Avatar billede petersen7913 Forsker
16. marts 2016 - 10:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Autofill/Autopopulate som i Excel?

Dagens udfordring :)

Min vedholdende bruger ;) plejer at bruge Excel til at indtaste data .... så jeg flytter det hele over i en rigtig database. Der er fokus på kvaliteten af data OG den tid de bruger på indtastning. Og så kommer det sjove host host...

Det er meget almindeligt at have 100+ rækker i en formular hvor samme oplysning skal ind i en kolonne. Det kan f.eks. være at 'opgave udført-dato' er 01-03-2016 for 25 rækker, så er det måske 30 rækker med dato 02-03-2016, 45 rækker med dato 03-03-2016. Og måske enkelte rækker ind imellem med helt andre datoer (hvis opgaven f.eks. skulle laves om).

I Excel er det meget enkelt at udfylde et felt og så 'trække' den ned de ønskede rækker.

Lige nu kan de enten udfylde et ubundet felt, trykke på en knap og så få alle! felter udfyldt med samme dato. Eller de vælger fra en comboboks/datovælger for hvert felt. Eller de laver copy-ned-paste gennem de mange rækker.

Ingen af løsningerne er særligt praktiske. Kan man kode sig til noget, der minder om Excels 'træk-ned' funktionalitet?

Jeg er åben for forslag.

Indtil videre har jeg (kun) lovet at undersøge OM man kan lave det smartere :)
Avatar billede terry Ekspert
16. marts 2016 - 18:47 #1
as far as I am aware, there isn't any method to copy a value to multiple rows like you can in Excel.

I've also looked around for some code but as yet haven't seen anything which could help.

I think your users have to Accept that Access isn't Excel :-)
Avatar billede petersen7913 Forsker
17. marts 2016 - 08:01 #2
Terry - et forventet svar :) Jeg vil med god samvittighed sige til mine brugere, at de må leve med en enkelt træls ting og glæde sig over alle de andre smarte funktioner de har fået i stedet ;)

Læg et svar så jeg kan lukke
Avatar billede terry Ekspert
17. marts 2016 - 09:57 #3
"de må leve med en enkelt træls ting og glæde sig over alle de andre smarte funktioner de har fået i stedet ;)"

Always difficult going from one system which your used to, to another, so very important to focus on the advantages...

If I do happen to find a method then I'll let you know.
Avatar billede petersen7913 Forsker
17. marts 2016 - 10:50 #4
Tak :) Jeg tror der er mange, der vil være glade for netop den facilitet i Acces