Avatar billede drthenriksen Nybegynder
25. september 2015 - 12:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

samle opdelte celler til en celle

Hej alle

Jeg har et kæmpe datasæt i Access databasen med publikationsdata. I en tabel har jeg kolonnerne publikationsid, abstracts, abstractnummer.

Abstracts er opdelt i flere celler/rækker, som jeg skal merge til en celle/række. Jeg har et publikationsid, som viser at det er en unik publikation, og i abstractnummer har jeg rækkefølgen (1,2,3,4....) på hvordan de skal samles.

Mit problemer er at abstracts kan være ikke opdelt, så forekommer publikationsidnummeret en gang. Men det kan også være delt op et sted mellem 2-23 rækker

Mit spørgsmål er hvordan kan jeg samle mine abstracts til en række, hvor alle oplysninger er i den ene celle.

mvh. Dorte
Avatar billede MSchlamovitz Mester
26. september 2015 - 08:54 #1
Der må være engrund til, at abstracts er opdelt i flere felter, fx at de er meget lange.
Se først på felttypen. (vis tabellen i design-visning) Hvis de er tekstfelter på 255 karakterer, bør du overveje at ændre felttypen til Notat. der er plads til noget mere pr. celle.

Men hvorfor har du brug for at samle felterne?

Hvis de skal udskrives samlet, kan du i en forespørgsel samle felterne ved at skrive således:
SamletTekst: felt1 & " " & felt2 & " " & felt3 . . . felt 23
Avatar billede drthenriksen Nybegynder
26. september 2015 - 10:19 #2
Jeg har brug for at samle dem til et felt, pga. jeg skal lave en analyse på dem i et andet program. Det er ikke fordi de skal udskrives.

Abstracts er formodentlig blevet hakket op for at køre det hurtigere i den database jeg har fået det fra.

Jeg kan også eksportere det til excel, og kan sagtens manuelt samle dem, men det drejer sig om 300.000 rækker, så kunne godt bruge en bedre løsning.
Avatar billede MSchlamovitz Mester
26. september 2015 - 11:17 #3
Så er det Notatfeltet du skal gå efter.
Dette link fortæller lidt om felttyper i Access:

https://support.office.com/da-dk/article/Oversigt-over-feltegenskaber-2d1ed3b6-c332-4f66-9cb3-be4690bf06c1

Hvis din post består af abstractID, abstractnummer og 23 felter til abstracts gør du sådan her:

Opret et felt (kald det fx "SamleTekst") af typen Lang tekst (hedder Notat i ældre versioner af Access)

Opret en forespørgsel af typen Opdatering:
Træk SamleTekst ned i gitteret i rækken "Opdater til" spriver du
Felt1 & " " & Felt2 & " " & .... osv - alle 23 felter (Felt1, Felt2 osv er de felter der p.t. indeholder dine abstracs.

Hvis din record består af AbstractID, Abstractnummer og ét Tekstfelt, er det for kompliceret til at forklare her - men resultatet bliver som ovenfor. Er det muligt at sende databasen til mig ?
Avatar billede drthenriksen Nybegynder
28. september 2015 - 10:55 #4
Det er det sidste, min database består af AbstractID, abstractnummer og et tekstfelt, som allerede er sat til notat/memo. Mit problem er at at tekstfeltet er splittet op, og jeg gerne vil have det samlet, så der kun er et abstractID, og at tekstfelterne samles i rækkefølgen indikeret af abstract nummer. Først nummer 1, 2, 3 , 4....
Avatar billede MSchlamovitz Mester
28. september 2015 - 11:45 #5
Har du mulighed for at sende databasen til mig?. Det bliver for omstændeligt at forklare løsningen i dette forum.
Jeg kan sandsynligvis løse opgaven for dig på 10-15 minutter u.b.