Avatar billede Skarnbassen Nybegynder
10. november 2015 - 14:10 Der er 7 kommentarer

Billedstørrelse i kB

Når jeg resizer et billede til f.eks. 1200x800 pixels, så følger billedets filstørrelse med til mellem 100 og 200 kB. Hvordan kan jeg holde en større filstørrelse, f.eks. 500-1000 kB, samtidig med de 1200x800 pixels? Kan man gøre det i IrfanWiew?

/Henrik
Avatar billede Slater Ekspert
10. november 2015 - 14:43 #1
Hvorfor i alverden vil du dog det?

Men teknisk set kan du i de fleste formater. Du kan tilføje noget dummy-data til et ubrugt sted i filen, ofte sidst. Men det er bare tom data som gør intet ud over at få filen til at fylde mere, og jeg tvivler meget på at Irfan kan, du skal nok til en hex-editor.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. november 2015 - 15:29 #2
hvis du har hentet udvidelsespakken. Gem som, og i jpg/gif ekstra vinduet sætter du lige kvalitet til 'god / 100%' og lidt nede er en 'vælg filstørrelse'  kb (RIOT plugin)
hak den af, og skriv en størrelse - det vil så blive tæt på den.
Avatar billede Skarnbassen Nybegynder
10. november 2015 - 17:10 #3
Tak for svar. Jo, jeg vil det, fordi jeg får et billede i bedre kvalitet ved f.eks. 1000kB end 100, er det ikke rigtigt?
Avatar billede Skarnbassen Nybegynder
10. november 2015 - 17:11 #4
Tak for svar. Mener du en udvidelsespakke til Irfan?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. november 2015 - 17:39 #5
du får ikke bedre kvalitet bare på filstørrelsen. Men du kan tage et bilede i høj opløsning (fx 2000*4000) og vise det på nettet i 400*800 uden at ændre på billed-filen. Du skal bare angive mål i tag.
Og det er irfan udvidelsespakke, der kan det - men billedet bliver ikke en dyt bedre af at få 'nul-data' koblet på.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. november 2015 - 22:37 #6
Der er mange flere parametre der bestemmer kvaliteten, end filstørrelsen

Helt basalt set kan man starte med at tage udgangspunkt i grafiktypen - et billede der er komprimeret, fylder naturligt mindre end et ukomprimeret billede... - men afhængig af komprimeringsfaktorerne, kan et komprimeret billede have stort set samme kvalitet som et ukomprimeret. BMP er et eksempel på et ukomprimeret billedeformat - JPG er et eksempel på et komprimeret format, og andre som TIF kan være både og.

Men de fleste benytter i dag jpg filer, der kan være komprimeret mere eller mindre. Kun én ting af ovenstående kan jeg garantere dig - hver gang du beskærer eller ændrer på et billede, vil du også tabe kvalitet. JPG er altid komprimeret, og når du ændrer på billedet, vil det blive kørt gennem komprimeringsalgoritmen igen, med yderligere tab til følge.
Heldigvis er det sjældent det er synligt på vores fotos.

Men filstørrelsen er på ingen måde sigende for kvaliteten.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2015 - 01:37 #7
du skal bare gemme billederne i det format med den bedste kvalitet som du vil have, og gi en dyt om hvad de fylder.