Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2015 - 20:41 Der er 9 kommentarer

90 meter netværkskabel. for meget?

Hej, jeg har lige trukket et netkabel over i mit værksted, men jeg kan ikke få forbindelse der over. Jeg har haft en netværkstester på og der skulle tilsyneladende ikke være noget galt med kablet.
Jeg har en 15/15megabit fiber forbindelse fra stofa og fra stofaboxen er der 20 meter cat5 skærmet kabel ind til en router på kontoret, derfra har jeg så trukket ca. 70 meter cat6 skærmet udendørs kabel over i mit værksted. Jeg har monteret kablet med vægmonterede skærmede dataudtag.
Jeg syntes jeg gjort alt hvad jeg kunne for at få det til at virke,(jeg er dog ikke den store it Expert) men min pc i værkstedet skriver at der ikke er tilsluttet et lan kabel.
Så mit spørgsmål er entlig er der bare for mange meter kabel eller kan der være andet galt.?
Avatar billede Slater Ekspert
10. juli 2015 - 20:45 #1
Det er på grænsen, men CAT5 er specced til 100 meter uden repeatere. Alt derunder burde ikke være et problem.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. juli 2015 - 00:39 #2
almindelige lan kabler kan ikke tåle at komme udenfor på den måde du har gjort det på og det er formentligt derfor kablet ikke fungere..

Et alternativ er trådløse repeatere.. Du kan google lidt på det. Har haft sådan et spørgsmål før herinde og der fandt jeg viden om at lan kabler ikke tåler at være udenfor. Jeg har dog ikke selv rodet med det, men lyder til det er samme dilemma du er i..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. juli 2015 - 00:58 #3
Du har selv monteret det?
Hvordan har lavet stikkene - farver på ledningerne?
Hvilken netværkstester?

Hvis du ikke har farverne helt korrekt, vil det ikke virke med den længde. Ellers burde det virke. Du skal måske koble udstyret fra hvis der er optræk til torden.
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2015 - 07:30 #4
jeg her brugt dette kabel:
https://www.avxperten.dk/netvaerkskabel-stp-cat6/netvaerkskabel-s-ftp-cat6-100m-udendores.asp

og disse stik:
https://www.avxperten.dk/dataudtag/dataudtag-cat6a-2-stik.asp

testeren jeg har brugt er denne her.
https://www.av-cables.dk/lan-tester/lan-netvaerkstester-4378.html

der er en farvekode vist inde i stikket både for A og for B, jeg har brugt B i begge ender.

Trådløst netværk med repeatere tror jeg ikke dur, da det skal gennem to staldbygninger og it udstyr holder ikke særligt længe ude i stalden med amoniak dampe osv,
Avatar billede johnnylassen Seniormester
11. juli 2015 - 08:04 #5
På dit modem er der en lampe til hver af de fire porte. Er der lys i den der går til stalden, når din pc der er tændt?
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2015 - 08:34 #6
er det på samme måler har du en helt anden mulighed

internet via stikkontakten

http://www.netgear.com/home/products/networking/powerline/

jo det virker for jeg har det selv i huset

det er jo ideelt hvis man har strøm i en garage og skal bruge videoer til at lave en bil eller hvad det nu kan være
m.v.h
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. juli 2015 - 11:27 #7
Det lyder til at du hr gjort det korrekt. Kan du prøve at tvinge din PC til at bruge 10 Mbit/s?
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2015 - 12:24 #8
Okey, hvordan tvinger jeg den til det.?

Jeg prøvede lige at sætte stikkene over på det stykke kabel je har tilovers ca. 25-30 meter og det virkede fint, så det må være noget med lænden.

Kan man eventuelt købe en forstærker/repeater at sætte på foran det lange kabel?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. juli 2015 - 12:45 #9
Skal vi antage du bruger en form for Windows? Der skulle være en vejledning her: http://www.uwyo.edu/askit/displaydoc.asp?id=4061