Avatar billede sonderskov Nybegynder
25. oktober 2015 - 18:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vindue er altid maksimeret i Windows 10

På en ny Lenovo Flex-2 Pro15 bærbar computer har jeg opgraderet til Windows 10 for godt 1 måned siden, og det har ikke været muligt at ændre vindues størrelsen på browsere eller programmer. Enten er de maksimeret, eller jeg kan dele skærmen i 2 dele og så vise vinduet i halv størrelse.
Men jeg vil gerne kunne ændre vindues størrelsen trinløs som jeg kunne i Windows 8.1, kan dette ikke lade sig gøre i Windows 10?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2015 - 18:58 #1
der er 2 opsætninger i win10. Alm programflade som win7, eller metro-design med apps. I en 2i1 maskine vil den typisk vælge metro.
http://www.stardock.com/products/modernmix/
det program (koster 5$) gør, at alle apps kører i vinduer, og ikke som apps. Dvs du får alt fra win10, men i vinduer som i win7.
Avatar billede sonderskov Nybegynder
25. oktober 2015 - 19:18 #2
Tak claes57,
men kan man ikke et sted i opsætningen bestemme om skærmvinduer skal være maksimeret altid, eller kan reguleres i vilkårlig størrelse som i tidligere Windows versioner?
For alle program vinduer og alle Browservinduer vises altid i maksimeret størrelse. Det er lidt træls.
Eller er der en fejl i Windows 10?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2015 - 19:24 #3
nu har jeg kun 'almindelige' maskiner med win10 - men du burde et sted kunne vælge at starte i alm desktop-miljø. Så virker det, som det plejer (pånær apps, der altså er apps, og ikke programmer).
Fx skype er fra start lagt ind som app, men du kan på skypes hjemmeside hente desktop-versionen, og så skalere den, som du vil.
Alt andet lige, så burde du have en app på din start, der hedder skrivebord. Den sætter dig tilbage til win7-opsætningen.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2015 - 20:41 #4
"og det har ikke været muligt at ændre vindues størrelsen på browsere eller programmer"

På min computer virket windows 10 som på alle andre windows udgaver, hvad det angår.

I windows 8 kunne ( skulle ) man bruge et program til at ændre på størrelsen af apps.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2015 - 21:03 #5
i windows - indstillinger
vælg system - tablettilstand.
den første skal være slået til.
når jeg logger på 'gå til skrivebordet'
skift 'spørg altid inden der skiftes'
så vil den starte som alm pc, og kun hvis du gået til tabelt-tilstand vil den køre på metro-design.
Avatar billede sonderskov Nybegynder
26. oktober 2015 - 17:54 #6
Nu har jeg ændret som du skriver claes57, men det hjalp desværre ikke. Min Lenovo Flex-2 Pro15 bærbar computer kan også foldes næsten sammen så den virker som tablet, men der er stadig samme problem.
Jeg kan overhovedet ikke ændre hverken størrelsen på Crome, Internet Explorer, Word, Excel, Outloook (Er Outlook 365) eller andre programmer.
Men de kører vel da ikke alle som apps?
Avatar billede sonderskov Nybegynder
26. oktober 2015 - 17:57 #7
Hej Claes, jeg prøvede lige at genstarte og SÅ VIRKEDE DET - mange tak, send mig et svar, så giver jeg point når jeg er tilbage efter kl. 21 i aften
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2015 - 19:56 #8
bare luk selv - windows er hysterisk, så efter rettelser skal der ofte genstartes før den finder ud af det.
Avatar billede sonderskov Nybegynder
26. oktober 2015 - 21:03 #9
Endnu en gang mange tak for hjælpen claes57.
Så ved jeg også at selvom det ikke skulle være nødvendigt at genstarte, så skal man alligevel gøre det nogle gange.