Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 16:50 Der er 38 kommentarer

Installere harddisk

Min søn har en gaming pc og den skulle tømmes og så kommer den hjem
Og virker ikke. Jeg har opdaget at den kører på en kingston på 120 MB. Men der sidder en sata harddisk på 1 TB som ikke er sat til. Nu er jeg i tvivl. Skal der ikke et strømstik fra bundkortet i og hvilken stik på bundkortet skal kablet i. Der er 4 muligheder. Har billeder jeg kan maile af det. Er helt ny i det her så har desperat brug for hjælp.
På forhånd mange tak.
Mvh en nødstedt kvinde :-(
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. juni 2017 - 17:12 #1
Normalt kobler man et kabel fra strømforsyningen (PSU) og til HDD.
Og ligeledes skal der kobles et kabel fra bundkort til HDD, SATA eller lign.

Men smid evt. billederne op på imgur.com og smid link herind, så kan flere byde ind.
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 17:25 #2
Øh har smidt det på den app men kan ikke få et link herind? Er en total nød til det her!
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 17:28 #3
Får kun nasty kommentar derinde ? så slettede det igen?
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. juni 2017 - 17:31 #4
www.imgur.com
Besøg den fra en computer og upload billedet, så skulle du lige efter kunne få et link, du kan paste herinde.
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 17:35 #5
Ok prøver jeg.
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 17:58 #6
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 17:58 #7
Håber det virker ellers får jeg snart rykket ørene af min søn :-(
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. juni 2017 - 18:03 #8
Jeg får denne side: https://imgur.com/a/lvlmQ

Se hvordan linket er?
SÅdan et link skal du også finde. :D
Det link du har der, er til din "profil" på imgur.
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 18:14 #9
http://imgur.com/ngoT76t
Øh håber det hjælper ellers må sønnike vente og så ryger den ind til rep.
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 18:25 #10
http://imgur.com/a/WLmnS

Måske det er i dette album
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2017 - 18:51 #11
Der er et strømkabel fra strømforsyningen (power supply) bestående af fire ledninger med et sata-strømkabel i enden:

https://www.komplett.dk/img/p/400/f3daf30c-4375-4877-8f59-37d934271111.jpg

Sata-kablet fra bundkortet er kun til data mellem bundkortet og harddisken:

https://www.hardware-store.dk/media/product/812/0-5m-sata-kabel-sata-05-dk-d63.jpg

Det er ikke muligt at montere disse kabler forkert da der sidder et lille hak i hhv. stik forenden af kablet og stikket på harddisken. der umuliggør fejlmontering.
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 19:09 #12
Det har vi styr på men så er der 4 steder hvor jeg kan sætte den i og der sidder en i den øverste som er en kingston på 120 gb og når jeg tæner computeren sker der intet på skærmen :-( Tror det er gået helt itu, da den ikke vil registrere harddisken og ej heller den lille kingston. På skærmen står der no video input
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. juni 2017 - 19:12 #13
Det bør ikke har den store betydning hvor kablerne fra HDD til Bundkort sidder.
Men hvis den siger NO VIDEO INPUT, så kunne det tyde på der mangler noget GRAFIKKORT.

Er der korrekt strøm på Grafikkortet ?
Er kablet korrekt tilsluttet grafikkort => skærm ?
Er grafikkortet korrekt monteret i bundkortet ?
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 19:14 #14
Ja det sidder som det skal og det virkede før vi satte den anden hdd til og kun havde kingston sat til. så jeg forstår ikke lige hvad der sker
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 19:25 #15
tror det er hdd det er galt med..hvordan i alverden får jeg den igang når jeg ikke har en cd jeg kan boote med?
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2017 - 19:26 #16
#13
Det med grafikkortet tænker jeg også på.
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 19:32 #17
Nu er der gang i skærmen. MEN nu skriver den " Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"
Men boot devicen er en cd og det kan vi ikke da vi ikke har den cd. så nu står vi så her :-o
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 19:33 #18
Pyh tager sku hatten af for jer edb folk som har tålmodighed til sådan noget edb for her kniber det lidt med tålmodigheden..
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 19:37 #19
Hvad vil det koste at få sådan noget her til at køre for så må vi betale os fra det, da der sidder et par drenge som gerne vil spille? Kan man evt. få hjælp et sted over en tlf?
Det her kommer til at tage evigheder for mig :-(
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. juni 2017 - 20:30 #20
Normalt kan "boot device" vælges via BIOS.
Og det er enormt svært at klare via telefon, da sådanne ting er nemmest ved hands-on og alternativt via noget remote support, men det er svært når man skal i BIOS.
Avatar billede posten Ekspert
10. juni 2017 - 20:31 #21
det sik du har i din disk på 1 tb skal ned i bundkortet mellem sort og gul fra din strømforsyning skal der være et stik med 4 ledninger ved siden af det kabel der løber ned til dit bundkort hvis der ligger en boot på den burde den ku starte måske du skal i bios og sætte den til 1. boot
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 20:32 #22
Okay så det vil sige at vi skal til et firma for at få hjælp til det?
Avatar billede milter Ekspert
10. juni 2017 - 20:33 #23
Det kunne måske hjælpe, hvis du fortæller, hvad du mener med disse ord i dit indledende spørgsmål:  "Min søn har en gaming pc og den skulle tømmes og så kommer den hjem. Og virker ikke"

Hvad mener du med, at "den skulle tømmes"?

Hvem "tømte" den?

Hvad mener du med, at "den kører på en kingston på 120 MB", og hvor ser du det?

Hvor kommer den "sata harddisk på 1 TB " fra? Sad den i computeren, før den blev sendt til "tømning", eller ...?

Hvorfor skulle computeren "tømmes"?
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 20:47 #24
Min x mand skulle have computeren ned for at formatere den da der var kommet virus på den. Da vi får den hjem igen vil han installere spil på den og det kan han ikke da der ikke er plads nok. Jeg kigger så ind i den og ser at der sidder et kingston i den på 120 gb og at HDD på 1 tb ikke er sat til. Når jeg går ind på drevet kan jeg se at der kun er kapacitet på de 120 gb. og intet andet.  Jeg har  så nu sat den anden til, da den var taget fra og derefter får vi beskeden om at den skal boote. Men den vil kun boote fra en disk og jeg kan ikke huske hvordan jeg går ind og ændrer dette.
En fra min x mands virksomhed tømte den eller det vil sige vi har lige snakket med x manden og han siger at de ikke kunne tømme den da det var en kopi af windows der var på den. Det forstår jeg ikke da jeg har købt den inkl. windows. Og nu ved han ikke hvad hans ansat har lavet. Så vi er pænt på numsen her :-(
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. juni 2017 - 21:02 #25
Hvis begge diske er tomme, så betyder det ikke noget hvordan og hvorledes du forsøger at sætte dem op.
Jeg vil anbefale at få fingre en en Windows USB installer, f.eks.: https://www.microsoft.com/da-dk/download/windows-usb-dvd-download-tool

Og finde din kopi af windows og lave en USB install nøgle.
Så skal du lave en nyinstall og så burde den kunne finde begge diske.
Din 120GB er sikkert noget ssd disk, så den er oplagt til windows og så lade den store 1TB HDD være til "skrammel".
Film, billeder, musik, spil etc... (og er der enkelte spil som spilles ekstra meget, kan de overvejes af smides på ssd også)
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 21:06 #26
Okay så jeg skal bruge et usb drev? Kan jeg bruge en eksterne HDD? og så downloade den du har sendt link til og så når jeg sætter den i computeren så burde den komme op med noget på skærmen? Er det rigtig forstået? Undskylder da jeg jo er blondine og skal have det skåret lidt ud i pap :-)
Avatar billede Carnac Forsker
10. juni 2017 - 21:28 #27
Du sagde den virkede godt nok når kun disken på 120 gb er i.

Er der ikke en i din familie der har lidt forstand på computere. Det plejer der altid at vlre Ellers er mit råd for både at spare dig en masse tid og yderligere hovedpine her:

Tag disken på 1 TB og smid ud.

Gå derefter til https://www.computersalg.dk/i/1725500/seagate-barracuda-st1000dm010 og køb en ny til 378 kr.

Når du har modtaget den, ser du én af flg.videoer:

Hvis det er en ældre computer I har:
https://www.youtube.com/watch?v=YX-iid_L4j8

Hvis det er en nyere computer I har:
https://www.youtube.com/watch?v=f2kcJH8ASN8

Problem solved
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 21:39 #28
Nej der er desværre ingen som har forstand på computer. Men tror jeg følger din løsning, da jeg ikke gider bruge mere tid på det skidt.
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. juni 2017 - 21:45 #29
Du kunne også nøjes med at tage 1TB disken ud.
Starter computeren så ok op ?

Hvis ja, så bør det være muligt at sætte den ekstra disk til som sekundær og lade BIOS starte op fra 120GB disken.
Avatar billede Carnac Forsker
10. juni 2017 - 21:50 #30
#29 Men når hun ikke ved hvad ord som sekundær disk og Bios betyder?
Avatar billede milter Ekspert
10. juni 2017 - 21:51 #31
Yes, I er nok pænt på numsen :-)

Det efterfølgende bliver kun et gæt, men jeg tror ikke, jeg rammer helt ved siden af.

Computerens "Kingston" er formentligt en såkaldt SSD, som oprindeligt indeholdt styresystem og måske de vigtigste programmer. Den omtalte "sata harddisk på 1 TB" er formentligt oprindeligt tilføjet som datalager til f.eks. videoer, billeder og andre former for dokumenter. Se linkene herunder:

https://da.wikipedia.org/wiki/Solid_State_Drive
http://www.computerdk.com/Hardware/computer-drives-storage/7799.html

Det, der måske er sket, er at den person, som skulle "tømme" computeren, har frakoblet SATA'en for ikke at komme til at slette data på den i processen. Virusser gemmer sig næsten altid udelukkende i styresystemet, og hvis det drejer sig om et kompliceret angreb, kan en total sletning af hele styresystemet blive den bedste løsning (og måske den eneste).

Styresystemet befandt sig altså formentligt på "Kingstonen" på det, der i computerterminologi hedder C-drevet. "SATA'en" har formentligt haft betegnelsen "D-drevet". For at en computer kan virke, skal der være et styresystem på den og drivere til de enkelte dele, den består af. De dele og driverne til dem er forskellige fra computer til computer.

Noget tyder på, at styresystemet til din søns computer er Windows 10. Og noget tyder også på, at du ikke har ret meget erfaring med at installere styresystem og drivere. Sorry, jeg tager måske fejl :-)

Jeg tror, at der ikke er blevet installeret noget nyt styresystem eller drivere på computeren efter  "tømningen". Måske er alle programmer og spil også forsvundet. Og måske din x kan hjælpe dig med i det mindste en geninstallation af styresystem? Nogle gange kan den slags være et problem i et tilfælde som dit, fordi der findes mange former for licenser til Windows  I værste tilfælde kan du blive nødt til at skulle betale for et nyt Windows styresystem.

Hvad sker der, når du trykker på computerens startknap? Hvor langt kommer du, og hvilke beskeder får du?
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 22:02 #32
Den virkede imorges med Windows 10 men der var ikke nok plads til spil de skulle installere. Vi opdagede at 1 TB HDD ikke var tilsluttet og satte den til efter hjælp herfra. Derefter ville den ingenting og skriver blot reboot når vi starter den.
Og nej jeg har ikke meget forstand på computere derfor jeg henvendte mig herinde efter råd fra en god ven.
Men der er bestilt ny HDD og Windows 10 så håber det løser problemet!
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 22:03 #33
Og hvis jeg tager 1 TB HDD ud skriver den det samme at den vil reboot.
Avatar billede Carnac Forsker
10. juni 2017 - 22:10 #34
Uhm hvis den heller ikke virker når du har taget 1 TB HDD ud, skal du IKKE bare købe ny windows og ny harddisk.

Mit råd var forudsat at den virkede når du havde taget 1 TB HDD´en fra.

Hvis den heller ikke virker når du har taget 1 TB HDD´en fra, så kan det ikke bare løses med et nyt windows.
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 22:15 #35
Den er bestilt og så kører jeg ind til en pc mand med den på mandag for jeg får grønne knopper af at bruge en hel dag på det.. griner
Så må en ikke computer nørd som mig betale for det. Har to drenge der tripper ved siden af mig for at det skal virke. Men jeg opgiver og bruger resten af aftenen på hygge med ungerne. Men tusind tak for alle råd og den tid i har brugt!
Avatar billede Carnac Forsker
10. juni 2017 - 22:19 #36
Ok held og lykke med det. Håber ikke PC-manden flår dig :-)

Husk en Playstation 4 kan købes for 2000 kr.
Avatar billede Kazlina Praktikant
10. juni 2017 - 22:21 #37
Det gør han ikke da det er min vens kammerat:-)
Vi har Xbox og PlayStation :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2017 - 10:04 #38
Den skulle vel ikke have en usb pind i den prøver at boote fra vel?
Så i en anden tråd at dette var problemet der.

PS har ikke nærlæst indlæggene skal siges, så måske det er foreslået.