Avatar billede frem-ad Professor
06. november 2015 - 17:28 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Er der nogen ide i og skifte pc eller

Jeg havde regnet med jeg skulle have haft skiftet min primære pc'er, men er der egentlig nogen ide i det, men køre noget træls engang imellem, men jeg tror mere det er alt det ¨lort¨ jeg har på den, og det er 2-3 år siden den har været slået tilbage til nul.
Jeg synes umildbart sammenligner hardware specifikationer på en ny og så det jeg har, så er der i mine øjne ikke så stor forskel. Men hvad siger i, min nuværende er: Systemmodel: HP ENVY dv7 Notebook PCb --- Processor: Intel(R) Core(TM) i7-3630QM CPU @ 2.40GHz, 2401 Mhz, 4 Kerne(r), 8 Logisk(e) processor(er) --- Installeret fysisk hukommelse (RAM): 8,00 GB --- Skærm Navn: Intel(R) HD Graphics 4000 ---

Så hvornår siger man at man vil være bedre tjent med en ny, og hvornår er det bare ny ¨legetøj¨
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2015 - 21:17 #1
Det kommer helt an på, hvad du bruger den til. Hvad er det mest krævende, den bliver udsat for?

PS. Jeg skriver det her på en XP-maskine fra 2008 :-)
Avatar billede frem-ad Professor
06. november 2015 - 21:34 #2
Medie behandling tager mange ressourcer, og så har jeg også alt det almindelige brug.
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2015 - 22:27 #3
Hvilken form for mediebehandling? Der er meget stor forskel på kravene til f.eks. afspilning af videoer og til kravene til videoredigering i HD.
Avatar billede frem-ad Professor
07. november 2015 - 08:58 #4
redigering af video, fra lille til youtube og op til større HD video projekter. så laves der også lidt 3D tegneopgaver.
Jeg ved ikke så meget om hardware, men umildbart hvis du ser specifikationerne så er den vel egentlig ikke, så gammel for er det ikke meget samme GHZ og 4 kerner
Avatar billede EbusDK Nybegynder
07. november 2015 - 17:14 #5
Personligt ville jeg vælge en maskine med dedikeret grafikkort (nvidia) for at få den bedre ydelse når der skal encodes video.

En envy maskine er kendt for at blive varm, så den bliver ikke skide glad for lange HD videoer :)

Hvis du ikke allerede har en SSD disk i, så køb en (300GB min. hvis du skal lege med video) - det giver en helt anden maskine.

Reinstaller den med Win 8.1 og lad være med at installere en masse crap.

Alternativt skal du købe en ny kraftig pc, og så kommer du nemt op på 10.000,. eller mere hvis det skal være noget med ordentlig CPU og dedikeret grafikkort
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2015 - 20:15 #6
Enig med EbusDK i det meste, men det afhænger også af flere faktorer.

Nogle processer i videoredigering foretages af grafikkortet, andre af CPU'en. Rendering f.eks. laves i de fleste programmer af CPU'en.

Hvis du har været tilfreds med maskinens præstationer tidligere, så skyldes det nok snarere, at den er sovset til eller trænger til rengøring (varmeproblemer).
Avatar billede frem-ad Professor
08. november 2015 - 16:18 #7
Okay så kan jeg ligeså godt udskyde indkøb af en ny 1-2 år og så få den formateret og installeret på ny. Og ja der kommer hele tiden nye programmer til, eks. for 14 dage siden manglede jeg lige et til iso til usb, så kom det jo lige ind.
Milter smid svar så deler i point
Avatar billede milter Ekspert
08. november 2015 - 18:11 #8
Kommer her og held og lykke med formateringen :-)

Som EbusK skriver (eller antyder), så skal du til den tid gå efter en desktop med dedikeret grafikkort, hvis du mener videoredigeringen alvorligt. I dit tilfælde skal CPU og dens indbyggede Intel HD Graphics 4000 slås om adgang til dine RAM.