Avatar billede 1Dorte Guru
02. januar 2016 - 22:00 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Ingen cd albums-billede på nettet?

Hej
Jeg vil gerne rippe min cd-samling til FLAC. På Pc'eren er der albums-billede på nogle af cd'erne, men ikke alle.
Hvordan finder jeg ud af, om det er fordi at albums-billedet ikke ligger på nettet?
Fx:
Kunstner: Kim Larsen & Kjukken
Album: 7-9-13

De andre oplysninger kommer fint ind.

Jeg har også nogle cd'er, som er langt fra så kendte. Der er hellere ingen billede.

Hvad gør jeg, hvis det ikke er på nettet?

Hilsen
Dorte
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. januar 2016 - 22:37 #1
Avatar billede milter Ekspert
02. januar 2016 - 22:53 #2
Hvis det ikke er på nettet, så skanner du du det selv fra CD'en og bruger det gemte billede, evt. med beskæring i et billedredigeringsprogram. Det gjorde jeg selv for en del år siden med mine grammofonplader, som skulle digitaliseres, dvs. laves til CD'er.

Du kan også prøve her:

http://www.freecovers.net/view/2/6b295d80e8a7606d0c523e6237b54d1b/Kim_Larsen___Kjukken_7_-_9_-_13-Cd.html

... men, husk at det, såvidt jeg ved, er ulovligt at downloade covers uden at betale for dem .

CD- og plade-covers kan stadig findes på nettet, men som sagt, det er ulovligt, hvis du ikke betaler for dem. Måske kan du finde gratis billeder, men hvis du downloader dem, risikerer du at få en masse snavs med.

Hvis du laver en søgning på Google med ordene "download cd covers" vil du få over 46.000.000 hits, men pas på!
Avatar billede madklub Guru
03. januar 2016 - 01:55 #3
Hvad bruger du til at rippe med?
Jeg bruger www.dbpoweramp.com - den finder selv covers
Avatar billede 1Dorte Guru
03. januar 2016 - 20:44 #4
Så når man sætter cd'en i - søger den over det hele på internettet? Der er ingen fælles database for musik?

Hvis jeg skal skanne covers - kunne jeg vel også tage billede og beskære det? Det afhænger vel bare af temperament?
Hvad gør jeg med billede-filen bagefter? Er det bare jpg format?
Mht. de cd'er, som jeg har rippet, og hvor der er billede med.: Jeg kan i stifinder ikke finde andre filer end musiknummerne. I mappeinstillinger står at den skal vise skjulte filer.

Milter - dit link fungerede ikke lige hos mig. Men du fraråder det jo også. Jeg ønsker at holde mig på det rigtige side af loven.
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. januar 2016 - 21:40 #5
Hvis du har den originale CD er der overhovedet ikke ulovligt at hente et billede af coveret!
Avatar billede madklub Guru
04. januar 2016 - 07:34 #6
Jeg ved ikke hvor den finder coverne, men nogen gange skal jeg selv finde et billede og gemme det i mappen som cover.jpg.
Din afspiller kan også finde coverne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. januar 2016 - 09:38 #8
Jo, det er faktisk ulovligt at hente covers på nettet... - det er flueknepperi, men ikke desto mindre ulovligt.

Der er den finurlighed ved den danske ophavsret, at du gerne selv må lave en "digital kopi" til eget brug, men du må ikke bruge en digital kopi, som andre har lavet.

....Men se bort fra det.. - så vidt jeg ved er der ingen praktisk dom på det, og jeg tvivler på at loven ville holde hvis det kommer så vidt :-)

Det program der bruges til at rippe med, plejer selv at kunne slå op i cddb.org (i dag gracenote.com), hvor den plejer at kunne finde alle oplysninger.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. januar 2016 - 10:09 #9
Ret lige mit sidste afsnit til at handle om freedb.org :-) - CDDB.com/org/net er en betalingsdatabase, hvor typisk betalings rippersoftware henter oplysninger. Freedb.org er den gratis udgave, hvor et væld af programmer kan slå op kvit og frit. Se en liste på http://www.freedb.org/en/applications__freedb_aware_applications.9.html
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2016 - 01:00 #10
Jeg kan kun tilslutte mig Ole Madsens ord, dog stadig med advarslen om at være meget forsigtig med hvor, du henter billederne. Jeg har selv brugt Gracenote til en del af mine plader, men både den gang og i dag findes der mange "udbydere".

Databasen fungerer på den måde, at brugere verden over uploader skannede versioner af deres pladers eller CD'ers for- og bagsider, evt. også tekster, som andre så kan nyde godt af. Det samme princip bruges til DVD'er med film og andet. Mig bekendt har musikselskaberne ikke nogen fælles samling af den slags.

Prøv at læse her:

https://en.wikipedia.org/wiki/CDDB
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2016 - 01:18 #11
Lige en tilføjelse til mit sidste indlæg, som måske alligevel er selvindlysende. Hvis du ikke kan finde et billede til en CD ved at sætte den i en computer med internetadgang og en af de rippere eller afspillere, som har adgang til CDDB/Gracenote, så betyder det, at ingen endnu har uploadet de billeder.
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2016 - 01:30 #12
Og for måske at gøre dig endnu mere forvirret, og fordi jeg ikke har andet at give mig til her i en sen nattetime, så kommer her lidt mere:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_online_music_databases
Avatar billede 1Dorte Guru
07. januar 2016 - 18:59 #13
Madklub - dit link til ripper - er det foobar? Jeg har forsøgt inden jeg lavede den tråd, men har problemer. Måske du vil hjælpe - jeg opretter en ny tråd i morgen.

TAK for jeres mange indlæg. Det har gjort mig en del klogere. Jeg ved ikke hvem der fortjent de sølle 15 point mest. Men madklubs ide om at selv at tage et billede og ligge det i mappen, fungerer i hvert fald og er nok, det jeg synes er mest lige til.
Avatar billede madklub Guru
07. januar 2016 - 20:23 #14
Det var milter, der foreslog at du selv kunne tage billeder af coverne ☺
Og det er ikke foobar, programmet hedder dbPower Rippe, og det er ikke gratis - men godt...
Avatar billede 1Dorte Guru
07. januar 2016 - 22:44 #15
Milter - tak for hjælpen. Læg gerne et svar.
Madklub -  Ok på min pc dukker "Foobar" bare også op. Jeg har læst at Foobar er rigtig god. Hvilke fordele får jeg ved at købe dBpoweramp CD ripper. Der er jo mange gratis programmer. Jeg skal bruge min cd-samling i et multirums-musikanlæg (Bluesound Powernode 2).
Har det bedre mulighed for at hente coverbillede? Jeg har nok en del cd'er, som ikke er så kendt. Dvs. en del cd'er af kristne musikkere, der jo har en smallere målgruppe. Jeg kan se, at engelske kunstner langt oftere har coverbillede med.
Jeg har hidtil rippet et begrænset antal cd'er i windows media player (til telefon i mp3), men tænker at jeg vil gøre det ordentlig nu.
Avatar billede madklub Guru
07. januar 2016 - 23:13 #16
Ja, jo mere bred musik, des større chance for at coverne er i databasen.
Med mit program kan jeg opnå fejlfri ripning (jeg er lidt nørd) - det har du sikkert ikke brug for
Men da det er et betalingsprogram, kan det være at det har adgang til større databaser.
Du kan fint bruge foobar.
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2016 - 00:04 #17
Jeg har selv altid brugt Cdex til at rippe med. Den er gratis og kan også forbinde til freedb.org, som Ole Madsen linker til.

http://cdex.mu/

De CD'er, du leder efter, kan der sikkert findes omtale af på nettet med billede fra musikproducenten, og hvis du ikke behøver et stort billede (mange pixels), kan der være en tredje mulighed. Ofte kan billeder på nettet kopieres med et højreklik og gemmes på din computer. Hvis ikke billedet kan kopieres separat, kan du tage et screendump af hele websiden og derefter klippe billedet ud i et billedredigeringsprogram.
Avatar billede 1Dorte Guru
08. januar 2016 - 10:59 #18
Milter - CDex er overskuelig og enkelt. + FLAC level 8 er en mulighed. MEN  i stifinder er der ingen "album", "titel", "genre" osv. Det er vigtigt for mig, da jeg gerne ville kunne søge på fx "pop".
Gør jeg noget forkert?
Avatar billede 1Dorte Guru
08. januar 2016 - 12:32 #19
Sidste svar skal du se bort fra. Jeg har fundet ud af, at det er anderledes, hvis jeg ligger det på pc eller ekstern harddisk. Min telefon medtager få oplysninger. Det betyder ikke noget for mig.

Tester, om det fungerer nu - er optimistisk.
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2016 - 15:06 #20
Jeg venter spændt :-)
Avatar billede 1Dorte Guru
08. januar 2016 - 16:23 #21
Jeg opgiver. puh. Så er oplysningerne i stifinder, og så er de ikke. Jeg vender bare tilbage til windows media player...