Avatar billede ViVio Praktikant
05. november 2016 - 01:08 Der er 10 kommentarer

Hvilket kabel?

Jeg har bestilt en ny skærm og da mit grafikkort kun har Displayporte tilbage, så skal jeg jo have er kabel. Jeg har ikke forstået hvilket kabel jeg skal bruge... Min skærm har HDMI, mens mit grafikkort har DP.
Kan i sende mig nogle links til hvad jeg skal bruge?
Avatar billede kurtba Ekspert
05. november 2016 - 01:13 #1
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2016 - 13:57 #2
Hvad mener du med grafikkort har DP? Der er vel ikke så mange muligheder.
http://billedeupload.dk/?v=1HV6O.jpg
Avatar billede eurositi Ekspert
05. november 2016 - 14:36 #3
Hvis din skærm ikke har DisplayPort (eller miniDisplayPort), må du jo benytte et omformningskabel, som kurtba allerede henviser til:
https://www.av-cables.dk/displayport-til-hdmi/high-gradedisplayport-til-hdmi-kabel-2-m.html

(Mini)DisplayPort har den særlige fordel, at du kan sammenkæde flere skærme (daisy chaining), hvis du evt. har brug for at arbejde på flere skærme. Dette understøttes mig bekendt ikke med hverken HDMI, DVI eller VGA.
Avatar billede kurtba Ekspert
05. november 2016 - 23:34 #4
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2016 - 23:52 #5
@kurba  Tak for info. Den har jeg aldrig set før, og aner derfor heller ikke
hvad den bruges sammen med.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. november 2016 - 00:08 #6
https://www.gravis.de/out/pictures/z1/dinic-mini-display-port-auf-display-port-kabel-2-meter_z1.jpg
MiniDisplayPort ses især på bl.a. Lenovo's ThinkPads og Apples MacBooks.
Den almindelige DisplayPort ses ofte på high-end grafikkort samt visse gamer-skærme.
Begge typer overfører både billede og lyd ligesom HDMI.
Ingen af stikkene er almindelige på f.eks. fjernsyn. Her er HDMI (stadig) standarden.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2016 - 00:21 #7
Ok Jeg er heller ikke oppe på  high-end grafikkork.
Avatar billede ViVio Praktikant
06. november 2016 - 14:40 #8
Hej alle! Tak for jeres input. Jeg ved at jeg skal have en adapter eller en HDMI til dp. Men grunden til at jeg spørger, er fordi at min ven sagde at der var forskel på HDMI-DP og DP-HDMI, hvilket jeg ikke forstod. :-) Og så ville jeg bare høre herinde
Avatar billede eurositi Ekspert
06. november 2016 - 19:55 #9
Lidt baggrundsviden...
HDMI er den eneste lukkede, patentbeskyttede standard af de fire nævnte. Producenterne af apparater, som er udstyret med en HDMI-port, betaler omkring 25 øre for hver eneste solgte enhed til patentejerne - og dette vil fortsætte, nu hvor HDMI 2.0 har set dagens lys.
I virkeligheden er det idioti, at vi ikke udelukkende benytter DisplayPort, som hele tiden har været bedre (højere opløsning, bredere anvendelsesmuligheder) OG billigere end HDMI.
Avatar billede kurtba Ekspert
06. november 2016 - 23:03 #10
ViVio - din ven har ret. Der er forskel på, om et signal skal laves om den ene eller den anden vej. I dit tilfælde er det displayportens signal, som skal laves om til et hdmi signal. Så derfor er det et DP til HDMI kabel, du skal have fat i.
Det er bl.a. sådan et der henvises til under #3.