Avatar billede mronet87 Forsker
03. marts 2016 - 21:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Partitions håndtering (2 til 1) ved fabriksgendannelse af bærbar

Hej Eksperter

Jeg vil i gang med at fabriksgendanne min bærbar, som lige nu køre med win8. Da der har været nogen problemer med opdateringerne, efter at jeg har nedgraderede fra win10 til 8.1 og efter fabriksgendannet den igen.

Da jeg fik computeren, så lavede jeg en ekstra partition på 300 GB.
Nu kan jeg så se, at der pludselig er opstået flere partitioner.

SPØRGSMÅL
Hvordan får jeg samlet så mange af dem så mulig, uden at det går ud over fabriksgendannelses partitionen?

http://billedeupload.dk/images/YcRnG.jpg
Avatar billede Wally73 Mester
03. marts 2016 - 21:40 #1
De ekstra oprettede partitioner er formentligt en partition til EFI-"BIOS"-systemet, en partition til værktøjer for reparation af EFI-"BIOS"-systemet, en partition til opstart af producent gendannelse, en partition til data for producentgendannelse.
Avatar billede mronet87 Forsker
03. marts 2016 - 22:20 #2
Ja, men der er kommet en ekstra partition (ud over den jeg selv oprettede) efter at jeg installerede Windows 8.1

Mener ikke at den på 20 GB var der, den gang jeg købte computeren.

Så jeg vil gerne have så få partitioner så muligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2016 - 13:13 #3
Den på 20 gb har ligget skjult da du købte den. Det er den du systemgendanner computeren med.
Avatar billede mronet87 Forsker
04. marts 2016 - 13:47 #4
Ahh fuck, det var noget værre lort. Den er jeg kommet til at slette, så nu kan jeg selvfølgelig ikke gendanne.
Så er der slet ikke noget at gøre?

Fandt en video på youtube, hvor det nu ser sådan her ud:
http://billedeupload.dk/images/Qlz9K.jpg

Men nu kan jeg selvfølgelig ikke gendannecomputeren:
http://billedeupload.dk/images/zKtby.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2016 - 16:21 #5
Nej du kan måske ikke gendanne den til fabriks indstillinger.
Du kan geninstallere den med en Windows 8 dvd/usb pind.

Hvis du henter den version af Windows 8 du har her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows8

så burde du kunne få den tilbage til Windows 8.

Du skal trykke på "download værktøjet nu" og følge vejledningen.
Her kan man vælge at gemme filen og brænde den som en diskafbildning bagefter.
Eller man kan vælge usb hvor en usb på minimum 4 gb bliver klargjort som installations medie.

Formoder din pc er så ny så den er født med uefi bios, og så gemmes produktnøglen i bios i stedet for man har en label under computeren.
Ert det ikke sådan det er hos dig?
Avatar billede mronet87 Forsker
05. marts 2016 - 09:10 #6
Jeg skal alligevel købe en ny computer i maj, så det gør ikke så meget.
Jeg får bare installeret Windows 8 på den, som du snakkede om. Det som bare var nice, ved at fabriksgendanne, var at alle drivers og antivirus med 1 med abonnement allerede var i.

Smid et svar :)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2016 - 09:34 #7
Nej.
Du ville ikke have kunnet brugt de programmer der lå på din gendannelsespartiton, da de som regel er "prøveversioner", som alle var udløbet. Du skulle have ryddet op i disse før du kunne installere en ny version.

Så en ren installation ville under alle omstændigheder være den bedste måde. Så er den helt clean. Og efter min mening er de programmer der typisk følger med en computer ikke bedre end dem man selv installerer gratis fra nettet.
Husk at hente alle +200 opdateringer gennem Windows Update

Jeg vil også mene det er et fåtal af drivere der ikke virker når du har installeret Windows 8 som ren installation.
Her på den pc jeg skriver på lå der oprindeligt Xp på, og efter opgradering derfra, skulle jeg ikke hente driver overhoved. Det hele var på plads.
Avatar billede mronet87 Forsker
05. marts 2016 - 10:25 #8
Mange tsk, det som bare var irriterede ved at fabrik gendanne var bare, at der altid var 100+ opdateringer før man kunne installer til win 8.1.
Så skete det ofte at den gik i stå, så nogen af dem ikke kunne installeres.

Det var også derfor at jeg ville slette alt nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2016 - 13:29 #9
Du kan prøve at hente Windows 8.1 og installerer med denne.
Jeg har lavet en clean install med Windows 8.1 med min nøgle fra opgraderings dvd Windows 8.
http://www.eksperten.dk/spm/1008392#reply_8207622
Avatar billede mronet87 Forsker
05. marts 2016 - 17:32 #10
Hvir finder jeg min nøgle?
For jeg kan nemlig ikke opdater til 8.1 på grund af manglende opdateringer på computeren.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2016 - 19:32 #11
Hvis din pc er af nyere dato ligger din nøgle gemt i bios, og der hentes den frem fra når den skal registreres.
Når man installerer så springer man blot punktet over der hvor nøgle skal indtastes. Windows bør herefter selv kigge efter nøglen.
Avatar billede mronet87 Forsker
06. marts 2016 - 09:48 #12
Okay, dvs. når jeg laver en clean install, så kan jeg bare slette de 2 genoprettelsespartitioner?
Så jeg bare kan nøjes med EFI-systempartition og Boot, sidefil, crashdump, primær partition?

Så vil jeg nemlig lige hente win 8.1 ned på en USB.

http://billedeupload.dk/images/yZPLA.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2016 - 17:26 #13
Du skal fjerne de små partitioner helt og bibeholde den på 145 gb du installerer windows på. Installation vil oprette en ny lille partition til systemfiler automatisk. Resten af pladsen der er til rådighed kan du med fordel bruge til private filer.
Ps alt data på nævnte drev der ligger nu går tabt.

Husk derfor at tage backup hvis du har noget du vil passe på inden du starter din installation.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2016 - 17:27 #14
Jeg hopper af tråden her