Avatar billede madseksperten Nybegynder
13. november 2015 - 10:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

pensionsopsparinger

Hejsa

Jeg sidder lige og kigger lidt på pensionopsparinger, og der er nogle ting som ikke helt giver mening for mig.

1: En ratepension kan du trække dine indbetalinger fra i skat. Når de nu skal udbetales beskattes du med 40%, samt det vil blive modregnet i din folkepension. Det vil sige hvis man har 1 million får man 600.000 kr + det der nu bliver modregnet i ens folkepension. Hvordan kan det nogensinde give mening at lave sådan en pensionopsparing? Det er måske kun en fordel for rigtig rige mennesker?

2: En aldersopsparing kan du ikke trække dine indbetalinger fra i skat. Derimod bliver du ikke beskattet, og udbetalingern bliver ikke trukket fra i din folkepension. Men hvad er pointen med denne pensionsopsparing så? Det ville vel være det samme som at have en ganske almindelig opsparingskonto?

mvh Mads
13. november 2015 - 11:20 #1
Ad. 1:
En ratepension udbetales i rater - deraf navnet;-)
Hvis ratepensionen i dit eksempel udbetales over f.eks. 10 år vil det give en årlig udbetaling på kr. 60.000, hvilket er under grænsen for, hvornår der sker modregning i folkepensions tillægget.

Ad. 2:
Der er mulighed for at få et betydeligt bedre afkast på pensionsopsparing end på frie midler. Derudover beskattes afkast på en pensionskonto mere lempeligt end afkast fra frie midler.
Desuden er indeståender på en pensionskonto dækket 100 % af indskydergarantifonden - uanset beløb.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
13. december 2015 - 17:06 #2
Hej Erik. Tak for svaret. Ligger du et svar?

mvh Mads
13. december 2015 - 21:31 #3
Det kommer her!