Avatar billede Steen Seniormester
13. december 2015 - 11:06 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Beregning af transformer størrelse.

Hej
Jeg har anskaffet nogle 10W LED som jeg har svært ved at finde en transformer til, der kan håndtere dem.

Info for LED :
DC Forward Voltage: 10-12V
DC Forward Current: 900-1000mA
Luminous Intensity:  900-1000LM

Jeg har forsøgt med nogle gamle strømforsyninger jeg har liggende.
Anvender jeg en gammel AC Adapter på 8.4V 1.7A kan jeg få 1 til at lyse men ikke med maximal styrke.

Anvender jeg AC DC adapter der giver de 12v 3A blinker de er bliver utrolig varme.

Anvender jeg en Adapter på 18.5V  5A og serie forbinder dem 2 sammen. Lyser de i et par minutter og begynder så at blinke.

Ønsket er at kunne anvende dem henholdsvis 3 sammen og 4 sammen, men hvordan beregner jeg hvilke størrelse at an AC DC adapter skal have ?

Den letteste løsning vil være at adapteren størrelse passer til at x antal LED bliver parallelt forbundet og ikke serie forbundet, så kan jeg vel se bestemme om antallet skal være 3 eller 4 sammen.

Link til LED :
http://www.ebay.com/itm/321757548210?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=510664853620&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&autorefresh=true
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2015 - 11:59 #1
Din ac/dc adapter på 12 volt 3A er lige på grænsen til at trække 3 led pærer.
Kan den køre med 2 pærer uden at blinke og blive varm?

Som jeg læser det bruger hver led tæt på 1 ampere, og derfor skal din trafo kunne klare 12 volt og 1 ampere på hver pære du kobler på.
Pærerne skal (såvidt jeg ved) kobles parallelt i trafo.
Avatar billede Steen Seniormester
13. december 2015 - 13:27 #2
Nej - 2 LED bliver meget varme og blinker.

Det bedste ind til nu er 8.4V 1.7A kan jeg få 1 til at lyse men ikke med maximal styrke.

Det er osm om at bliver de serieforbundet blinker de, og får de 12V bliver de meget varme.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2015 - 13:42 #3
Det er måske så at den adapter du har måske yder en smule mere end de 12 volt den beskriver. Det optimale er sikkert en der yder omkring 11 volt, men det vil jeg tro kan være svært at finde.
Når man handler på ebay kan det være svært at finde noget der kan samarbejde med det man køber. Havde det været gennem en forhandler havde der i mange tilfælde været vist hvad man skal bruge til varen for at få det til at virke optimalt

Ved ikke om dette kunne være en mulighed?
http://www.guloggratis.dk/byggematerialer/el-artikler/transformer/annonce/30064082-osram-transformer
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. december 2015 - 16:34 #4
LED-er i den størrelsesorden bliver altså varme, og bliver leveret med, eller bør påsættes en "heatsink".

Men: putter du AC eller DC på dem?
Avatar billede Steen Seniormester
13. december 2015 - 17:03 #5
Jeg bruger DC mellem transformer og LED.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. december 2015 - 17:10 #6
Ok. Med AC vil de nødvendigvis blinke. Og med en enkelt diode, hvor du kun får halvdelen med over, vil de tilsvarende blinke. Med helt ren DC bør de ikke blinke.

Mellemtingen, som jeg har prøvet nogle gange - ikke helt de samme LED-er som dine - er ved at ensrette AC til DC med en https://en.wikipedia.org/wiki/Diode_bridge

At LED-erne bliver varme: http://electronics.stackexchange.com/questions/33677/led-light-becomes-extremely-hot
Avatar billede Steen Seniormester
13. december 2015 - 17:34 #7
Jeg har søgt på nettet, og har svært ved at finde en adapter der kun levere 10V..
Hvem på nettet har det største udvalg af elektronik ?

Hvis jeg anskaffer en Adapter der levere 12V 4A - findes der et sted på nettet hvor jeg kan beregne hvor stor modstand jeg skal sætte imellem for at drosle den ned på 10V ?

Lidt tillægsspørgsmål:

Hvordan måler jeg hvor mange Watt en LED bruger ?

Hvis en LED bruger feks. 1Amp. er det så ligemeget om adapteren er på 2A eller 5A bare den ikke er under 1A ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. december 2015 - 17:50 #8
Jeg ved ikke hvem der sælger sådan noget i Danmark. Jeg ville kigge efter noget variabelt, som denne: http://www.ebay.com/itm/DC-DC-CC-CV-Buck-Converter-Step-down-Power-Supply-Module-7-32V-to-0-8-28V-12A-HC-/261997095157?hash=item3d003e68f5:g:~MIAAOSwLVZVxbOW
Avatar billede Steen Seniormester
13. december 2015 - 22:33 #9
Findes der en enhed som kan sættes på + polen af en transformer, og som jeg manuelt kan justere op og ned for at finde den rigtige spænding ?

Eksempel

Hvis jeg  har en 15 volt  - 5 A adapter - sætter en variabel enhed imellem - og jo mere jeg skruer op fra 0 jo mere strøm går der igennem til LED
Avatar billede Steen Seniormester
13. december 2015 - 22:41 #10
Tak for linket.  Hvordan virker denne converter ?

Findes der en converter, der kan justere volt op elle ned, hvis den sættes på DC plus ledningen ? Og hvis ja hvad kaldes den ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. december 2015 - 23:03 #11
Hvis vi springer over hvordan den virker internt, så putter du bare AC/DC på den ene side, og så regulerer du hvor meget spænding DC du får ud på den anden side. Dvs 230V til en transformer, og så det der kommer ud af transformeren til dimsen. Du får brug for et voltmeter/multimeter for at måle den afgivne spænding. Man kan også få tilsvarende dimser med display indbygget.

I princippet kan du ellers bruge et potentiometer, en variabel modstand, til at eksperimentere med spændingen, men den skal kunne holde til en del, hvis du skal op på 1-2 Ampere. Det er ikke så nemt.
Avatar billede Steen Seniormester
14. december 2015 - 06:01 #12
erikjacoksen. - Jeg har bestilt converter på Ebay.  Tak for hjælpen.  Du vil ingen point have, kan jeg læse.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2015 - 13:04 #13
Du lukker bare dit spørgsmål :-)