Avatar billede MummyMoose1975 Praktikant
25. januar 2017 - 09:19 Der er 9 kommentarer

Bærbar og Minecraft

Hej
Jeg er helt og aldeles blank ift. computere og spil, og da min søn ønsker sig en computer til blandt andet at spille Minecraft, gå på YouTube og Skype på, er jeg nødt til at søge eksperthjælp ;o)

Vi har købt denne her på tilbud til 3500 kr., men er klar på at bytte, hvis den er helt umulig?
https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbar-computer/lenovo-ideapad-100-156-baerbar-/p/100233686

Vores økonomiske smertegrænse er 3500 kr.

Kan man få en fornuftig stationær til de penge? Hvad skal vi i så fald kigge efter? Kan nogen linke til noget?

På forhånd tusind mange tak for hjælpen :-)
Avatar billede ptj_11 Forsker
25. januar 2017 - 09:38 #1
Du kan roligt nøjes med den model, som du linker til. Den kan snildt klare det du nævner. Til de penge, får du ikke noget, der er væsentligt bedre.
/ptj_11
Avatar billede Slater Ekspert
25. januar 2017 - 09:41 #2
Minecraft er et meget skalerbart spil. Det kan køre på næsten en hvilken som helst computer på lave indstillinger, men kan samtidig kræve ekstremt meget, hvis man begynder at modde og skrue helt op for grafikindstillinger. Hvis det kun er det spil, så er den computer ganske okay.

Til næsten alle andre 3D-spil vil den dog have problemer, for det er et meget svagt grafikkort der er i.

Til Youtube og almindelige programmer er det en okay maskine, men jeg ville dog aldrig købe en bærbar med gammeldags harddisk i dag. Sådan en 5400 RPM sag er meget sløv i opstart i forhold til en SSD.

Og nej, du får ikke en bedre stationær til de penge. Over et vist beløb får du meget mere for pengene med stationære, men vi skal op i omkring 5-6000 kr bare for selve maskinen, før det kommer til udtryk - og så skal du have skærm, keyboard, mus, højttalere osv oven i. For 3500 kr kan du næsten kun få en laptop.
Avatar billede MummyMoose1975 Praktikant
25. januar 2017 - 09:48 #3
Tusind tak for jeres svar :o) Jeg tror, vi holder fast i denne - medmindre I tror, man kan finde en brugt stationær, der kan leve op til kravene?
Avatar billede MuHcOw Juniormester
25. januar 2017 - 10:44 #4
Jeg er enig med @ptj_11 og @Slater
Det eneste i nok bør investerer i, er en mus - Computerspil og touchpad hænger (i min verden) ikke rigtigt sammen.

Hvis i engang får lyst til "lidt" mere hastighed, kan i erstatte den nuværende harddisk med en SSD (1TB eller mere).

Husk, at en Gamer-PC er en ganske bekostelig affære - Så begynd evt. at spare op til een allerede nu.

Ang. køb af brugt udstyr - I skal være klar på, at skulle rode lidt mere med maskinen.
Det i har nu, er en maskine med en forudinstalleret Windows 10 - Køber i en brugt maskine skal i SELV ud og købe et styresystem til den.

Hold fast i den nuværende maskine!
Avatar billede eurositi Ekspert
25. januar 2017 - 11:38 #5
Man kan få en langt kraftigere ny, stationær gamer-PC til omkring 5-6.000 kr her: http://topdata.dk/group.asp?group=326

De har også billigere stationære ned til 4.000 kr
http://topdata.dk/group.asp?group=320

Det er langt billigere end en tilsvarende bærbar, som ville koste det dobbelte med de samme ydelser.

Bemærk dog, at der jo ikke medfølger en skærm, samt at Windows skal tilkøbes. Det kan hæve prisen, hvis ikke man har nogle af delene i forvejen. De fleste Windowsversioner (OEM) er låst til den computer, det er installeret på.

Dét, som koster ekstra, er kort og godt grafikkortet. Dels jo nyere en model (f.eks. 1000-serien i stedet for 900-serien), og dels mængden af hukommelse på kortet ("2G" betyder 2 gb RAM, hvilket er minimum i vore dage).
Avatar billede Slater Ekspert
25. januar 2017 - 12:00 #6
#5: "Vores økonomiske smertegrænse er 3500 kr."

Og den til 4000, du linker til, har et virkelig elendigt onboard grafikkort, så den vil være dårligere end den bærbare, de har købt. Ud over at den jo altså også ryger langt over deres budget, når der skal skærm, Windows og peripherals med.
Avatar billede eurositi Ekspert
25. januar 2017 - 12:04 #7
#5
Ja. Jeg er enig.
Men jeg skrev kommentaren, fordi spørgeren nævnte muligheden for at købe en stationær i stedet for en bærbar. Det er helt sikkert muligt at finde en bedre stationær på brugtmarkedet til 3.500 kr - men det kan også være mere besværligt.
Avatar billede Slater Ekspert
25. januar 2017 - 12:19 #8
#7: Enig, jeg vil generelt være meget påpasselig med at købe computerudstyr brugt, i hvert fald fra private hvor man ikke har reklamationsret.
Avatar billede MummyMoose1975 Praktikant
25. januar 2017 - 14:11 #9
Super - tusind tak for jeres tid og svar :o)