Avatar billede daer100 Nybegynder
02. februar 2016 - 17:49 Der er 6 kommentarer

Nas gik ned men harddisk ok.

Hej Ekspert

Jeg havde fornyligt en Netgear ready nas duo som gik i sort.
Jeg forsøgte at redde den men måtte give op.
Nu har jeg købt en Qnap. Jeg havde ca. 1tb data på min 2tb disk
men Windows viser ikke et drevbogstav. Jeg kan godt se 3 partitioner i manager, men ingen bogstav i stifinder.
Qnap'en skriver at alle 3 partitioner er uinitialiseret. Jeg sætter den til qnap ved hjælp af ekstern hdd boks.
Er det en filtabel der er smuttet eller er det ready nas duo nas'en der har sit eget "sprog". Det drejer sig om 1tb musik, billeder og dokumenter.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. februar 2016 - 18:12 #1
Undre mig lidt over hvordan man skal fiske data ud af nasen, men her: ftp://ftp.qnap.com/NAS/How%20to%20use%20Windows%20PC%20to%20access%20the%20data%20from%20the%20HDD%20partitioned%20by%20QNAP%20TS.pdf

Tænker der burde være andre mdåer, men se om det hjælper...
Avatar billede Wally73 Mester
02. februar 2016 - 20:04 #3
Dine harddiske har sikkert kørt i en eller anden form for RAID-opsætning og så ligger der ikke en traditionel filtabel på diskene.
Du skal nok mere kigge på hvordan du henter data ud af en ødelagt Netgear NAS end hvordan du anvender en Qnap NAS, da det er Netgear NAS'en, der har defineret harddisk-strukturerne på dine diske.

Det er i sådanne tilfælde her at det går op for en at en backup er en god ting. :)
Avatar billede daer100 Nybegynder
02. februar 2016 - 22:30 #4
Tak. Det giver god mening. Det vil jeg lige prøve at undersøge!
Avatar billede daer100 Nybegynder
03. februar 2016 - 14:17 #5
Netgear Nas'en kører med Linux fil struktur, så jeg skulle kunne se harddisken på pc'en med et Linux viewer program.
Jeg prøver senere, men er overbevist om at det virker.
Tak for tippet Wally73. Det var lige det med at se problemet fra en anden vinkel.
Avatar billede Wally73 Mester
04. februar 2016 - 00:28 #6
Det kan godt være at du bliver nødt til at køre en Linux i stedet for, da det kan være en RAID-opsætning, som ikke er standard på andet end Linux.
Der er Linux distributioner, der kan køre fra en USB-stik, f.eks. Ubuntu, så der ikke behøves en installation.