Avatar billede Jannickhess Professor
20. februar 2016 - 19:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Må man tilslutte Vaskemaskinen til Strømstik det samme som til Komfuret

Fasen til Komfuret er på MAX 10A
Men må jeg bruge samme strømstik til en vaskemaskine så strømstikket kører både til Komfuret og Vaskemaskinen, eller skal fasen evt skiftes til flere ampere ?

Jannick

kom gerne med Link på Dansk
Avatar billede claes57 Ekspert
20. februar 2016 - 19:51 #1
'MAN' må ikke - men ring efter en elektriker - de kan klare det lovligt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. februar 2016 - 19:59 #2
Lidt uklart spørgsmål, synes jeg.

Du må gerne bruge den samme stikkontakt til begge dele - altså tage stikket ud fra det ene apparat og sætte det andet til.

For den sags skyld må du også gerne få en elektriker til at sætte en ekstra stikkontakt op, så du kan have begge apparater sat til på en gang - men det vil han nok råde dig kraftigt til ikke at gøre. Det vil nemlig få sikringen til at springe, når du har begge maskiner kørende.

Korrekt løsning er som claes57 skriver - få en elektriker til at se på det. Han vil, om nødvendigt, opsætte en ny fase, så hver maskine har hver sin fase at køre på. Ikke noget med at "udvide" fasen "til flere amperer".
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. februar 2016 - 20:03 #3
For en god ordens skyld - måden dit spørgsmål er stillet på, fortæller at du ikke har kendskab til stærkstrøm.

Har du mod på noget elarbejde, kan du læse mere om hvad du må her: https://www.sik.dk/Forbruger/Elsikkerhed/Se-hvad-du-maa-el

Det kræver dog stadig, at du har 100% styr på hvad du laver... - det konkrete spørgsmål er dog stadig en elektrikeropgave.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2016 - 20:49 #4
Nu skriver du ikke hvilket type stik der er bag ved komfuret?

Er det kun et almindeligt 230 volt stik, skal du ikke sætte flere apparater til samme stik/dåse.

Er installation derimod et kraft stik med 3 faser a 10 ampere, kan jeg ikke se et problem i at det ene apparat bruger fase 1 (brun ledning), og det andet tager fase nr 2 (sort ledning) i samme stik. Du fordeler herved belastningen på to faser.

Men tal lige med en elektriker før du gør det.

Langt de fleste apparater man køber i dag er jo 230 volt apparater, og bruger kun en fase.
Din gruppe til komfuret er fra da det blev lavet designet til 10 ampere. Men reglerne for en almindelig gruppe med 1,5 kvadrat ledninger er senere blevet ændret, så man må sætte en 13 ampere sikring i.

Men igen tal lige med din elektriker om dette.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2016 - 21:07 #5
Bruger det apparat (komfuret) alle faser i stikket, skal du heller ikke montere mere i stikket :-)
Avatar billede wjens Guru
21. februar 2016 - 10:44 #6
Det er vist samme problem som her:
http://www.eksperten.dk/spm/1005357

220661, #4: Enig, det vil virke, men det følger ikke lovens bogstav.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2016 - 21:28 #7
#6 Nej er det almindeligt komfur kraftstik følger det ikke efter lovens bogstav.

Med de nye runde kraft stik der findes i dag, kan man købe en forgrener der giver tre stik man kan montere i.
http://www.pricerunner.dk/sp/el-forgrener.html
Og så kan jeg ikke se noget problem med at montere flere 230 volt apparater i dette kraft stik. Det må være lovligt, når man kan købe dem.

Jeg har dog også set elektrikere lave denne her som byggestrøm i et hus:
http://dbastatic.dk/pictures/pictures/ee/dd/e5e9-3d88-4d26-a516-7a3b324be29b.jpg?preset=large
Avatar billede Jannickhess Professor
22. februar 2016 - 23:31 #8
Jeg vil under alle omstændigheder lade en electricker kikke på det
Det skal være 100 % Lovligt

Jeg tror der må være tale om et kraftstik så,

Jeg vil ikke lave noget sløseri, jeg har kun sat alm loftlamper op

Men stærkstrøm det har jeg ikke forstand på

Ole_madsen svar #2

Det svar kan jeg godt bruge til noget
lig et svar til og jeg giver dig pointene

KH

Jannick
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. februar 2016 - 11:36 #9
Jeg er holdt op med at samle :-) - så nup du dem selv...
Avatar billede 220661 Ekspert
23. februar 2016 - 15:58 #10
Hopper af tråden her.
Avatar billede Jannickhess Professor
06. april 2016 - 12:08 #11
Kære Brugere,

jeg har ikke fundet en der er kommet med et svar jeg kan bruge