Avatar billede nora9000 Juniormester
20. december 2015 - 20:13 Der er 8 kommentarer

Lyd fjernet.

Hej

Jeg kom til at slette min lyd forleden dag... Ups... Så trykkede jeg så på lyd dimsen nede i højre side på min Acer Windows 10 computer. Den sagde at den kunne installere en lyd dims igen, hvis genstartede den. Det gjorde jeg så, og nu er min computers lyd virkelig dårlig. Hvis jeg skruer den op på 100% kan jeg kun knap nok høre det!
Avatar billede claes57 Ekspert
20. december 2015 - 20:25 #1
Eller via kontrolpanel/gendannelse og gå tilbage til som dit system så ud for x dage siden.
Avatar billede bpb Seniormester
21. december 2015 - 08:12 #2
Den lyd-indstilling, som hedder "Reducer lydstyrken for andre lyde med 80 %", burde kun virke når der telefoneres.  Teoretisk altså.

På min Acer Aspire V3-571 med Windows 10 er den slået fra.  I stedet er der valgt "Gør intet".  Du kommer til den ved at højre-klikke på højttaler-ikonet.  Vælg Afspilningsenheder, vælg fanen med kommunikation.

At den skulle være sat forkert, eller at det skulle have nogen virkning når der ikke telefoneres, lyder utroligt.  Men det kunne være en ide at se efter alligevel, hvis du ikke allerede har gjort det.
Avatar billede nora9000 Juniormester
23. december 2015 - 09:56 #3
Okay,så den skal altså stå på "Gør intet"?
Avatar billede bpb Seniormester
23. december 2015 - 17:29 #4
Ja, du skulle prøve at sætte den til "Gør intet".  En 80 % reduktion i lydstyrke svarer ret godt til det symptom, som du beskriver.

Og under Egenskaber > Brugerdefineret, skal der sandsynligvis ikke være flueben i "Limited Output".

Andre forslag har jeg ikke.  Faktisk synes jeg, at gendannelse til et tidspunkt fra før fejlen opstod, som claes57 har foreslået, er en god ide.
Avatar billede nora9000 Juniormester
24. december 2015 - 08:43 #5
undskyld. men hvor kan jeg finde egenskaber>brugerdefineret?
Avatar billede bpb Seniormester
24. december 2015 - 14:18 #6
Du kommer til den ved at højre-klikke på højttaler-ikonet.  Vælg Afspilningsenheder, klik Speakers - Realtek High Definition Audio, så rektanglet med højttaleren bliver fremhævet/valgt/highlighted.  Så fremhæves knappen "Egenskaber" nederst til højre.

Klik på den.  Så fremkommer dialogboksen "Egenskaber for Speakers".  Vælg fanen "Brugerdefineret".  Checkboksen "Limited Output" står i øverste venstre hjørne af dialogboksen.

Meningen med at sætte flueben i den må være at beskytte mod høreskader, hvis der kommer en for kraftig lyd, mens man bruger høretelefoner.  Under fejlsøgning bør der nok ikke være flueben i den.

Hvis du vælger fanen "udvidelser" i stedet for "Brugerdefineret", kommer der en dialogboks med en checkboks, som hedder "Deaktiver alle lydeffekter".  Den skal naturligvis ikke have flueben, og det har den sikkert heller ikke på din computer.

Og nu kommer den dårlige nyhed.

Forskellige skribenter på Internet siger, at den svage lyd kan bringes tilbage til normal lydstyrke, hvis man klikker på "Loudness Equalization" i samme dialogboks.  (Jeg ved ikke hvad det hedder på dansk, og det gør Google Translate heller ikke.)

Et billede af dialogboksen ses for eksempel her:

www.hanselman.com/blog/FixingQuietOrLowAudioOutputOnThePDCTabletPCAcer1420PConvertible.aspx

Men på min Acer Aspire med Windows 10 er der ingen menu af den viste slags.  I stedet står "Deaktiver alle lydeffekter" alene i øverste venstre hjørne af en i øvrigt tom dialogboks.  (Det samme gælder på min Levono ideaPad, som kører Windows 8.1.  Lyden virker fint-fint på begge computere.)

Hvis menuen med "Loudness Equalization" findes på din computer, kan du jo prøve at klikke på den.

Hvis ikke  -  ja, så aner jeg ikke hvad jeg skal råde dig til, og der er nok ikke mere jeg kan gøre.
Avatar billede bpb Seniormester
29. december 2015 - 21:27 #7
Ups!  Opdagede tilfældigt noget interessant.

På min Acer computer kom der under opgraderingen til Windows 10 en advarsel om, at Dolby Home Theater ikke var kompatibel.

Det interessante er, at den ser ud til at virke alligevel.  Måske virker den også på din computer.

Du starter med at højreklikke på højttaler ikonet og vælge Afspilningsenheder.  Klik på den aflange Speakers-Realtek-firkant, så den bliver markeret.  Så bliver "Egenskaber" også markeret.  Klik på den.

Vælg først fanen "Avanceret".  Der kommer en rulle-menu med frekvenser.  Min var sat til 16 bit 44100 Hz, hvilket er gammeldags.  Jeg fik en bedre lyd ved at rette den til 24 bit 44100 Hz eller 24 bit 48000 Hz.  Du skulle prøve at gøre noget lignende, og finde den bedste Hz-frekvens.  Klik "Anvend".

Dernæst, i stedet for "Avanceret", vælg fanen "Dolby".

Hvis Dolby Home Theater også fungerer på din Acer computer, skulle du få en dialogboks i mørk blålig farve.

Ca. 1/3 oppe er der et rundt "Indstillinger"-lignende tandhjul, som lyser op, når man placerer musen over det.

Klik det.

Højere oppe, nær øverste venstre hjørne, er der en "Tænd-Sluk" lignende knap, som ligeledes lyser op, når musen placeres over den.

Klik den.  På min Acer computer blev lyden mærkbart kraftigere.

På et tidspunkt skulle et stort Dolby kontrolpanel være blevet synligt.  Det indeholder en "Grafisk Equalizer", som uden tvivl skal være aktiveret, og endnu en "Tænd-Sluk" lignende knap med samme forbløffende virkning på lydstyrken.

Hvis Dolby Home Theater også virker på din Acer computer, skulle du prøve at eksperimentere lidt.  På min computer kan Dolby Home Theater bruges til at justere bas-diskant, klangfarve og alting.  Og lyden er blevet lige så god som på min Lenovo med Windows 8.1.

Hvis altså det hele virker på din computer.  Det er et stort hvis, i betragtning af den forhistorie du beskriver.

På Acers support-sider kan man se, hvilken driver der hører til hvilken Acer-model.  At skifte en driver ud, hvis den er forkert, siges at være lettere end det lyder.

Men jeg kan ikke rådgive om udskiftning af en driver.  Jeg har nemlig aldrig prøvet.  Hvis driveren skal udskiftes på din computer, er der måske nogen i din bekendtskabskreds, som har den nødvendige erfaring  -  eller nogen her på Eksperten.
Avatar billede nora9000 Juniormester
04. januar 2016 - 11:44 #8
Tusind tak for hjælpen:) Det hjalp.

Jeg lukker nu.