Avatar billede TTA Seniormester
04. november 2016 - 11:50 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Blæser larmer (helt ekstremt)

Blæseren i min HP PC har alle dage været højlydt, især fordi den ofte kører i højeste gear.

Men nu er den begyndt at brumme/skramle. Som om den er ude af balance. Jeg kan ikke få den til at stoppe (nogle gange har jeg lige kunne 'tappe' en gang på PCen, så den holdt op med at brumme). Men nu skramler den konstant.

Jeg har tidligere haft lidt bøvl med blæseren fordi den hele tiden kørte for fuld skrue. Men det løste sig, efter jeg fik luset ud i nogle tunge programmer.

Jeg forsøgte dengang at skille PCen ad og få adgang til blæseren men 'løb tør' for skruer, dvs. den kunne tilsyneladende ikke adskilles tilstrækkeligt (som om blæseren er en integreret del af PCen, der ikke kan adskilles/udskiftes).

Kan jeg gøre noget andet for at få blæseren til at tie stille? PCen er godt 3½ år gammel. Men synes det er er ærgerligt hvis jeg skal skrotte PCen, kun pga. en defekt blæser...
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. november 2016 - 12:04 #1
Kan du komme til blæseren og måske rense den ?
Hvad model er din pc ?
Snakker vi laptop eller stationær ?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2016 - 13:07 #2
HP er dårlige til at konstruere bærbare. De jeg har set, skal den splittes totalt ad for at komme til blæseren og skrue den ud. Vi har selv en DV6 model herhjemme, og jeg har renset den en gang på denne måde her:

Rense blæser i bærbar: Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvor blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.

Da jeg havde udført denne operation blev computeren ca 15 grader "koldere".
(fra 75 til 60 grader)
Avatar billede Mikael Ekspert
04. november 2016 - 13:38 #3
Det er som nævnt en typisk HP fejl.. Og de er nogen sataner at åbne ;)

Min kones DV 7 HP blev også for varm. Det havde den nu altid gjort, men så blev det rigtigt slemt. Så meget at den lukkede ned. (heldigvis).

Fik så en bekendt til at rense den..

Og hold da op.. Trods det at maskinen kun var 4 år, og aldrig havde været brugt andet end på bordet, så VAR den styg.

Og en rensning gjorde den dejligt lydsvag. Nu er det sjældent at den går i "højt blæs" ..

Så få renset din HP, inden den går HELT død.. Her var en adskillelse et MUST.

Se møgbunken her ;)

http://i.imgur.com/Nl8FOfe.jpg
Avatar billede TTA Seniormester
04. november 2016 - 14:03 #4
Det er en HP DV 7 Pavilion.

Jeg tror jeg vil prøve ?blæs og sug? metoden først, og se om jeg kan slippe for den store operation med at skille den ad.

Hvor kan man se hvor varm PCen er? Har DV 7?eren indbygget temperaturmåler?
Avatar billede Mikael Ekspert
04. november 2016 - 14:14 #5
Jeg anvender dette gratisprogram.. Det viser meget.. Også evt. temperatur.

Der findes sikkert også andre, men dette er nok til mit brug.

Vælg på linket øverste til venstre 32/64 bit windows.

https://www.hwinfo.com/download.php
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2016 - 14:21 #6
Jeg har brugt Speccy til at måle temperaturen. Med hensyn til snavs, så bliver det kun værre hvis man ryger samtidigt. Den pc vi har kommer fra et ikke ryger hjem, og her sad skidtet ikke så fast som det kan gøre hvis det samtidigt klistrer. Håber du kan få temperaturen ned uden at skille den ad.
Avatar billede Mikael Ekspert
04. november 2016 - 14:24 #7
Hov.. Det tidligere link er vist "lidt" dumt..

Så måske ??

http://hwinfo32.en.softonic.com/download
Avatar billede Mikael Ekspert
04. november 2016 - 14:26 #8
" 220661

Korrekt.. 2 rygere, samt 2 hunde gør ikke problemet mindre.. Trods daglig støvsugning af hjemmet ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2016 - 14:28 #9
#7 Anbefaler normalt ikke at hente software fra Softonic, der er kendt for at fylde mere i programmerne hvis man ikke ser sig for. Så dette link føler jeg også er "lidt" dumt. Anbefaler producenternes hjemmeside hvis muligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2016 - 14:29 #10
#8 Ja så bliver det næppe værre. Kan så bedre forstå dit billede ;-)
Avatar billede Mikael Ekspert
04. november 2016 - 14:33 #11
# 9

Helt korrekt.. Men har lige testet.. Det ser fornuftigt ud. Og der kommer ikke en masse andet skidt med.. DENNE GANG ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
04. november 2016 - 14:35 #12
# 10.. Ja, nikotin KLISTRE.. Og så er hverken støvsuger eller trykluft nok ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2016 - 14:39 #13
#12 Nej det kan jeg tænke mig. Det bliver bare sovset helt ind uden chance for luften at komme ud.
Avatar billede Mikael Ekspert
04. november 2016 - 17:35 #14
Hov må vist lige tilføje ;)

Da min pensionistven (billigt/200 kr kul sort) adskilte den HP for at rense blæseren, så udskiftede han i samme omgang ALT 4 år gammel "kølepasta"

Hvilket nok også forbedrede køleevnen, da det gamle efter kun 4 år var helt stift. Muligvis p.g.a. at den havde været kørt varm ???
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2016 - 19:14 #15
#14 Ja kølepasta det tørrer ud og mister varmelednings evnen hvis den kører for varm.