg er ikke helt ny.

De Venligste Hilsner
Preben Fuglsang
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2017 - 07:57 #1
Ja, det er nok bedst i at ikke lade en batteri stresse indtil det dør, for her ødelægger man levetid på batteriet ergo skal man nok købe nyt batteri, hvis og kun hvis den ikke længere leverer som lovet og dræner hurtigere end normalt.

Faktum var sand for nickel baseret batteri, men den er en myte for lithium batterier som mest enheder kommer med disse dage, lithium-ion, lithium-polymer kan eksplodere hvis man ikke passer godt på dem, ergo er lithium-ion mest anvendt i teknologi. Lithium-polymer er designet til at være rubust og solide end lithium-ion.

Jeg har selv indstillet min bærbar til at give mig besked lav batteri, når jeg har indstilling til at levere maksimalt ydelse, når det når 30% og indstillet kritisk batteri niveau på 20%, så jeg kan nå at lade det op inden det går i dvale eller slukker af sig selv, for at undgå mit batteri stresser, for normal vil disse indstillinger være indstillet på lav batteri 20% og kritisk på 10%, hvilket reserve batteri 9% (rettet den til 19%). Efter den er ladt op tager jeg sjældent stikket ud, men praktiserer du at tage strømladeren af efter den er ladt op, vil jeg anbefale at tage strømladeren af efter 2 timer fuld opladning, for så vil batterien køle af efter 2 timer, og vil kunne levere som det skal, og du skal ikke frygte, hvis du lader strømladeren på selvom den allerede er ladt op for længst, men oplever du levetiden er kortere end normalt, så er det tegn på at bestille nyt batteri til dit bærbar.

Jeg håber, at det hjælper.

PS - Smartphone har smart besked, hvis det skal lades op. Pipper den, lad den op og her stopper den automatisk så snart den har nået fuld opladning, men husk, at fjerne (slukke fra stikkontakt eller fjerne) strømladeren som smartphone ladning anbefaler, der er ingen grund til at strømlader skal have strøm, når den ikke engang lader smartphone længere. Lever dit smartphone kortere end normalt, kan man få det indvendig batteri udskiftet, eller bare købe nyere smartphone :-D trods alt nyere smartphone har bedre aftaler og folk bag står klar til at videreudvikle og fornye det end et gammel smartphone.

Hygge§
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. oktober 2017 - 08:38 #2
Det er jo et svært område, fordi der historisk har været mange "myter" om forskellige typer batterier.

For at springe over alt muligt: de batterier man de sidste 10 år har brugt i både bærbare PC´ere og telefoner kan tage skade af dybdeafladning, og faktisk også af at blive ladet fra bund til fuld på én gang. De skal helst "sjatlades" - d.v.s. så snart man har mulighed.Jeg har de sidste 12 år haft 3 forskellige Fujitsu bærbare (når nu vi snakker RC :-), og de har altid siddet i strøm, undtagen til møder o.lign. 4-5 år gammel, er batteritiden ikke under 90% af hvad de var som ny.

Den helt korte: Sæt din bærbar til strøm når du kan, og brug den på batteri når du skal. Så holder den længst.
Avatar billede Preben Fuglsang Juniormester
31. oktober 2017 - 08:41 #3
Tusind tak for svaret, det ser ud til at jeg skal investere i en stationær, da jeg bruger denne bærbare som arbejdsredskab for mit hjemmearbejde for N3V Games.
Jeg må se om jeg kan få min arbejdsgiver til at betale.

DVH
Preben Fuglsang
Vi kan også mødes på  https://www.livsnettet.dk/index
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. oktober 2017 - 08:53 #4
Hvis ellers den kører fint, er der ingen grund til at skifte til en stationær... - en bærbar PC fylder en del mindre, så den er let at pakke af vejen. Og så kan den tages med til møde fra tid til anden... - men altså ingen grund til at tænde slukke hele tiden...

Hvis du ALDRIG tager den med, og iøvrigt har tilkoblet stor skærm/tastetur m.m. - så har du ret, så kan du lige så godt køre med en stationær...
Avatar billede Preben Fuglsang Juniormester
31. oktober 2017 - 09:49 #5
Jeg holder også på at det er på tide at jeg får mig en stationær, da det jeg arbejder på er meget resursekrævende. (Trainz T:ANE) Fylder kun 1.1 GB
Avatar billede jalved Ekspert
31. oktober 2017 - 10:11 #6
Hvis den står fast derhjemme og du i øvrigt ikke flytter rundt på den, kan du jo også overveje at tage batteriet helt ud, hvis det nemt lige at klikke af og på.
Avatar billede Preben Fuglsang Juniormester
31. oktober 2017 - 12:08 #7
Hvis jeg tager batteriet ud af min bærbar, kan jeg jo ikke lave noget som helst.
Avatar billede Preben Fuglsang Juniormester
31. oktober 2017 - 12:09 #8
Ingen kommentarer
Avatar billede jalved Ekspert
31. oktober 2017 - 13:10 #9
#7 Du bruger jo strømstikket :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2017 - 19:52 #10