Avatar billede jhjorsal Mester
21. februar 2016 - 08:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gendanne til win 10

Mine drenge har hver deres pc (Acer og Toshiba) begge født med win 8 og opgraderet til win 10. Når vi laver en gendan til fabriksindstillinger på den ene (Acer) ender den fint ved win 10, egentlig mærkelig når nu det ikke er fabriksindstillinger men super. Mens når vi gendanner den anden (Toshiba) til fabriksindstillinger, gendanner den til win 8, også skal vi efterfølgende ind og opgradere til win 10, lidt mere besværligt. Hvordan får vi Toshibaen til at gendanne til win 10, for en dag er det vel slut med at kunne opgradere til win 10 gratis, uanset ville det jo være nemmere.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2016 - 09:31 #1
Du bør/skal have et installations medie.

Går harddiskene ned skal du bruge dette medie til at få win 10 tilbage.

Man kan rulle tilbage til forrige system indenfor 30 dage efter man har opgraderet.

Man kan hente win 10 her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Man trykker på "hent værktøjet nu", og vælger at hente medie til en anden pc. Her vælges det system computeren er opgraderet til.
Kører computerne det samme system Win 10 skulle du kunne nøjes med et medie.
Du skal lige være opmærksom på man kan hente både 64 og 32 bit versioner.
Avatar billede jhjorsal Mester
21. februar 2016 - 09:53 #2
Jeg blev lidt forvirret, er det det man i gamle dage kaldte en recovery cd/dvd for der kunne man da ikke bruge den samme til 2 forskellige pc'er. Jeg forstår bare ikke lige helt hvad det er værktøjet gør.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2016 - 10:17 #3
Har ikke selv brugt usb versionen, men værktøjet skulle oprette en usb pind du kan installere systemet med. Man skal bruge en usb pind på mindst 4 gb.

Vælger man dvd versionen skal den downloadede fil brændes på dvd, så den er bootbar. Det kan evt gøres med ImgBurn:
http://www.imgburn.com/
Man bruger funktionen "Write image to disc"
http://forum.imgburn.com/uploads/monthly_03_2008/post-1-1206041183.png
Man skulle så vidt jeg ed også kunne højreklikke på filen og vælge "brænd som diskafbildning". Vigtigt er det dog du tester at dvd kan boote ved opstart. Husk at sætte tjektegn i at indholdet skal tjekkes for om det er det samme som du har hentet ned. (ses nederst til venstre)

Recovery diske der følger med (eller man selv opretter) vil typisk typisk lægge de programmer med ind som computeren blev født med.
Og på en pc der er nogle år, er det ikke så smart, da man jo så skal rydde op i en del programmer der ikke virker længere fordi licensen er udløbet.
Med et Windows 10 installations medie får du kun den ned sammen med de apps der følger med Win 10.
Så kan man vurdere hvor meget de er værd.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2016 - 10:18 #4
Skal man bruge en recovery disk til to computere, skal hardwaren være ens i dem. Der ligger jo også drivere til computeren på disse recovery diske. Og det virker jo ikke hvis hardwaren er forskellig.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2016 - 10:26 #5
En sidste mulighed er at bruge det der hedder et image (billede af harddisken).
Dett image lægges typisk på et eksternt medie, og med et recovery medie til dette program, kan man rulle tilbage på det image. Det vil være langt hurtigere at gøre. Og hastigheden i det er betinget af hvordan man har oprettet partitionerne. Har men et lille systemdrev c drev) på under 100 gb vil man kunne være tilbage på under en time.
Det man vil gemme (personlige filer) bør aldrig være på c drev. De skal ligger på et andet drev, så de ikke overskrives ved en ny installation eller tilbagerulning af system image.
Er godt klar over det måske lyder lidt indviklet, men forstår de muligheder man har?
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2016 - 17:35 #6
Jeg blev lidt forvirret, er det det man i gamle dage kaldte en recovery cd/dvd for der kunne man da ikke bruge den samme til 2 forskellige pc'er

Det kommer jo lidt an på hvad du refererer til. Normalt ligger der en skjult recovery partion på en nyere computer. Bruger man det, vil det  styresystem den er købt med, blive installeret.

Bruger du "Acer eRecovery Management" til at lave et recovery / image / kopi ( billed ) af C drevet vil Toshiba computeren nok protestere, hvis du forsøger at installere det. Og omvendt.

Bruger du et andet program som for eksempel det 220661 henviser til, og laver et image af Windows 10 64 bits, kan du installere det på de computer der kan køre med Windows 10 64 bits.

Normalt ville man kunne nulstille Windows 10 så det indlæser Windows 10 igen.

Billed.
http://i.imgur.com/0LyQXUl.png

Vejledning.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-10/windows-10-recovery-options
Avatar billede jhjorsal Mester
22. februar 2016 - 08:00 #7
fantastisk, undre mig at man kan bruge den samme dvd til 2 forskellige pcer, 220661 lig et svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2016 - 15:51 #8
Det er jo nøglen til computeren der g'ør registreingen unik, og er begge systemer 64 eller 32 bit, er der ingen grund til at have flere dvd skiver.

På Win 10 gemmes din registrering jo på Microsoft server, og når du skal geninstallere systemet vil denne rigistrering blive hentet, så computeren kan aktiveres :-)