Avatar billede Carnac Forsker
19. september 2015 - 13:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan virker trådløst netværk?

Eller rettere: Hvordan sikres det at en trådløs datatransmission når korrekt fra afsender-enhed til modtager-enhed, og at denne datatransmission ikke opfanges af andre enheder?

Grunden til jeg spørger er, at der farer jo efterhånden millioner af elektromagnetiske data-bølger gennem vores stue hver dag, hvert sekund.

I et typisk hjem farer der databølger fra fjernbetjeninger, trådløse netopkoblinger, trådløse muse og tastaturer, trådløse dit og dat hver dag. Oven i dét bombes vi af tusindvis af databølger fra utallige mobiltelefon-samtaler, satelit-tv mv.

Hvordan holder en enhed styr på hvilke bølger der er sendt til netop dén?

Grunden til jeg spørger er, at vi nu skal have trådløst internet i min andelsboligforening. Hvilket vil sige at nu bliver man bombarderet af databølger fra yderligere 400 trådløse internetforbindelser hver dag.

Hvordan kan jeg være sikker på, at hvis jeg sidder og logger på min netbank samtidig med at en person i nabolejligheden sidder og har et Word-dokument åbent, at når jeg taster mit login og password, at det ikke pludselig popper frem på hans word dokument? Fx hvis vi begge har et trådløst tastatur af samme fabrikat.

Ja jeg ved godt at det er krypteret osv. Men jeg er sgu alligevel imponeret over hvordan en enhed opfanger præcis hvilke databølger der er tiltænkt lige præcis dén, når man tænker på at der flyver flere millioner databølger forbi den hvert sekund.

Er der nogle der ved hvordan det fungerer?
Avatar billede overloaded Mester
20. september 2015 - 02:44 #1
Tror ikke du behøver at være nervøs for det med password til netbank mere da det kræver nem-id at overføre penge mellem konti.
Det er næsten umuligt at gætte en tilfældighed.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2015 - 01:32 #2
data du har bedt om er signeret og bliver leveret til dig.
så den ved altså hvem den sender til, der står dit navn på de data som er til dig. det står i IP pakkerne i form at MAC/IP adresse.

omvendt, hvis nogen kontakter dig uden du har bedt om det, kan det være en hacker, og din computer kan opdage, "hov! jeg kender dig ikke! ti stille!" - det ku være dit firewall program som siger dette.

når du logger på din netbank, ved netbanken hvilken computer der har gjort det, logget på. så den sender data tilbage kun til dig, og de er krypteret med din nøgle, så kun din computer kan læse dem.

data flyver i luften og rammer alle (broadcast), men du har jo netop sendt en forespørgsel afsted, og computeren står derfor og lytter om der kommer noget svar på det den lige bad om. så kommer svaret, og dine data i netbanken kan ses på skærmen.

kan det forstås ?

det er sådanset samme som når din telefon ringer til din mor, din mor kan se "navn - nummer", og derfor tager hun den, hvis hun kender personen. omvendt, står der ukendt nummer, da ku det være at hun lader være.

jeg tjekkede lige WIFI på howstuffworks.com, men desværre var der ged i websiden så jeg ku ikke finde nogen artikel frem der. der burde dog være en. det som står på wikipedia, er ikke helt lige det du spørger om.

men jeg håber denne forklaring kan bruges. det er sådanset ikke særligt kompliceret.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2015 - 01:36 #3
med programmet wireshark kan du prøve at aflytte dit netkort, og se hvad computeren egentlig står og snakker løs om/med mens den arbejder.

du kan også opsnappe naboernes data, men de er jo krypteret, så det får du ikke meget ud af at se på. men de kan jo hackes... hvis man ved hvordan :)

https://www.wireshark.org

det er det mest udbredte program til at aflytte/overvåge sin nettrafik, og kan hjælpe med at fejlfinde.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2015 - 01:39 #4
denne video viser hvordan internettet fungerer.
https://www.youtube.com/watch?v=PBWhzz_Gn10
Avatar billede sonalias Seniormester
21. september 2015 - 01:40 #5
Fint skriv af sidwave, vil bare lige tilføje lidt omkring alle de forskellige trådløse signaler du omtaler #0.

De fleste fjernbetjeninger bruer infrarød (IR) og er derfor bølger i form af lys og rammer ikke samme bånd som dit wifi signal.

Dit wifi signal er 2.4GHz eller det nyere 5GHz og antennen i din bærbare og router opfanger derfor kun netop disse frekvenser (+- ca 0.1GHz).

Din telefon bruger efterhånden adskillige frekvenser eftersom vi nu både har gsm, 2g, 3g og 4g som alle er forskellige frekvenser og derfor heller ikke interfererer med dit wifi :)

Og mus og tastatur er rigtig nok ofte 2.4GHz, men den smule data de sender betyder intet ifht hvad der er plads til i båndet.