Avatar billede ps76 Forsker
12. november 2015 - 19:23 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Virtual w7 på W8 pc?

Jeg har en bærbær med W8,1 installeret. Jeg har brug for W7 i undervisningsøjemed. Har forsøgt at udskifte W8 med W7 - men det kan den ikke acceptere. Har vist noget med bundkort eller processor at gøre, som jeg forstår det.
Hvad med at oprette et virtual drive el lign i W8 og så installere W7 dér - ville det kunne lade sig gøre? Og hvordan griber jeg det i givet fald an?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2015 - 19:34 #1
Grunden til du ikke kan installere har så ikke noget med at safe boot er aktiveret i computeren?
Hvad hedder din bærbar?
Avatar billede ps76 Forsker
12. november 2015 - 19:47 #2
Det er en Lenovo Yoga 2 13
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2015 - 23:18 #3
Avatar billede ps76 Forsker
13. november 2015 - 10:01 #4
?? Hvis jeg installerer 5.0.10 skal jeg vel ikke bruge ext. pack 4.3.34? Så er det vel "5.0.10 Extension pack"?
Avatar billede ps76 Forsker
13. november 2015 - 11:40 #5
Nå, har installeret og det virker sådan set - bortset fra at W7 jo så kun kører i et mindre vindue - kan ikke køre fuld skærm. Det duer ikke til det, jeg skal bruge det til.
Så vil godt vende tilbage til muligheden for at installere W7 "på den normale måde", evt. som dual boot, (så jeg kan bibeholde W8, ihvertfald indtil jeg ser om W7 overhovedet KAN installeres.)
Hvordan gør jeg? Der blev sagt noget om "safe boot" måske blokerer for W7?
Avatar billede ps76 Forsker
13. november 2015 - 11:41 #6
Hov, skulle ikke have været svar...
Avatar billede ps76 Forsker
13. november 2015 - 11:42 #7
Kan du specificere det med "safe boot"? Tror du der er en "work-around" så jeg kan installere W7 alligevel (helst som "dual-boot")?
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2015 - 11:58 #8
du skal ind i Skærmopløsning virtualbox
Avatar billede ps76 Forsker
13. november 2015 - 12:14 #9
Ja, det kan jeg godt se - det hjælper- omend ikke ideelt. Giv et svar så skal du få point. Så forsøger jeg en ny tråd med dualboot i stedet.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2015 - 12:39 #10
Prøv at se om der er Win 7 drivere her:
http://support.lenovo.com/us/en/products/Laptops-and-netbooks/Yoga-Series/Yoga-2-13-Notebook-Lenovo

Secure boot deaktiveres i bios:

https://www.youtube.com/watch?v=2OCpJP4Eh88
Om det er F2 der gør at du kommer i bios ved jeg ikke. Normalt kan man se det i det 1 opstartbillede.

Husk hvis du ikke vil have kode i din bios senere hen, at du clearer den igen. Efter et stykke tid har du nemlig sikkert glemt hvad du skrev som kode.

Se evt de videoer der kommer efter den jeg har vist. De omhandler det samme, men måske i en anden grad, som er mere relevant for din pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2015 - 12:54 #11
Når secure boot er deaktiveret kan man indstille bios til at boote fra cd eller usb, så man kan få installeret på ny.
De gamle partitioner nedlægges og nye skal laves. Husk at forberede en partition til Windows 8 når du skal installere denne.

HUSK at tage backup af dine private data før du går i gang med processen da alt muligvis slettes, hvis du ikke har særskilte partitioner til dine private ting.
Avatar billede ps76 Forsker
13. november 2015 - 14:03 #12
ok tak. Er det korrekt forstået, at jeg IKKE kan lave en dualboot med w7 og w8, uden at installere w7 FØRST? Jeg synes at have læst, at det ældste system skal installeres først?
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2015 - 15:09 #13
Avatar billede ps76 Forsker
13. november 2015 - 15:28 #14
Tak. Giv svar de som vil have point.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2015 - 15:59 #15
her fra
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2015 - 16:22 #16
#12 Ja Win 7 skal på først før Windows 8. Det er rigtig forstået.

Hvis du mener min hjælp har været brugbar kan du sammen med Rasmus's svar lukke denne tråd. Hvis ikke ser du blot bort fra det :-)