Avatar billede visto Professor
13. oktober 2015 - 17:54 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Oprette tastegenvej til afkrydsningsfelt, muligt?

Er det muligt at oprette tastegenvej, som vælger/fokuser på afkrydsningsfelt (ja/nej-felt) i en underformular?

Jeg bruger Access 2003.
Avatar billede terry Ekspert
13. oktober 2015 - 18:22 #1
Sounds as though you want to make your own user defined keyboard shortcuts.

There is an event KeyPress which you can use to catch which keys or combinations of keys and use this to set focus on the checkbox
Avatar billede visto Professor
13. oktober 2015 - 19:51 #2
OK. Jeg kan ved at kigge i Egenskaber for afkrydsningsfeltet finde en VedTastetryk, som jeg regner med er den du hentyder til. Herfra skal jeg, så vidt jeg kan se, ind i Udtryksgenerator, Makrogenerator eller Kodegenerator. Jeg har ingen anelse om, hvad jeg gør derfra (hvis jeg overhovedet er det rigtige sted).
Kan du hjælpe videre?
Avatar billede terry Ekspert
13. oktober 2015 - 20:13 #3
What keys do you want to use to place cursor in a Ja/nej field?
And as you say its on a sub form I assume its NOT in the dB you sent me?

No guaranty I can get it to work 100% but I'll give it a go.
Avatar billede terry Ekspert
13. oktober 2015 - 20:13 #4
Probably tomorrow first though
Avatar billede visto Professor
13. oktober 2015 - 22:00 #5
Will get back tomorrow.
Avatar billede visto Professor
14. oktober 2015 - 09:41 #6
Jo, der er i den database, jeg sendte. Det er afkrydsningsfeltet Vurdering aktiv, det drejer sig om.
Det kunne være Ctrl + Alt + æ.
Avatar billede terry Ekspert
14. oktober 2015 - 10:42 #7
OK
Its possible but not so straightforward. The form contains a number of sub forms and we need to catch the event (key inputs) in all forms. Then I assume you want to also change which sub form is being displayed AFTER changing the ja/no field?

So quite a bit of code is required to get it to work 100%.

I'm off out for a while, will take a look later
Avatar billede visto Professor
14. oktober 2015 - 13:55 #8
Jeg har det åbenbart med at undervurdere hvad der skal til for at få noget ekstra til at virke i Access.

Meningen med funktionaliteten er hovedsageligt at spare mig museklik (dem undgår jeg altid i videst mulige omfang) ved gennemgangen af tilpasningen af en gammel database med vel sagtens 4000-5000 poster/underposter til en ny størrelse skærm, hvor jeg har omarrangeret nogle ting, og du var selv med til at implementere afkrydsningsfeltes funktion.

Men hvis arbejdet med at få det til at virke overstiger besparelsen ved klikkearbejdet, så giver det ikke rigtig mening. Det synes jeg du bør tage med i dine overvejelser, om det er krudtet værd. (Du får point under alle omstændigheder.)
Avatar billede terry Ekspert
14. oktober 2015 - 14:21 #9
:-)

The more experience you get the easier it is to estimate. But still after many years of experience programmers still have difficulty in giving accurate estimates.

Its difficult for me to say what value you get out of implementing it. Personally I very rarely use shortcuts, and use mouse mostly.

I haven't design the dB so dont fully understand your requirements and why it is as it is. I'm sure things could be done differently to make things easier. For example, why is it necessary to have a form showing that the wine isn't evaluated yet? If the text box is empty then one could assume that its isn't evaluated. That would then not require having to check the ja/nej box to show another form for entering the evaluation.

Anyway, thats up to you :-)

Although you have say 5000 wines, I understood that most were evaluated, so how often do you need to select the ja/nej field on a daily basis?
Avatar billede visto Professor
14. oktober 2015 - 14:41 #10
Ja, man kan altid diskutere, om noget skal være på den ene eller anden måde. Og selvfølgelig har du ret i det med den tomme tekstboks, men nu ved gennemgang af alle poster, kan jeg konstatere at flere vurderinger er glemt, og chancen for at huske dem skønner jeg vil være større med en tydelig markering, så derfor. Jeg overvejer desuden at lave en formular, der baserer sig på en forespørgsel, hvor alle vine hvor der er nej i ja/nej feltet vises. Så skulle jeg helt kunne undgå at glemme noget. Og dét vil være nyttigt.

Når jeg er færdig med gennemgangen (er nået til nr. 617 ud af 3200, hvor nogle har underposter) vil jeg jo kun relativt få gange have brug for ja/nej. Så lad os begrave tastegenvejsprojektet her. Der er andet, som vi nok bedre kan bruge vores tid på :-)

Men læg svar til point for at belyse sagen. Og tak skal du have.
Avatar billede terry Ekspert
14. oktober 2015 - 15:44 #11
"Jeg overvejer desuden at lave en formular, der baserer sig på en forespørgsel, hvor alle vine hvor der er nej i ja/nej feltet vises"

If the main form had fields which you could use to filter the records you wanted to see it would make it much easier.

I can send you a simple example how that works.
Avatar billede visto Professor
14. oktober 2015 - 16:30 #12
Tak. Kigger på dit eksempel senere.
Avatar billede terry Ekspert
14. oktober 2015 - 16:43 #13
selv tak