Avatar billede nixion Nybegynder
12. september 2015 - 14:28 Der er 13 kommentarer

memory goes up

Hej jeg har lige købt ny computer og fandt et lille dilemma med den al pladsen er placeret på drev D og ikke C hvor alt bliver installeret automatisk.
Fandt ud af at dette nemt kunne løsses i Windows 10 så jeg opgraderet til 10 men den funktion der kunne hjælpe mig har de fjernet igen da det var for tidligt at sætte ind i systemet.
Det skulle da ikke stoppe mig så jeg fandt ud af at man bare skulle gå ind i regedit og ændre på 2 ting.

Computer\HKEY_LOKAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurentVersion

Der inde skulle ProgramFilesDir og ProgramFilesDir (x86) ændres til drev D istæden for C. Men nu bliver memory ved med at gå op.
Har prøvet at ændre det tilbage uden held.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. september 2015 - 17:59 #1
hvorfor slog du ikke de to drev sammen?
Start med at gendanne pc til fabriksstandard, og brug så fx gparted til at slette d-drev og udvide c-drev maks. Når det er kørt, så vil windows lige starte en ekstra gang for at få størrelse justeret. Men så har du kun et drev - c:.
http://gparted.org/livecd.php
Avatar billede nixion Nybegynder
13. september 2015 - 01:24 #2
Lyder interessant vidste ikke at man kunne det men ville det også kunne lade sig gøres vis man både har SSD og HDD harddisk skal de ikke være ens for at det kan lykkes.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2015 - 07:11 #3
Jeg gik ud fra, at C og D var partitioner på samme fysiske disk.
Med to diske så er det enklere at holde Windows og programmer på C og på dokumenter, billeder, musik osv højreklikke, vælge egenskaber, placering, og flytte disse mapper til D. Bruger man onedrive, Google drev, dropbox kan man under installationen af dem vælge D til der, hvor offline kopier ligger. Mapperne med temporære filer kan også flyttes mens de burde jo ikke tagen meget plads (sæt ccleaner til at slette alt der, der er ældre end 24 timer).
Avatar billede nixion Nybegynder
13. september 2015 - 09:22 #4
ja det virker også fint i teorien men da der er mange spil som bliver hentet uden at man kan vælge hvor de skal gemmes først så er pladsen på c drevet en mangel vare. derfor ville det jo være dejligt vis man kunne gemme det meste som man selv henter på D drev.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2015 - 09:58 #5
Det ser ud til, at hvis man ændre diske til dynamiske, så kan man spanne C over flere diske (D skal nedlægges, så pladsen er uallokeret) Se sidste afsnit i http://www.partitionwizard.com/dynamicdisk/extend-c-drive.html
Men - har aldrig prøvet, så det er op til dig selv at læse og prøve. Minitool er freeware.
Avatar billede nixion Nybegynder
13. september 2015 - 10:51 #6
så vidt jeg kan se så er det nok ikke den løsning der vil virke.

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-vista/what-are-basic-and-dynamic-disks

( Det er kun Windows Vista Enterprise og Windows Vista Ultimate, der understøtter dynamiske diske. )
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2015 - 11:35 #7
Ok. Det er surt. Så er der reelt kun at sætte en større ssd i.
Avatar billede nixion Nybegynder
13. september 2015 - 12:05 #8
Ja det lyder lidt sådan. Tror dog ikke at jeg vælger at gøre det lige med det samme håber lidt at Windows 10 løsning kommer ud snart.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. september 2015 - 21:11 #9
Jeg har en 80 gb ssd som c-drev, masser af spil(på d-drevet) og win 7.

Hvad bruger du til download? Steam? Steams spilcache kan godt flyttes, men det er ikke helt nemt.
Avatar billede nixion Nybegynder
15. september 2015 - 07:58 #10
Windows på ssd C drev og intet andet den er helt ny hel tom d drev.
Kunne godt instalere steam på wildstar og ubisoft games.
Ved bare at wildstar kan man ikke selv vælge hvilket drev det bliver installeret på ubisoft kan man har desværre intet net i øjeblikket så kan ikke rigtig installere noget før d.16/9.
Avatar billede chrisrj Forsker
15. september 2015 - 10:25 #11
Jeg har været nødt til at flytte tempmapper (både internet og windows), swapfil (eller droppede jeg den helt? hmm...) og de fleste programmer. Jeg har ca. 1,7 gb tilbage på c-drevet. :D

Wildstar kender jeg ikke, så det kan jeg ikke udtale mig om.

Du kan også flytte brugermapperne - de fylder ganske meget. Hos mig 14,5 gb.
Avatar billede nixion Nybegynder
15. september 2015 - 11:36 #12
Flyttede du dem bare altså som klip og insæt.
Mister du så ikke funktionen af et SSD der at computeren er hurtig til at starte op vis du flytter Windows over til en HDD.
Avatar billede chrisrj Forsker
15. september 2015 - 12:04 #13
Nej, du er nødt til at bruge den indbyggede funktion.

Nej, brugerfilerne har ikke så meget med selve opstarten af windows at gøre. Dine programmer bliver naturligvis langsommere.