Avatar billede MartinS Novice
21. juni 2016 - 23:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Grafik Kort dødt?

Hejsa

Jeg er kommet i den situation at min grafik kort, et Nvidia GTX 680 ikke fungerer mere. Jeg brugte det en aften til noget spil og pludselig fryser skærmen og den laver blå/lilla streger på skærmen og lyden looper. (se billede for mønster). Jeg undrede mig lidt men lavede derefter et hard reset og fortsat mit spil.
Der gik dog ikke længe før at problemet kom igen. Jeg besluttede mig for lige at checke at alle stik sad rigtigt og rensede computeren for støv. Anden gang hold jeg også øje med temperaturer og den nåede kun at kunne et par og 60 grader og jeg ved at den sagtens kan køre 75+ uden problemer. Se evt. billede her: http://imgur.com/a/Cwiye
Jeg har endnu ikke prøvet at ændre PCIE slot men det undrer mig siden problemet opstod så pludseligt.

Har i nogen forslag til hvad problemet kunne være eller skal jeg bare erklære det dødt og købe noget nyt?

Hilsen
Martin
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2016 - 01:17 #1
når der kommer striber, ofte diagonale, og ofte lilla, så er det RAM fejl på grafikkortet. ja, så det er ristet.

det kommer pludseligt.. rammen er futtet af.

75 grader varme er absolut alt for meget, smeltegrænsen er 80 grader.
du skal helst ligge nede på 35-45 grader. -ellers har du dårlig køling.
Avatar billede MartinS Novice
22. juni 2016 - 07:01 #2
Du har sikkert ret i at det er rammen, det har også
Været igang ret mange timer efterhånden. Dog sjældent over 65, 75 eller deromkring er kun ved super hårde benchmarks.
Jeg takker for svaret, ved dog ikke om luft-køling burde ligge helt nede på 35-45
Gradder det virker lidt usandsynligt specielt hvis du bruger kortet til spil eller ligende. Men det er en diskussion til en anden dag.
Avatar billede chalde Seniormester
22. juni 2016 - 10:52 #3
75 grader varme er absolut alt for meget, smeltegrænsen er 80 grader.
du skal helst ligge nede på 35-45 grader. -ellers har du dårlig køling.

75 grader er helt fint for det kort. Gtx 680 er rated til 98 grader max. Desuden er 35-45 grader utopi for et moderne highend grafikkort under load.
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-680/specifications
Avatar billede MartinS Novice
25. juni 2016 - 19:53 #4
Som et follow up:

Jeg startede med at fjerne kølingen fra kortet så den kun var den bare plade. Jeg rensede derefter alt thermal paste af.
Jeg "bagte" grafik kortet i ovnen i 9-10 minutter ved 195 grader cirka (varmluft).
Jeg lagde herefter et nyt lag thermal paste (kølingspasta) på og så virkede kortet perfekt igen (y). Se billedet for hvordan jeg lagde det i ovnen.

http://prntscr.com/bkypxr

God dag derude.