Avatar billede per2edb Praktikant
17. oktober 2015 - 16:29 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

GROV FEJL I WIN10 - Menuen Start og Cortana virker ikke.....

Vi har 5 computere hvor der er opdateret til WIN10
De 3 er ok
De 2 virkede indtil der i sidste uge kom en opdatering der ødelagde WIN10

Når der startes op vises der en pop up der siger:
Menuen Start og Cortana virker ikke. Vi prøver at få det rettet ....
Men intet er sket nu en uge efter

Hvad gør vi da maskinerne er ubrugelige

Vi er dybt forundrede over flere ikke har skrevet om det.
Alene i min omgangskreds med ca 20 prof brugere har de 5 samme fejl

Hvorfor bliver Microsoft ikke "kimet" ned ???????????????
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2015 - 16:39 #1
hvad med en systemgendannelse til før, og så slå automatisk opdatering fra.
Avatar billede per2edb Praktikant
17. oktober 2015 - 16:49 #2
Hej. Nej det er ikke løsningen at "gå baglæns"
Nu har vi valgt win10 og så må problemerne løses som de opstår.
Der må være tusinder der har samme fejl
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2015 - 17:09 #3
Så gå baglæns på den ene maskine, og tag den i brug igen. Ingen grund til at have to nedlagte arbejdspladser. Når den, der ikke virker? Har fået en opdatering? Eller I har set i log og skriv om ændringer, hvad der er pillet ved, så kan nogen måske udbedre noget.
Har I læst på Microsoft vedr den/de opdateringer der kom på det tidspunkt, og kan I spore fejl til at disse to maskiner fx har en speciel funktion/program?
Bare at være sur løser intet.
Avatar billede per2edb Praktikant
17. oktober 2015 - 17:17 #4
Vi får meget svært ved at ændre noget
Menuen er spærret
Det er kun exe filer der kan startes og dem kender vi ikke for systemgendannelse
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2015 - 17:29 #5
Så lav en win10 dvd/USB-stick, og boot på den, og lad den køre en reparation eller kør systemgendannelse den vej.
Avatar billede per2edb Praktikant
17. oktober 2015 - 19:46 #6
Svar til spørgsmål:

Har computeren blevet installeret om (clean install) efter opgraderingen

Der lå Win 7 før
Den blev ikke slettet (Vi har alt for mange data til det)
Men MS test fandt ingen fejl så vi benyttede "Konvolutten"
Maskinerne kørte også derefter indtil opdateringen
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2015 - 19:39 #7
Har computeren blevet installeret om (clean install) efter opgraderingen?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2015 - 20:25 #8
Efter min mening går Microsoft meget let hen over at tjekke om computeren kan køre Win 10 ordentligt.
Jeg fik på min gamle win 7 computer "tilbud" om opgradering, men da jeg sagde ja tak til at prøve dette var både grafik kort cpu og skærmen ikke understøttet.
Så jeg giver ikke meget for deres kontrol :-(

I denne tråd her http://www.eksperten.dk/spm/1006240 valgte spørger at geninstallere Win 10, og den har fungeret de sidste to dage for ham. Der er jo desværre ingen garanti for at det virker.
Men i den omtalte tråd er der også andet du evt kan prøve.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2015 - 20:27 #9
I indlæg #1 i tråden gennemgås en måde til at geninstallere menuen start og Cortana. Jeg ved så ikke om dette er afprøvet?
Avatar billede per2edb Praktikant
17. oktober 2015 - 20:37 #10
Som jeg besvarede kan vi ikke komme til menuen og lave geninstallering
Vi kan kun køre exe programmer - men hvilket for geninstallering

Google viser nu det spreder sig som en steppebrand.
Ms må på banen NU
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2015 - 20:45 #11
Så kontakt dog ms. Vi kan kun vejlede med at få det til at du - men vi sender ikke rettede filer ud til dine defekte maskiner.
Du skal stadig boote på installationsmedie for at få adgang til at reparere.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2015 - 09:07 #12
Enig i #11
Fejlen du har kan så sikkert kun rettes med et installationsmedie.
Om det så er en reparation eller en clean install der skal til det kan man ikke vide før man afprøver det.
Avatar billede buddy45 Juniormester
18. oktober 2015 - 09:39 #13
Prøv om du kan starte Jobliste (evt. ved CTRL+ALT+DELETE).
Hvis du kan, vælger du fra menuen Filer - Kør ny opgave - og skriver: rstrui.exe
Det skulle starte System gendannelse.
Avatar billede buddy45 Juniormester
18. oktober 2015 - 09:48 #14
I Microsoft forum kan jeg se at en del har haft success med at lukke helt ned for computeren (stømkabel skal ud og på bærbare skal batteriet også ud). Vent et øjeblik og start herefter det hele op igen. Kør Windows update efterfølgende.
Avatar billede per2edb Praktikant
18. oktober 2015 - 11:03 #15
Så blev problemet løst
Du har ret Buddy45. Jeg prøvede at tage batteriet ud. Det var ikke nok. Derefter lod jeg maskinen stå natten over uden batteri og netkabel tilsluttet. Så her til morgen startede maskinen med en installation og derefter normal opstart.
I vores netværk talte vi sammen i går aftes om alle at prøve samme procedyre. 2 har lige svaret deres maskiner nu kører igen (Resten sover måske endnu da det er søndag :-)
Buddy vil du lave det så du får point
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2015 - 11:21 #16
#15 "Så her til morgen startede maskinen med en installation og derefter normal opstart."

Øh hvilken installation er der tale om her?
Avatar billede buddy45 Juniormester
18. oktober 2015 - 11:31 #17
Godt det blev løst. Vi krydser fingre for de sidste brugere :-)
Avatar billede buddy45 Juniormester
18. oktober 2015 - 11:38 #18
Som 220661 skriver, kunne det være rart at vide hvilken update der kom på sidst/her til morgen. Det kunne hjælpe et utal af brugere.
Avatar billede per2edb Praktikant
18. oktober 2015 - 11:50 #19
Hej
KB3099406 Flash Player
KB3097617 Samlet opdatering

Jeg har Flash Player mistænkt for fejlen. Jeg tror ikke MS og Adobe har koordineret programmerne inden Adobe sendte deres ud
Avatar billede buddy45 Juniormester
18. oktober 2015 - 12:57 #20
Takker.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2015 - 18:18 #21
Tak for tilbagemelding :-)