Avatar billede ovec Juniormester
10. november 2015 - 22:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

installer Win 7 på GPT type harddisk

Min stationære PC var oprindeligt installeret med Win 7 - dette senere ændret til win 8,1 og senere til Win 10

Af en eller anden grund var der gået en defekt i systemet - den startede op med en sort skærm hvor cursoren stod og blinkede oppe i venstre hjørne

Mine sikkerhedskopier var jeg af en eller anden grund ikke i stand til at installere og efter en periode besluttede jeg at starte helt forfra - dvs. jeg ville lægge Win 7 pro ind som der oprindeligt var installeret som ny.

Men her får jeg meddelelsen som følger:

Windows kan ikke installeres på denne disk. Den valgte disk er af GPT partionstypen

Egentlig ville jeg jo helst have harddisken som GPT men spørgsmålet er så hvordan jeg installere Min Win 7 Pro ind på maskinen  - den skulle selvfølgelig senere opdateres til Win 10

En god fidus er velkommen
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2015 - 00:37 #1
Løsningen er i dette tilfælde, at slette alle partitioner og formatere HDD som MBR.
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. november 2015 - 09:53 #2
Hvis din Pc. er af nyere dato skal du sikkert vælge at starte fra UEFI i Bios !
http://web.gratisupload.dk/f/8lpctnu97i/full
Avatar billede 220661 Ekspert
11. november 2015 - 16:20 #3
Har du ikke installationsmedie til win 10?

Når først den er aktiveret skulle du så vidt jeg ved ikke behøve at starte helt forfra, da din aktivering er lagret på en Microsoft server, og skulle automatisk aktiveres når du installerer.
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2015 - 17:19 #4
Hvis en backup af windows er lavet på en MBR disk kan man ikke lave en recovery på en GPT. Men forslaget fra Poko1 er da værd at prøve, hvis disken skal være en GPT. Hvis jeg har forstået det rigtigt skal man, efter at EUFI er sat til i bios, ikke bruge setup fra DVD men trykke på efi?
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. november 2015 - 18:12 #5
Alt efter hvilken Bios: I dette tilfælde Har man sat DVD eller USB stikket i og valgt Launch from UEFI ogtrykker Ok så startes der op fra mediet.
http://web.gratisupload.dk/f/8ug007s9x0/full
Avatar billede ovec Juniormester
12. november 2015 - 16:24 #6
Tak til jer alle sammen - det med at gå ind og rette noget er svært - jeg kan slet ikke åbne maskinen, der  er bare sort skærm når startknappen aktiveres.

Det vil sige jeg da jeg havde installeret win 10  lavede jeg en startdiskette til at anvende i panik situationer. Og så kan jeg komme ind i den - men selvfølgelig kun på dens betingelser

Men de muligheder som der er her virker ikke nogen af dem.

Jeg har også lavet en sikkerhedskopi af styresystemet Win 10 - som jeg burde kunne sætte i gang med startdisketten men der kommer også fejl så den stopper før den rigtigt går i gang - den harddisk hvor jeg havde anbragt sikkerhedskopien lå der noget andet på og det er jeg ved at fjerne i øjeblikket. og så vil jeg prøve en gang til.

Jeg har også en Paragon kopi men den duer heller ikke.

Jeg syntes bare at jeg burde kunne lægge en Win 7 ind - den har jeg disketten til og når den så lå der burde jeg kunne opgradere til win 10 - jeg har også en Win 8 diskette (opgradering) som jeg sin tid anvendte da Win 8 skulled sættes i stedet for Win 7 - men den duer ikke,  for at kunne lægge den ind skal der ligge en Win 7.

Derfor undrer det mig at jeg ikke bare kan lægge Win 7 ind . den har jo været der tidligere - og nu pludselig er det en GPT som win 7 ikke kan installeres på - den har jo ligget der tidligere.

Så en fidus hvordan jeg få win 7 lagt ind vil være velkommen
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. november 2015 - 16:55 #7
Og så ville det jo være på sin plads hvis du lagde din pc`s data herind så vi eventuelt kan give dig den rigtige vejledning
Avatar billede ovec Juniormester
12. november 2015 - 17:10 #8
Lige en tilføjelse til mit indlæg ovenfor - jeg har på Harddisken hvor jeg har sikkerhedskopien af win 10 fjernet forskellige filer og mapper så kun sikkerhedskopien er til stede - ingen ændring. kopien duer ikke

Men jeg fandt ud af at jeg med start disketten kan gå ind i Kommandoprompt - er det her jeg skal ind og rette noget til?

Der står i overskriften:
C\.Administrator: X:\windows\system32\cmd.exe

I det sorte felt neden under

Microsoft Windows [version 10.0.10240]
X:\windows\system32>

Kan jeg gøre noget her?
Avatar billede ovec Juniormester
12. november 2015 - 17:23 #9
poko1 - jeg så ikke din sidste kommentar før jeg sendte mit sidste indlæg - hvilke data efterlyser du?
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2015 - 18:24 #10
Det er yderst sjældent, at et Paragon Image ikke virker, men ok det kan ske. Lavede du en verifikation af det Image? Og så du #4?
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. november 2015 - 18:34 #11
Ja  eksempelvis min Pc er en Bærbar ASUS BV 95 Med 2 Harddiske hvorpå der er installeret  Win 7 på den ene og Win 10 på den anden!
Her er så ASUS model og nummer det vigtige at få at vide
Avatar billede ovec Juniormester
12. november 2015 - 19:23 #12
roundandbald - Paragon plejer - men plejer var "død" det der skete var at tilsyneladende kørte den tilbage kopieringen helt normalt og da den var færdig startede den op med sort skærm og det duede jo ikke,

poko1 Efterlyser du oplysninger venligst specificer det lidt nærmere
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. november 2015 - 19:42 #13
Da du ikke er interesseret i at fortælle hvilken Pc du har forlader jeg tråden :-(
Avatar billede ovec Juniormester
12. november 2015 - 20:04 #14
poko1 - det er jeg naturligvis ked af - da jeg ikke forstod hvad du mente bad jeg dig om at specificere det lidt nærmere.

Jeg kan forstår nu at du ville have navnet på PC en - det kan jeg ikke give dig da det er en specialbygget sag - i sin tid valgte jeg de forskellige PC komponenter jeg ville anvende og så blev den bygget til mig
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2015 - 01:40 #15
Jeg kan ikke gøre mere her, Så jeg forlader spørgsmålet.
Avatar billede ovec Juniormester
24. december 2015 - 11:05 #16
jeg slutter så sagen