29. februar 2016 - 10:46 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Sidde hos ven, spille på egen PC via SERVER...

HEJ,

Et rent akademisk spørgsmål:  Det praktiske vil komme senere...

TEORETISK SCENARIO:

Jeg har i min sommerhytte en PC, som styrer varme, lys, kaffemaskine, etc.

Nu vil konen og jeg tilbringe en romantisk vinter-weekend i sommerhytten (et paradoks ?), men noget af det mest u-romantiske er at komme til en kold, slukket hytte. Så derfor starter jeg PC'en, logger på min (udbyder)-server, indtaster pass- og bruger og via det indlagte program, tænder jeg de (elektriske) starinlys, sætter varme på varmeapparaterne, dæmper lyset, starter expressomaskien osv. osv.... (husk det SKAL være romantisk!)

Lidt mere teknisk vil det sige, at jeg logger på min udbyder-server UDS), indtaster pass-ord / bruger . Herefter etablerer UDS'en en forbindelse til MIN HYTTE-PC (som selvføglig er tændt og ONLINE, og i dvale). Denne starter op melder tilbage til UDS og herefter vil UDS'en fungere som en avanceret HUB mellem min hjemme- PC og hyttens PC. Så på den måde kan jeg kontrollere romantikkens omgivelser..

Undrer mig lidt over om dette er muligt. (Teknisk er det bare et mikro-internet, og teknisk er DET muligt, ved bare ikke hvor svært det er at implementere. Er der "ringe-op" funktioner i PHP ?

Kristian
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. februar 2016 - 12:30 #1
Hvis din HYTTE-PC er koblet til nettet med et kabel, kunne du måske overveje Wake on Wan ?
Avatar billede mikkel45 Novice
29. februar 2016 - 13:10 #2
Du kan bruge pcanywhere til at fjernstyre din hytte pc, programmet har også wake on lan, du kan endda installere det på din smartphone,  så du kan tænde for kaffen når i er i nærheden.
Avatar billede mikkel45 Novice
29. februar 2016 - 13:48 #3
Hvis du endda ikke vil bruge strøm på computeren når du ikke er  hytten, kan du tænde den via f.eks denne her http://kortlink.dk/danbit/knw6
Jeg ved ikke hvad den bruger af strøm, men går ikke ud fra at der er ret meget.
Det kræver så at din computer er sat op til at starte uden password.
Boksen kan også fåes med op til 8 udtag, så behøver du måske slet ikke computeren.
Avatar billede mikkel45 Novice
29. februar 2016 - 14:00 #4
Lige et tillæg
Hvis du vil være sikker på at det virker altid, er det nok en god ide at få en fast IP adresse i din hytte, så slipper du for at du ikke kan komme til at tænde for den hyggelige varme, hvis din ISP har genstartet serveren, og du dermed har fået tildelt en ny IP adresse.
29. februar 2016 - 15:57 #5
Hej ,

Tak for alle de gode løsninger...

Men det VAR ET TEORETISK Spørgsmål.

VI har ikke en sommer-hytte så de romantiske uge-ender bliver holdt i stuen hjemme. Men alt det andet har vi. (Ægte stearinlys, expresso-maskine og et par PC'ere (pr person) + romantikken (ikke at forglemme)).

Det var faktisk en ven af os, som spurgte, om det var muligt. Så jeg romantiserede/dramatiserede (I kan selv slette det ikke ønskede...) en situation, som ville være fuldt ud beskrivende.

Og ud fra svarende kan jeg nu give ham og hende et positivt svar (hvem ved, måske giver det ideer (om romantiske uge-ender) i deres hoveder. Vi kan kun håbe....

WELL, back to earth:

2 svar - 30 point :    Ifølge min matematik-bog giver det ca. 15 til hver: OK ?

Kristian
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. februar 2016 - 16:14 #6
Fint med mig. :o)
Avatar billede mikkel45 Novice
01. marts 2016 - 09:58 #7
også rigtigt fint med mig.
Og så håber jeg at i får en rigtig god romantisk aften :-)