Avatar billede oppes Seniormester
29. oktober 2017 - 15:46 Der er 19 kommentarer

bærbar

har tænkt at skaffe en bærbar men har ikke mere end 6000 til rådighed.
hvad er det klogeste HP eller Leovo eller Acer eller noget helt andet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. oktober 2017 - 16:16 #1
Gå langt uden om HP & Acer.  Lenovo er rimelige
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. oktober 2017 - 16:31 #2
Du skriver ikke noget om størrelse.
http://kortlink.dk/edbpriser/rr6q
Jeg ville vælge blandt disse å også efter høj opløsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 16:37 #3
Jeg er enig i #2.
Skærm på 15,4" bør man vælge for at få en brugbar bærbar pc efter min mening. Ville også helt klart vælge en bærbar med ssd drev,  og så gemme mine data på eksternt medie.
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 17:06 #4
Jeg er enig med #2 og #3 for så vidt, at der skal arbejdes meget på den hjemme.

Hvis den skal med rundt dagligt, ville jeg dog gå efter en mindre - og så evt. overveje noget med en ekstra skærm derhjemme.

Jeg har i øvrigt selv en Acer og er ganske godt tilfreds, så er ikke helt enig med #1 - men er heller ikke vild med HP.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 19:37 #5
Acer og HP var meget udskældt for en del år siden. Om de stadig er lige så håbløse med at gå i stykker kender jeg ikke noget til. Ved blot at de gamle modeller skulle splittes ad til atomer for at få renset blæser og køler.
Her var Asus langt bedre konstrueret. Her kunne man afmontere en plade og typisk skrue 3 skruer ud ag udtage blæser så man kunne komme til køleprofilet og få renset ordentligt
Avatar billede oppes Seniormester
29. oktober 2017 - 22:05 #6
Det jeg bruger den er bla. at se tv programmer , jeg har yousee og 50 bredbånd og så hvis det kan lade sig ) tilslutte mit 17" fladskærm til bærbaren mens jeg ser tv programmer med den. Men størrelsen ville vare 15-17 på selve bværbar.
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. oktober 2017 - 12:03 #7
.Du kan Bandt andet.se en af grundene til at jeg aldrig vælger en af de nævnte typer i denne tråd. Jeg har lige skullet skifte en død HDD i sådan en hvilket var på ejers egen risiko!
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1019966?k=8274687

Jeg ville sandsynligt gå efter denne
https://www.computersalg.dk/i/3011058/lenovo-700-17isk-80rv-core-i5?utm_source=EDBpriser&utm_medium=edbpriserLINK&utm_campaign=EDBpriser#specsarea
Avatar billede oppes Seniormester
30. oktober 2017 - 13:17 #8
HP 17-ak003no - 17.3" - A6 9220 - 8 GB RAM - 128 GB SSD
Hva er der galt med denne. Billigt
Avatar billede oppes Seniormester
30. oktober 2017 - 13:23 #9
hvad betydwer 256 med 2ssd
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. oktober 2017 - 13:48 #10
Det der er galt  med den er at det er en HP og som skrevet tidligere også af andre de re ikke til at skille ad når det bliver nødvendig og det bliver det.
og den du skriver om har kun en Harddisk på 128 GB SSD.
Den jeg anbefaler har en SSD Harddisk på 256 GB. Og en  Intel i5 Processor.
SSD = Solid State Drev! der er ingen bevægelige dele "Motor" Hvilket giver en meget hurtig opstart og et mindre Strømforbrug.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2017 - 15:48 #11
#9 M2 SSD er så vidt jeg husker en speciel ssd der stikkes direkte i bundkortet. De almindelige ssd bruger de samme ledninger/stik som 2,5" HDD
Avatar billede oppes Seniormester
30. oktober 2017 - 17:46 #12
ok , og hvis jeg nu ville spare lidt penge kan det lade sig at købe lidt billigere en den du anbefaler uden at det går alt for meget udover kvaliteten.
Avatar billede oppes Seniormester
30. oktober 2017 - 17:48 #13
hvis exelpel skærmen er kun 14" og stadigvæk mulighed at tilslutte min 172 fladskærm på når man ser tv?
Avatar billede oppes Seniormester
30. oktober 2017 - 17:48 #14
mener 17"
Avatar billede Carnac Forsker
30. oktober 2017 - 17:51 #15
Lenovo, HP, Acer og Asus producerer alle udmærkede laptops. Det ene mærke er hverken bedre eller dårliger end det andet.

Dér hvor man mærker forskel på kvaliteten er på hvor meget man er villig til at betale. Uanset hvilket af de fire ovenstående mærker man vælger.

Køber du en laptop til under 3000 kr, er der oftest gået på kompromis med kvaliteten af komponenterne. Dvs dårligere kapacitorer (med kortere levetid), kølefaner der larmer usædvanligt højt, dårligere skærm (større risiko for døde pixels, screen bleeding etc), dårligere trackpad og tastatur (touchpad der er upræcist, sidder lidt løst, tastatur der flexer, føles dårligt at skrive på osv).

Køber du en laptop til over 5000 kr, får du ofte et pålideligt produkt hvor der er anvendt kvalitetskomponenter. Dvs meget lav risiko for de problemer man ofte støder ind i med de bærbare til under 3000 kr. Uanset om du vælger Acer, HP, Lenovo eller Asus.

Køber du en laptop til 8000 kr og opefter, får du som regel ikke meget bedre kvalitet end den til 5000 kr. Der kan være enkelte dele der er opgraderet. Men det man oftest betaler for i den prisklasse er "ikke nødvendige luksus detaljer". Det kan være detaljer som et lækkert slankt og tyndt design. B&O højttalere. 4K-skærm. Magnesiumchassis, Touchskærm. 360 grader drejelig skærm osv osv. Altså små ting som egentlig ikke gør computeren væsentligt bedre praktisk set, men som gør at den lige adskiller sig lidt fra det grå mainstream segment. Og så er mærket egentlig underordnet, indenfor de store OEM-leverandører.

Du kan være uheldig at få problemer med alle laptops. Men risikoen vil ofte afhænge meget mere af den pris du gav for laptoppen end brandet.

Det jeg minimum ville gå efter hvis jeg var dig er:

Quadcore processor. 4 kerner er bedre end 2 i mange situationer.
Processor med en score på over 3000 på passmark.com.
Minimum 256 GB SSD. Det dækker behovet for langt de fleste.
Minimum 6 GB RAM. Du får muligvis sjældent brug for mere end 4. Men det er bare rart at være sikret.
IPS skærm med minimum Full HD (1080p). Det er langt pænere at se på end de fleste TN, og hvis man skal se på skærmen de næste 4 år, er det værd at tage med i overvejelserne. Derudover foretrækker jeg klart glossy fremfor matte skærm. Skal du bruge den meget i stærkt lys, udendørs, med vinduer bag dig osv, kan en matte dog være en fordel.

Og når du har bestemt dig for en laptop, ville jeg lige lave lidt research på støjniveauet af fanerne samt hvor længe den holder strøm, inden du endelig køber den (det kan man som regel google sig til). For en laptop med faner der støjer konstant eller meget højt kan være et stort irritationsmoment. Og batteritiden er selvfølgelig også vigtig. Ikke så fedt hvis man skal genoplade den 2 gange dagligt for at komme igennem én dag. Og når du researcher batteritiden, er det vigtigt at se reviews hvor de rentfaktisk har testet batteritiden. Stol ikke på hvad producenten har skrevet. Kan du ikke finde et review, så kan du godt regne med max 70% af den batteritid producenten har skrevet.

Skal du game på den, er det selvfølgelig vigtigt at se på om den har dedikeret grafikchip. Hvor god grafikchippen skal være afhænger meget af hvad du i så fald har tænkt dig du skal spille.
Avatar billede oppes Seniormester
30. oktober 2017 - 18:08 #16
Lenovo Ideapad 320 15,6" bærbar - platinum gray
Varenr.: LE80XL024SMX

Previous
Product imageProduct imageProduct imageProduct imageProduct imageProduct imageProduct imageProduct image
Next1
Product image2
Product image3
Product image4
Product image5
Product image6
Product image
Avatar billede oppes Seniormester
30. oktober 2017 - 18:13 #17
den er under 5000 kr
Avatar billede Carnac Forsker
30. oktober 2017 - 18:21 #18
oppes det er en skod computer, da den ikke har nogen SSD.
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. oktober 2017 - 19:34 #19
hopper fra :-(