Avatar billede ps76 Forsker
13. november 2015 - 18:39 Der er 51 kommentarer og
1 løsning

Kopiere w7 til anden pc via Image?

Jeg har W7 på min stationære. Jeg ønsker den på min bærbare. Den stationære er 32 bil, den bærbare 64 bit.
Kan jeg lave et "image" af min stationære installation og lægge den ind på den bærbare uden videre? Eller kan man kun bruge et image til at lægge samme sted (harddisk), hvor man tog det fra?
Forslag til software til dette hvis det overhovedet er realistisk..
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2015 - 21:44 #1
du kan med Kontrolpanel\System og sikkerhed\Sikkerhedskopiering og gendannelse (Windows 7)
systemafbildning  eller du kan lave en capture image http://blogs.technet.com/b/askpfeplat/archive/2014/08/04/mdt-2013-part-i-mdt-configuration-capture-a-windows-server-2012-r2-base-os-image.aspx
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2015 - 22:27 #2
Jeg vil umiddelbart sige du vil få problemer med din aktivering af Windows, fordi der ligger oplysninger om pc på det image du lægger over på den anden pc. Og når disse informationer ikke passer med det den "nye" pc indeholder, vil du på et tidspunkt få en besked om at Windows ikke er lovlig.

Jeg formoder med min kommentar at begge dine computere kører OEM licenser. Og en OEM licens kan ikke i følge licensbetingelser flyttes da de følger computeren i dens levetid.
Avatar billede visto Professor
13. november 2015 - 22:30 #3
Jeg bruger Paragon Backup & Recovery Free 14. Programmet har i umindelige tider aldrig svigtet mig. Men jeg ved ikke om du kan lægge din 32 bit på den bærbare 64 bit. Jeg vil umiddelbart tro, at du kan. Men der kan vel ikke ske noget ved at prøve (bortset fra at du kan blive nødt til at reinstallere styresystem på den bærbare, hvis noget går galt). Jeg vil tro, at programmet "brokker sig" på forhånd, hvis der er problemer.
Jeg mener at nyere versioner af programmet fx kan håndtere forskelle i størrelse på image og den partition man lægger image på, bortset fra selvfølgelig hvis image er større end destinations-partition.

Som jeg husker det, er der detaljerede instruktioner på Paragons site om hvad man kan og ikke kan http://www.paragon-software.com/
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2015 - 23:27 #4
Paragon kan ikke boote fra pc til pc kun til samme harddisk ( vis man har du enes harddisk )
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2015 - 23:42 #5
Hvis man putter den bærbare disk i en harddiskboks eller kobler den  direkte på den stationære, kan Paragon sagtens overføre systemet fra den bærbare disk til den stationære.

Men igen.
Jeg tror næppe du vil få glæde af det, da den vil miste aktiveringen. Og når det sker, kan du ikke hente opdateringer længere.
Og om de programmer der ligger på den bærbare vil fungere optimalt på den stationære, vil jeg også sætte et spørgsmålstegn ved, da de ikke er blevet installeret på den hardware fra start af.
Havde det været så let at flytte systemer, så havde Microsoft ikke tjent de penge de skal på licenser.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2015 - 23:52 #6
Står mere her om flytning af licenser:
http://www.eksperten.dk/spm/932160

PS Selvom at John Stigers kammerat har fået flyttet licensen over i den anden tråd er det IKKE normalt fremgangmåden det gøres på hos Microsoft
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2015 - 00:06 #7
#5 Det var noget sludder jeg fik skrevet. Den stationære disk skal monteres i en harddiskboks for at få overført system fra den bærbare harddisk. Men slut resultatet er det samme som før beskrevet.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2015 - 01:01 #8
PÅ min nserver køre jeg bare ind fra usb disk på det samme med mdt ude harddiskboks
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2015 - 14:15 #9
Det første, og måske sidste, er det 220661 er inde på, Licensen.
Hvis du har købt den (retail) så gør du klogest i at droppe en klon til anden PC.
Men er begge windows OEM, altså købt med maskinen, er der en mulighed for at det går godt.
Det ved jeg fordi, jeg klonede windows fra en Lenovo til en Medion, og det gik uden problemer, og alle apps fungerede som de skulle, efter windows selv lavede nogle justeringer.
Det er jo ikke maskinen, som er 32 eller 64 bit, men windows, så det er uden betydning.
Du sætter bare HDD fra den bærbare til den stationære, på bundkortet, og kloner windows, det er det hele.
Sig til hvis du ikke ved, hvordan man kloner.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2015 - 14:30 #10
Ps. Det forudsætter selvfølgelig at begge maskiner kører samme opsætning dvs. begge HDD kører MBR eller EFI.
Eller sagt på en anden måde; man kan ikke klone en MBR disk til en GPT disk eller omvendt.
Hvis en af maskinerne er af nyere data, er HDD muligvis GPT, og så skal den disk som der skal klones på tilpasses. Altså hvis HDD i den stationære er MBR, så skal HDD, som skal klones, også være det.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2015 - 14:43 #11
prøv #1 eller mdt :)
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2015 - 15:41 #12
@visto
Kan den gratis version af Paragon lave en klon?
Jeg har selv Paragon Harddisk manager pro, og den klarer det fint.
Men såvidt jeg kan se, kan gratis versionen ikke?
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2015 - 15:48 #13
#11
Ja hvis man er til Storm P. :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2015 - 15:56 #14
For en ordens skyld, ja man kan godt lave et Image af HDD fra den stationære, og lægge det ind på den bærbare. Man skal så boote op på recovery DVD/USB formatere HDD og sørge for, at den er henholdsvis MBR/EFI før install.
Forudsat at dit recovery system giver muligheden for DVD/EFI.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2015 - 16:12 #15
det kan man ikke kun med windows backup eller samme disk da der skal laves driver til  den disk man nu vil ha det Image på vis det er windows 8 så kan man godt RecImgManager
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2015 - 17:01 #16
#13 Lige mine ord. Der kom du mig i forkøbet :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2015 - 17:12 #17
Ups! Lige en rettelse til #14. Der skulle stå:
Forudsat at dit recovery system giver muligheden for DVD/USB.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2015 - 17:24 #18
Jeg tror næppe vi kommer det videre før vi ved om det er retail versioner eller OEM versioner vi har med at gøre.
Er det OEM så mener jeg det er spild at tid at prøve.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2015 - 17:31 #19
#18
Du har helt ret. Det giver ikke mening at fortsætte uden spørger.
Vi må have noget respons.
Ps. du mener vel Retail?
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2015 - 23:01 #20
#19 Preben Sørensen
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2015 - 00:01 #21
#20
Preben Sørensen ??? Har du ikke lagt en kommentar i det forkerte spørgsmål?
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2015 - 01:10 #22
? det har hanes mor og far give ham det fine navne :)
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2015 - 01:12 #23
jeg giver Svar (til løsninger og pointgivning)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 09:52 #24
Ja ok, hvis du mener dine indlæg er løsningen rasmus64745 :-)

Jeg synes blot at du mangler at lægge en brugbar guide til hvordan dine ideer skal bringes ud i livet. Jeg forstår dem ikke selv, og jeg er heller ikke sikker på at spørger gør det.

Jeg tvivler stadig meget på det med registreringen af Windows når systemerne byttes om, da de med den største sandsynlighed er OEM licenser der kører.

#19 Nej jeg mener OEM. Er versionerne OEM på begge maskiner så kan man ikke bytte om på dem i følge det jeg har læst inde på Microsofts sider.

På Microsofts side her er det beskrevet helt klart:

http://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_7-windows_install/oem-licens-eller-retail-licens/e6febccd-e891-4a21-a639-843568c667db?db=5&auth=1

PS Dette er ikke lagt som et svar ;-)
Avatar billede ps76 Forsker
15. november 2015 - 10:48 #25
W7 på min stationære - som jeg gerne vil kopiere over på min bærbare - er en opdatering fra en tidligere XP, som igen var en opdatering fra en W98 (!)...På den bærbare ligger i øjeblikket den W8 den var præinstalleret med ved købet.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 10:58 #26
#25 Så er den Windows 8 i hvert fald låst til den bærbare da det er en OEM licens.
Skal du starte helt fra bunden af for at få flyttet styresystemet fra den stationære til den bærbare, så vil du sikkert få problemer. Hardwaren der er på den bærbare understøtter sikkert ikke de ældre versioner af Windows.
Avatar billede ps76 Forsker
15. november 2015 - 11:06 #27
Ok - og det er ikke noget der kan klares ved at slå dette "safe-boot" fra, eller andre kunstgreb?
SKal jeg virkelig ud og købe en helt ny (eller brugt rettere) bærbar for at få W7 på en sådan?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 11:11 #28
Hvilken processor er der i den stationære?
Er det en Pentium 4 der er i den kan den ikke køre Win 8. Har selv en gammel pc der ikke kan opgraderes til hverken Win 8 eller Win 10.

Har du fået tilbud om Windows 10 på dem?
Avatar billede ps76 Forsker
15. november 2015 - 11:26 #29
ja, W10 ligger klar til mig på begge - har ikke hentet dem endnu. Processor på stationære er Intel(R) Core(TM) i5-4440 CPU @3,10 Ghz. På den bærbare: Intel(R) Core(TM) i5-4200U CPU @1,60 Hz 2,30 Ghz.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 11:28 #30
Nå fik ikke opdateret siden før jeg sendte sidste indlæg.

Hvad står der på dine licenser du har opdateret med på den stationære?
Er det alle opgraderings licenser, og som OEM?
Det skal der stå på kasserne de er kommet i.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 11:30 #31
#29 Studser lidt over at den stationære er med en I5 når den er opgraderet helt fra en win 98 ??
Det synes jeg virker mærkeligt.
Har du fået skiftet bundkort og processor i denne på et tidspunkt?
Avatar billede ps76 Forsker
15. november 2015 - 11:42 #32
Jeg måtte lige finde kvitteringen frem, da jeg ikke var sikker - og kan se at jeg husker forkert..
Den blev købt for et par år siden med en OEM af W8. Den har jeg så "sandsynligvis" formatteret på et tidspunkt og erstattet med min ældre W7. Jeg husker det faktisk ikke i dag. Men W7 versionen siger også noget med OEM i sit produkt iD.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 12:02 #33
Hvis dette er tilfældet skal du have en win 8 dvd som du installere med. Du har med høj sandsynlighed licensnøglen liggende i bios på computeren. Microsoft har jo ændret på måden de opbevarer koden på. Formoder derfor ikke du kan finde el label med koden noget sted på computeren vel?

Står licenskoden på Windows 8 noget sted i dine papirer?
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows8
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 12:03 #34
#33 Det er den stationære jeg taler om her.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 12:19 #35
Vedr #33 så kører jeg selv her på denne pc win 8.1 i 32 bit, og jeg kunne få lov til at hente en .iso i 64 bit til at installere med :-)
Det kunne måske være en løsning for dig med den stationære pc.
Avatar billede ps76 Forsker
15. november 2015 - 12:35 #36
# 35 jeg er ikke interesseret i at ændre noget på den stationære. Hvorfor skal jeg bruge w8 licensnøglen når det er W7 jeg vil have over på den bærbare?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 12:42 #37
Du har en win 7 på den stationære som du vil overføre til den bærbare og bibeholde den stationære som den er er det sådan forstået?

Hvis ja kan dette ikke lade sig gøre da du så vil få to identiske licens nøgler. Er din windows 7 en retail du kan flytte er du nødt til at afinstallere den på den stationære til en anden licens.
Og nej du kan ikke opgradere til windows 10 og tro du så kommer over problemet. Licensen til win 10 knytter sig til den licens den kommer fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 12:44 #38
Hvis det kun er på grund af brugerfladen du vil flytte systemet, kan du jo bare installere Classic Shell, der vil give dig win 7 brugerfladen tilbage http://www.classicshell.net/
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2015 - 12:55 #39
#23
Hvorfor sender du "Preben Sørensen" som en kommentar til mig? Det giver ingen mening:-(
Og det giver heller ingen mening, at lægge et svar til point, når der foreløbig ikke er fundet en løsning, og spørger ikke har bedt om et svar.

#24
Men jeg har jo gjort det. Den windows 8.1 som kører her og nu på min Midion, har siddet i en Lenovo. De var begge W8 OEM. Lenovo disken blev opgraderet til W8.1 derfor kører jeg nu 8.1. Og windows står som Aktiveret.

@ps76
Du kan altså umiddelbart få W10 på begge PCér. Hvad er så egentlig problemet? Er det for at få en windows på 64bit istedet for 32?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 13:04 #40
#39 Det er jo fint for dig :-) Men i følge licensbetingelserne burde det ikke være muligt. Det fremgår jo tydeligt af linket.

Hvis man opgrader til windows 10 på begge vil man kunne lave både en 32- men også en 64 bit installations dvd til geninstallering af windows 10. Jeg er selv på win 10 32 bit på den bærbar jeg skriver på nu, hvor jeg fik mulighed at lave enten en usb eller dvd med systemet.
Avatar billede visto Professor
15. november 2015 - 13:09 #41
#12: Ved ikke om gratis version af Paragon kan lave klon.

Jeg har ikke fulgt debatten i detaljer, men mente oprindeligt, at man 1) kunne lave et image af den installation man vil overføre til anden maskine, 2) installere styresystem + Paragon på den anden maskine, 3) forsøge om imaget (efter kopiering af filen til ny harddisks anden partition) kunne overføres via Paragon på den nye maskines første partition. Men som jeg har skimmet de andre indlæg, ser det ud til at være en del mere indviklet end jeg havde forestillet mig.
Avatar billede ps76 Forsker
15. november 2015 - 13:11 #42
220661: Hov, det var da en rigtig god løsning, synes jeg. Jeg skal bare have det til at se ud som W7, da jeg underviser nogle pensionister i grundlæggende IT brug - og de bruger W7. Derfor.
Så jeg prøver Classic shell og ser om ikke det kan løse problemet.
Giv et svar for den...
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 13:22 #43
#42 Nå det var brugerfladen der var hagen ved Windows 8 :-)

Jeg er helt enig i at metro designet ikke var heldigt, og da jeg opgraderede fra Xp til Win 8, der var det første jeg gjorde var at installere classic shell.
Mener nu også den kan bruges i Win 10, men jeg synes nu umiddelbart at win 10 er noget mere heldig med brugerfladen end win 8. Så på min win 10 kører jeg med den brugerflade der følger med systemet.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2015 - 13:29 #44
#40
"Hvis man opgrader til windows 10 på begge vil man kunne lave både en 32- men også en 64 bit installations"
Er du er sikker på det? Så vidt jeg ved, kan man normalt ikke opgradere en 32bit til 64bit men må begynde helt forfra. Men hvis man kan med W10 er det jo en meget væsentlig information du der kommer med, og det kan jo så også løse spørgers problem. Men han skal vist så vælge at installere metoden fra nettet, for hvis han bruger flaget opgrederes der bare fra den version som foreligger. Supergodt hvis man kan det.

#41
Du har ikke helt uret. Man kan i alt fald i nogle tilfælde. B.la. mit.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2015 - 13:32 #45
Classic shell kører fint på W10. Microsoft fjerner den ikke mere.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2015 - 13:39 #46
@ps76
Det var en lang og unødig debat, som kunne være undgået, hvis du i dit spørgsmål havde konkretiseret hvad det egentlig drejer sig om.
Håber du gør det næste gang :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 17:35 #47
#44 Det jeg mener med installations dvd er at den ene kører 32 bit og den anden kører 64. Går man ind med de to computere individuelt og henter Windows 10 til fremtidig geninstallering vil man blive tilbudt en 32 bit til den stationære, og en 64 bit til den bærbare.

Det med at opgradere til en 64 bit fra en 32 bit har jeg faktisk set at det er gjort. Men hvilken tråd det er det kan jeg ikke lige huske.
#45 Tak for info.
#46  Ja det var det, men skidt pyt med det :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2015 - 18:18 #48
#47
Nå sådan Ok. Så er den misforståelse ude af verden. Det havde ellers været rart for dem med 32bit, som gerne ville have flere ram.

Ja jeg mener, at det virker lidt fjollet, at der skal 32 indlæg til, før det viser sig, at de bare var brugergrænse fladen spørger var utilfreds med. Havde han skrevet det, havde du jo foreslået Classic shell i #2 :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 18:30 #49
Ja det havde jeg.

Jeg vil lige prøve at kigge mine tråde igennem med hensyn til opgradering til 64 bit i stedet for 32. Jeg mener jeg deltog i en hvor det lykkedes at installere 64 bit ved en clean install efter en opgradering.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 18:32 #50
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 18:36 #51
Hopper af her nu :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2015 - 19:47 #52
Tak for linket og ja forestillingen er forbi, vi kan godt gå hjem :-)