Avatar billede cheff_no1 Novice
05. marts 2017 - 22:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke oprette partition ved nystallering af windows 10

Hej,

Jeg er desværre blevet nødsaget til at geninstallere windows 10 på min computer da den var gået i udu.
Det sker gennem et USB stik og går fint indtil efter jeg har slettet diverse gamle partitioner m.m. Og jeg skal til at oprette et par nye partitioner
Så får jeg følgende besked:

"Vi kunne ikke oprette en ny partition. [Fejl! 0x8022d450]

Trykker jeg på 'advarselstrekanten' får jeg følgende besked:

"Windows kan ikke installeres på denne disk. Den valgte disk er af GPT-partitionstypen"

https://altpic.s3.amazonaws.com/pics/1488749196/image.jpg

What to do?
Avatar billede martens Guru
05. marts 2017 - 22:41 #1
Det er fordi din disk forventes at være af MBR typen

Under installationen trykker du SHIFT + F10
Så kommer der en kommandopromt frem
tast DISKPART ( ENTER )

tast : list disk
vælg den disk du vil konvertere fra GPT til MBR
tast :
select disk <disk nummer>
tast:
clean
tast :
convert mbr
tast
exit

Det er det, der skal til :o)

mvh martens
Avatar billede cheff_no1 Novice
05. marts 2017 - 22:50 #2
Du er min helt...?  Tusind tak
Avatar billede martens Guru
05. marts 2017 - 22:58 #3
Velbekomme .. Ingen skade til at være en helt her sent søndag aften ;o)

Held og lykke med projektet
Avatar billede Morten89 Praktikant
21. oktober 2018 - 14:52 #4
Hej Martens. Ved godt det er en gammel tråd, men forhelvede. Sad lige og bøvlede med præcis det samme som cheff_no1 og din lette guide løste mit problem. Jeg vil bare sige tak!
Avatar billede martens Guru
25. oktober 2018 - 17:38 #5
Tak Morten89.. rart når man finder læsningerne på sine problemer..
Avatar billede Oliver Bohn Praktikant
14. april 2019 - 20:22 #6
Goddag. Gammel tråd, men jeg synes du fortjener en stor tak! Jeg har stået med dette problem i ufatteligt lang tid, og kan ikke læse mog til problemet nogen steder. Endnu en søndag reddet! Haha.

God påske! :)
Avatar billede Esben Baymler Praktikant
14. januar 2020 - 17:10 #7
Fantastisk virker stadig i 2020. Mange tak
Avatar billede Louise597 Novice
22. januar 2020 - 09:46 #8
Jeg kan desværre ikke få det til at virke
Avatar billede martens Guru
22. januar 2020 - 22:27 #9
Hvad er problemet Louise ?
Avatar billede Louise597 Novice
23. januar 2020 - 10:20 #10
Den skabe godt nok en partition men den kunne jeg ikke få lov at installere på, fik den først til at virke da jeg koblede disken til en anden pc og skabte en mbr over diskpart og flyttede den tilbage igen 🙄
Avatar billede monacor Praktikant
04. maj 2020 - 17:26 #11
Har samme problem. Har lige installeret en ny (gl.) HD. Under installationen siges det samme.  Få samme meddelelse.
Under diskpart har jeg fulgt anvisningerne. Men den kan ikke finde harddisken. Der står nul under partitionerne.
Hvad gør jeg?
Spændende ellers at finde løsninger i dette forum
Avatar billede Kriscrone Praktikant
05. februar 2021 - 13:52 #12
Det hedder nu "sel disk 0" i stedet for bare "disk 0", ellers virker vejledningen stadig
Avatar billede Bamsefar1979 Praktikant
22. maj 2021 - 14:33 #13
Tak for hjælpen, så slap min bærbar for en tur ud igennem vinduet :)