Avatar billede Nisse123 Praktikant
14. februar 2016 - 10:07 Der er 8 kommentarer

Valg af Hardware

Hej.

Jeg leger med tanken om at bygge en pc fra bunden af som primært skal bruges til at spille spil på og har i den forbindelse et par spørgsmål.

Med hensyn til ram skal jeg så vælge dem der hedder ddr3 eller dem der hedder ddr4? Hvordan kan jeg se om de passer til bundkortet?

Med hensyns til køler hvordan kan jeg så se om de passer til compueren?

På forhånd tak.

Mvh.

Nisse
Avatar billede Slater Ekspert
14. februar 2016 - 11:06 #1
Brug evt. http://pcpartpicker.com

Priserne stemmer ikke helt med danske priser, men sidens primære feature, kompatibilitetsfilteret, virker fint. Det gør det lidt nemmere at overskue.
Avatar billede Wally73 Mester
14. februar 2016 - 15:13 #2
Du læser på specifikationerne på bundkortet for hvilke ram det understøtter.
Avatar billede Nisse123 Praktikant
15. februar 2016 - 07:20 #3
Tak for svar viperine jeg er i mellem tiden ikke særlig god til engelsk og har forsøgt at bruge Google translate men fik heller ikke den store mening i det der stod så tænkte på om du evt. kunne komme med et link til noget dansk? så ville jeg blive lykkelig
Avatar billede Nisse123 Praktikant
15. februar 2016 - 07:21 #4
Tak for svar Wally
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 20:32 #5
Lidt hurtig intro.

Kører bundkortet DDR2, så skal rammen også.

Typisk står der et tal efter DDR2- så som 266 eller 1066.
Dette er Mhz-tallet, altså hastigheden på rammen.
Bundkortet kan kun de hastigheder, som der står listet i specifikationerne, mens rammen kan køre den hastighed, der står listet for dem og alle de langsommere hastigheder.
Rammen må altså gerne være hurtigere, men er de alt for meget hurtigere end bundkortet, så har man typisk betalt i dyre domme for den ekstra hastighed uden at kunne udnytte det.

Ang. volt, så brug EDBpriser.dk og kig på rammen der.
Ved at vælge alle filtre øverst, så kan man filtrere søgningen og se hvad der er på de forskellige muligheder.
Under Forsyningsspænding vil man kunne finde volt og der gælder det bare om at vælge mulighed, der er klart flest af, for det er den rigtige spænding.

Nogen gange kan du se ram navngivet som PC2-10666 e.l.
Dette er bare en omskrivning.
PC2 henviser til DDR2 og PC3 til DDR3 osv.
Tallet efter er bare en opganget værdi af Mhz-tallet fra før.
Mener det er 8 man skal gange med.

Endelig er der soklen, men denne er egentligt bundet op til DD2, DDR3 osv, så ikke de store problemer der.
Eneste lille hage er at der findes ram til både bærbare og stationære.
Stationære hedder DIMM og bærbare hedder SoDIMM.
Er du i tvivl, så vil der typisk stå et tal i bundkort specifikationerne omkring hvor mange ben rammen skal have og det er forskelligt for de to.
Avatar billede Nisse123 Praktikant
26. februar 2016 - 04:01 #6
Jeg takker for hjælpen Wally god weekendt.
Avatar billede Nisse123 Praktikant
26. februar 2016 - 04:13 #7
Jeg kan ikke give dig point og har fået af vide at det er fordi du har skrevet en kommentar og ikke et svar så hvis du lige skriver et svar så giver jeg dig point.
Avatar billede Wally73 Mester
26. februar 2016 - 18:24 #8
Jeg har kun lagt en kommentar, da jeg ikke er interesseret i pointene. :)

Læg selv et svar og tildel dem til dig selv.