Avatar billede Mr.lykke Praktikant
21. september 2017 - 17:14 Der er 8 kommentarer

Sletning af harddisk

Hej.
Jeg har brugt min eksterne harddisk til at boote min gamle laptop til 64 bit og det virkede fint, men alt indhold på min eksterne harddisk er blevet slettet eller væk og den er blevet omdøbt! Kan jeg få alle mine sager tibage igen?
Hilsen Jesper.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. september 2017 - 17:24 #1
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2017 - 22:06 #2
højst sansynligt ikke: windows har lavet en fast format på den. dermed er alle filnavne væk
Avatar billede kurtba Ekspert
21. september 2017 - 23:23 #3
Recuva kan faktisk godt finde filer på en formatteret harddisk i visse tilfælde. Jeg har de sidste 3 dage haft gang i recovery på en hd som var helt i udu. Der var sket et eller andet i forbindelse med, at windows var i gang med en opdatering, således at computeren blev slukket under opdateringen. Hele filsystemet på c drevet var ødelagt, og i diskhåndtering fremstod disken som værende i raw format.  Jeg forsøgte først med alle mulige filredningsprogrammer og herunder også Recuva. Recuva fandt godt 100.000 filer, men desværre ingen af dem, som skulle bruges. Det var hovedsaligt cache filer og midlertidige filer fra browsere osv. På et tidspunkt opgav jeg så at genskabe ad denne vej, og formatterede så disken. Herefter satte jeg igen Recuva i gang og efter 2 døgn har jeg netop for få min siden fået genskabt stort set alle dokumenter og billeder, som han havde mistet siden sidste backup i maj. Desuden fik jeg fat i hans outlook pst fil, som var vital for ham, idet han der ca. 1½ gb korrespondence liggende, som bruge i forbindelse med noget foreningsarbejde. Det er i øvrigt ikke første gang, at jeg har genskabt filer fra formatterede diske - også med andre programmer. Det jeg ikke helt forstår i denne sag er, at der skrives at han har brugt disken til at boote fra. Vil det sige, at du har lavet en bootdisk oveni det indhold der var på disken? I så fald er der stor risiko for, at du har mistet det meste, idet dine tidligere filer så er blevet overskrevet, og så kan alm. filredningsprogrammer ikke redde dem. Så skal de professionelle til, og det koster mange penge. Men det er jo gratis at prøve med recuva f.eks. Det kan godt tage lang tid. Jeg har en gang haft en disk kørende i næsten 14 dage, før filredningsprogrammet var færdigt, fordi det kan tage lang tid, hvis den finde ødelagte segmenter osv undervejs.
Avatar billede Mr.lykke Praktikant
21. september 2017 - 23:49 #4
Jeg har prøvet Recuva, dog uden held, men jeg har ikke givet op endnu. Jeg har lavet en boot sammen med det andet indhold der var på disken uden at være klar over at indholdet ville blive overskrevet! Den eksterne harddisk har nu en total kapacitet på 34 GB selvom den oprindelig er 500GB det er også en ændring der er sket i forbindelse med boot.
Avatar billede jalved Ekspert
22. september 2017 - 16:37 #5
Jeg har haft en ekstern harddisk, hvor filerne pludselig blev til RAW format. Dengang brugte jeg programmet getdataback.

Det tog adskillige timer - men dog ikke de imponerende 14 dage, som kurtba #3 har været ude for - og fungerede fint. Der var dog ikke tale om slettede data.

Programmet er gratis.
Avatar billede jalved Ekspert
22. september 2017 - 16:46 #6
Avatar billede jalved Ekspert
22. september 2017 - 16:47 #7
Ja, beklager det afkortede link.
Avatar billede kurtba Ekspert
22. september 2017 - 22:50 #8
Du får nok svært ved at få Recuva eller et andet program til at finde noget, så længe der kun er 34 gb, som er synlig. Recuva skal jo kunne se det hele. Hvis du ser på disken i diskhåndtering, kan du så ikke se alle 500 gb, således at du kan se, om der ligger en partition i et eller andet format, som du så evt. skal gøre et eller andet ved, så det bliver synligt og kan ses af programmerne.