Avatar billede svla Mester
04. december 2015 - 21:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Formindskelse og forstørrelse af partioner.

Hej

Jeg bruger Windows 7 pro.

Via Computeradministration / diskhåndtering vil jeg gerne have gjort et par af mine partioner mindre og herefter udvidet et par andre med tilsvarende størrelse.
Jeg har aldrig arbejdet med forstørrelse eller formindskelse før.
Jeg vil gerne have formindsket mit H-drev og herefter have udvidet mit C-drev og I-drev.
Kan dette lade sig gøre via diskhåndtering og uden at jeg tømmer alle drevene for data, C-drevet kan jeg selvfølgelig ikke tømme for data.
Håber der lige en Nørd som kan give mig et par gode råd.

Har lagt et billede af min harddisk her:
http://web.gratisupload.dk/f/8upnv4klz9/
Avatar billede svla Mester
04. december 2015 - 21:55 #2
Hej
Tak for dine link jeg sætter mi lige lidt mere ind i sagerne og vender tilbage l sagen.
Avatar billede kurtba Ekspert
06. december 2015 - 00:38 #3
Den skulle ligge lige til højrebenet i diskhåndtering.
Højreklik på dit H drev og vælg at formindske det.
Så skal du angive, hvor meget mindre det skal være.
Når du har gjort det, kan du så højreklikke på c drevet og udvide det med ønsket antalt gb og det samme med I drevet.
Det kræver ingen flytning af data.
Avatar billede svla Mester
06. december 2015 - 14:56 #4
Har fået lavet kopi af alle data.
Har herefter forsøgt mig via diskhåndtering.
Gik i gang med og formindske mit H-drev, og det gik fint nok.
Ville så udvide mit I-drev, men "Udvid diskenhed" under I-drevet var nedtonet.
Slettede herefter H-drev og I-drev og oprettede dem igen i andre størrelser, lagde data tilbage igen, herefter fungeret alt perfekt.
Men C-drevet kunne jeg ikke udvide, måske at den del som hedder udvidet partion skulle have været slettet også, for at kunne udvide C-drevet.
Har du nogen forslag til det ?
Avatar billede svla Mester
06. december 2015 - 19:29 #5
Til Milter
Har igen fået gennemlæst vejledningerne på dine link.
Har fået løst mine problemer, det var det med at man i Windows 7 kun kan benytte ledig plads til højre for C-drev.
Jeg fik kopiret alle mine data fra alle partioner undtagen C-drev via SynsToy til en extern disk.
Herefter slettede jeg alle partioner undtagen C-drev, genoprettede herefter nye i de rette størrelse.
Lagde alle data tilbage på de nyoprettede drev, og nu fungerer det hele perfekt igen.
Tak for dine link de hjalp mig godt på vej, og gav mig forståelse for hvad der skal gøres.
Tak for hjælpen, læg et svar.
Avatar billede milter Ekspert
08. december 2015 - 13:32 #6
Velbekom :-)