Avatar billede Slettet bruger
06. september 2015 - 10:37 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Stationær død efter fjernelse af sikker start.

Lenovo stationær kører fint. Lukker og sætter en anden HDD i for at installere windows  over DVD. Ingen kontakt til DVD.
I bios sættes sikker start til disable.
PC genstartes og kører men intet signal til skærm. Efter kort tid, 1 kort beeb, PC kører, men sort skærm.

Hvad jeg har prøvet.
Alle F knapperne plus Esc og Delete.
Fjernet strøm og batteri
andre ram
andet grafikkort og kabel
andre kabler på bundkortet

Fatter ikke en brik. så håber der er en anden som gør :-)
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2015 - 11:27 #1
Ps. Har også prøvet et andet tastatur.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2015 - 14:36 #2
Når du fjerner strømmen fra den (strøm + batteri), holder du så også startknappen nede i ca 30 sekunder, så strømmen drænes fra bundkortet?
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2015 - 14:48 #3
Ja og jeg kan se startknappen lyser op ganske kort og går så ud.
Spekulerer på, om det er cpuén som er røget, selv om det ville være et mærkelig tilfælde, og hvis det er, ved jeg ikke hvordan man undersøger det, andet med en anden cpu. Men der sætter jeg grænsen for eksperimenter.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2015 - 14:53 #4
Har du prøvet at fjerne hardware der ikke er nødvendigt for opstart af pc?
Har du prøvet om psu har alle spændinger 3,3  5 og 12 volt?
Dette kan gøres med et multimeter.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2015 - 15:08 #5
Ja alt inklusive HDD, men nej jeg har ikke undersøgt volt, for jeg har ikke et multimeter. Jeg har dog en anden strømforsyning, men når PCén starter op - med sort skærm, er det vel næppe det?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2015 - 15:24 #6
ved ikke om det kan udelukke psu.
Er der på bundkort en jumper til at genindlæse en bios der ligger gemt på anden chip?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2015 - 15:26 #7
Et kort beep plejer jo være en test for at hardwaren skulle være i orden, som et resultat af power on self testen, så det lyder lidt mærkeligt synes jeg??
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2015 - 15:38 #8
Jeg kan ikke se nogen jumper, men jeg har prøvet med mine 2 andre strømforsyninger, de passer ikke i stikdåsen på bundkortet, som er noget specielt Lenovo skod.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2015 - 15:56 #9
Nå ok. Så kniber det med flere muligheder synes jeg.

På nogle bundkort er der en knap på bundkortet i stedet:
https://www.google.dk/search?q=reset+button+bios&biw=1024&bih=678&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIrZaS7MfixwIVwXNyCh1MEg80#imgrc=QU0fze7ZdULEGM%3A
Den kan være rød som denne.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2015 - 16:17 #10
Nej desværre der er intet at flytte på eller trykke på.
Der kommer ikke det mindste lysglimt til skærmen.
Og når jeg ikke kan komme i bios, er der jo intet mere at gøre.
der er kontakt til tastaturet, for når jeg holder CTRL+alt+Delete inde i nogen tid efter opstart, kommer der gentagne fejl bep.
Det er nok IT skrald.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2015 - 16:25 #11
ja det er det sikkert.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2015 - 19:00 #12
Jeg skrev indledningsvis, at jeg ikke fatter en brik, og det gør jeg stadig ikke.
Men jeg fik pludselig maskinen til at boote på en USB med Linux, og
da jeg slukkede for den. kunne jeg komme i bios. Og nu kører det hele som det skal. Fantastisk maskinen var så tæt på at ryge til IT skrald.
Tak for din deltagelse i spørgsmålet :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2015 - 19:24 #13
Velbekomme. Det er svært at vide hvad der er sket. Mit bud er at på grund af forløbet tid er bundkortet blevet nulstillet for den fejl der lå, og at du så derefter kunne køre en usb med Linux.
Godt det løste sig af sig selv :-)