Avatar billede skolevej321 Forsker
03. juli 2016 - 23:18 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Ssd drev m.m.

Jeg har en pc med win 10.
Netop købt et Ssd disk hvor win 10 er installeret.
Hvordan får jeg adgang til programmerne på gl. disk fra  ssd disk. Ny disk er sata 1 gammel disk er sata 2.
Er. Jeg nød til at installere alle programmerne på Ssd disken. Egentlig vil jeg nok helst lade de programmer der ligger på gammel blive der.  Mit mailprogram og officepakke osv ligger jo på den gamle disk
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2016 - 02:13 #1
Programmer installeres i Windows, og du kan derfor ikke køre dem fra den gamle disk, du skal installere programmerne igen.
Avatar billede skolevej321 Forsker
04. juli 2016 - 06:48 #2
Kan jeg så installerer dem på gammel gammel disk, ikke et Ssd disk og få dem til at kører.
Der er et program i windows, jeg tror det hedder let overførsel, kan jeg med succes bruge dette til at lægge programmerne over på disken.
Avatar billede Slater Ekspert
04. juli 2016 - 08:11 #3
Hvis begge diske er korrekt installeret i maskinen, så kan du sagtens installere programmer på den gamle disk. Men stadig, som Sidwave siger, med mindre det er portable apps, som de færreste er, så skal de installeres igen.

Jeg har ikke selv brugt programmet Let overførsel, men ifølge Microsoft er det:
"Brug Windows Let overførsel til at kopiere dine filer, fotos, musik, e-mail, indstillinger med mere fra en computer, der kører Windows XP til en computer, der kører Windows 7"

- Så det har slet ikke noget med sagen at gøre.
Avatar billede larsini Seniormester
04. juli 2016 - 09:35 #4
jeg købte sidste efterår en samsung ssd, der fulgte et program med som kunne klone min gamle harddisk til den nye ssd og det virkede perfekt, det var en win7 hdd så mon ikke det osse kan lade sig gøre fra en win10 hdd???
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2016 - 10:18 #5
Hvis du kloner din gamle disk over til den nye, så erstatter du dit styresystem med det gamle - hvis det også var win10 så gør det ikke såååå meget;
dog kan der være komplikationer med driver og modelspecifikke indstillinger fra din gamle pc
Ellers kan du installere dine programmer på din gamle disk - du skal bare vælge den når du installerer (læse, i sted for "next next finish"...) - og hvis du bare installerer over dine gamle programmer, så bør du også beholde diverse indstillinger du måtte have lavet dér (men ikke alt)
Du kan ikke bare flytte programmerne, da rigtig meget bliver skrevet i Registreringsdatabasen, som gør nogen ting som standardprogrammer og startup muligt.
Men du må kunne starte programmerne fra din gamle disk - det kan dog ske, at noget ikke virker.
men lige meget hvad du gør, bør du lave en backup først (hvis der nu er noget som ikke gør, som det skulle)
Avatar billede larsini Seniormester
04. juli 2016 - 11:41 #6
#5 - bær over med mig, jeg er kun "novice"  ;-)
men det er nyt for mig at man kan købe en ssd med win10 installeret. som sagt samsungs løsning virkede super hos mig.